Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İDRAR BİYOKİMYASI-Bahar Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersin YardımcılarıProf.Dr. Nesrin EMEKLİ , Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI , Yrd.Doç.Dr. Sibel ERDEM
Dersin Amacıİdrar tayini ile ilgili teorik ve pratik bilgileri ve bulguların hastalıklardaki yorumunu öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İdrar oluşumu ve içeriği,İdrarın toplanması ve korunması,İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri,İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi,İdrarda proteinler,İdrarda hemoglobin ve türevleri,İdrarın mikroskopik analizi,İdrarda silendirler,İdrarda kristaller,İdrarda hücresel yapılar,Metabolik hastalıklarda idrar,Konjenital hastalıklarda idrar,İdrarda taş analizi,İdrar analizlerinde kalite kontrol; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-İdrarın nasıl oluştuğunu, içeriğini ve özelliklerini tartışabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.İdrar toplamada dikkat edilecek noktaları açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.İdrar koruyucularının nasıl kullanılacağını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.İdrarın fiziksel ve kimyasal özelliklerini anlatır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.İdrarın miktarını, pH’sını, dansitesini, osmolalitesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-İdrarın kimyasal analizini yapar ve analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.İdrarda glukoz ve diğer şekerleri analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.İdrarda hemoglobin yıkım ürünlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.İdrarda keton cisimlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4.İdrarda proteinlerin varlığını analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.5.İdrarda nitrit varlığını analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-İdrarın mikroskopik analizini yapar ve değerlendirebilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.İdrar sedimentinde gördüğü lökositleri tespit eder ve tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.İdrar sedimentinde gördüğü eritrositleri tespit eder ve tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.İdrar sedimentinde bakteri, maya , mantar, parazit ayırımını yapar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.İdrar sedimentinde epitelyal hücrelerini tespit eder ve tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.5.İdrar sedimentinde çeşitli silendirleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.6.Strip çubuklarındaki değerleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-İdrar sedimentinde kristalleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Ürik asid ve ürat kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Kalsiyum oksalat kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Kolesterol kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Amorf ve triple fosfat kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.Çeşitli ilaç kristallerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.6.Metabolik ve konjenital hastalıklarla idrar ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.8.İdrar laboratuarında kalite kontrolünün nasıl yapıldığını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.7. İdrarda taş analizini gerçekleştirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İdrar oluşumu ve içeriği1, 2, 3
2İdrarın toplanması ve korunması1, 2, 3
3İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri1, 2, 3
4İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi1, 2, 3
5İdrarda proteinler1, 2, 3
6İdrarda hemoglobin ve türevleri1, 2, 3
7İdrarın mikroskopik analizi1, 2, 3
8İdrarda silendirler1, 2, 3
9İdrarda kristaller1, 2, 3
10İdrarda hücresel yapılar1, 2, 3
11Metabolik hastalıklarda idrar1, 2, 3
12Konjenital hastalıklarda idrar1, 2, 3
13İdrarda taş analizi1, 2, 3
14İdrar analizlerinde kalite kontrol1, 2, 3
Kaynak
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı-Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli 2) Medipol Üniversitesi Yayınları ,Clinical Chemistry, Kaplan and Pesce Mosby-Elsever 3) Medipol Üniversitesi Yayınları ve Klinik biyokimya Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli, 2015.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir.
X
2
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir.
X
3
Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır.
X
4
Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar.
5
Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular.
X
6
Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır.
X
7
Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
X
8
Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar.
X
9
Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer.
X
10
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
11
Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar.
12
Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
X
13
Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5840
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)146
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İDRAR BİYOKİMYASI-Bahar Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI
Dersin YardımcılarıProf.Dr. Nesrin EMEKLİ , Doç.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI , Yrd.Doç.Dr. Sibel ERDEM
Dersin Amacıİdrar tayini ile ilgili teorik ve pratik bilgileri ve bulguların hastalıklardaki yorumunu öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İdrar oluşumu ve içeriği,İdrarın toplanması ve korunması,İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri,İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi,İdrarda proteinler,İdrarda hemoglobin ve türevleri,İdrarın mikroskopik analizi,İdrarda silendirler,İdrarda kristaller,İdrarda hücresel yapılar,Metabolik hastalıklarda idrar,Konjenital hastalıklarda idrar,İdrarda taş analizi,İdrar analizlerinde kalite kontrol; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-İdrarın nasıl oluştuğunu, içeriğini ve özelliklerini tartışabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.İdrar toplamada dikkat edilecek noktaları açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.İdrar koruyucularının nasıl kullanılacağını tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.İdrarın fiziksel ve kimyasal özelliklerini anlatır.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.İdrarın miktarını, pH’sını, dansitesini, osmolalitesini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-İdrarın kimyasal analizini yapar ve analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1.İdrarda glukoz ve diğer şekerleri analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.İdrarda hemoglobin yıkım ürünlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.İdrarda keton cisimlerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.4.İdrarda proteinlerin varlığını analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.5.İdrarda nitrit varlığını analiz eder.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-İdrarın mikroskopik analizini yapar ve değerlendirebilir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.İdrar sedimentinde gördüğü lökositleri tespit eder ve tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.İdrar sedimentinde gördüğü eritrositleri tespit eder ve tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.İdrar sedimentinde bakteri, maya , mantar, parazit ayırımını yapar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.İdrar sedimentinde epitelyal hücrelerini tespit eder ve tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.5.İdrar sedimentinde çeşitli silendirleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.6.Strip çubuklarındaki değerleri açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-İdrar sedimentinde kristalleri tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Ürik asid ve ürat kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Kalsiyum oksalat kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3.Kolesterol kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Amorf ve triple fosfat kristallerini tanımlar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.5.Çeşitli ilaç kristallerini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.6.Metabolik ve konjenital hastalıklarla idrar ilişkisini açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.8.İdrar laboratuarında kalite kontrolünün nasıl yapıldığını açıklar.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.7. İdrarda taş analizini gerçekleştirir.10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İdrar oluşumu ve içeriği1, 2, 3
2İdrarın toplanması ve korunması1, 2, 3
3İdrarın fiziksel ve kimyasal özellikleri1, 2, 3
4İdrarda glukoz ve diğer şekerlerin tanınması, ölçülmesi1, 2, 3
5İdrarda proteinler1, 2, 3
6İdrarda hemoglobin ve türevleri1, 2, 3
7İdrarın mikroskopik analizi1, 2, 3
8İdrarda silendirler1, 2, 3
9İdrarda kristaller1, 2, 3
10İdrarda hücresel yapılar1, 2, 3
11Metabolik hastalıklarda idrar1, 2, 3
12Konjenital hastalıklarda idrar1, 2, 3
13İdrarda taş analizi1, 2, 3
14İdrar analizlerinde kalite kontrol1, 2, 3
Kaynak
1) Öğrenciler İçin Biyokimya Laboratuvarı-Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli 2) Medipol Üniversitesi Yayınları ,Clinical Chemistry, Kaplan and Pesce Mosby-Elsever 3) Medipol Üniversitesi Yayınları ve Klinik biyokimya Doç.Dr.Türkan Yiğitbaşı,Prof.Dr.Nesrin Emekli, 2015.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Biyokimya alanında makromoleküllerin metabolizmasını bilir. Bu bilgileri kullanır ve geliştirir.
X
2
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak biyokimyasal teknolojilerin çalışma prensibini bilir.
X
3
Pratik laboratuvar uygulamaları(Sağlıkta ve hastalıkta çeşitli vücut sıvıları ve doku örneklerinin alınma koşulları, preanalitik hataların nedenleri, örneklerin saklanma koşulları, rutin ve araştırma amaçlı çalışmalarda kullanılacak teknolojilerin çalışma prensipleri, referans değerlerin belirlenmesi) ile ilgili laboratuvar bilgisine sahiptir ve kullanır.
X
4
Temel biyoistatistik yöntemleri bilir, deneysel çalışma sonuçlarına uygular ve yorumlar.
5
Biyokimya alanına özgü cihaz ve aletlerin kullanımını bilir ve uygular.
X
6
Basılı ve elektronik bilgi kaynaklarına ulaşabilir ve Biyokimya ve ilişkili alanlardaki gelişmeleri takip edebilecek düzeyde bilgi okur-yazarıdır.
X
7
Biyokimya alanında edindiği bilgileri farklı disiplin alanlarından gelen bilgilerle bütünleştirerek yorumlayabilir ve yeni bilgiler üretebilir.
X
8
Teorik bilgisini, eleştirel düşünme yetisini kullanarak, bağımsız olarak özel çalışma alanına uygular, yaptığı çalışma sonuçlarını değerlendirir, yorumlar ve çalışmanın raporunu yazar.
X
9
Bir danışman yardımıyla ya da bağımsız olarak bilimsel veya teknik bir sorunu tanımlar, çözümü ile ilgili öneriler getirebilir ve gerektiğinde çözer.
X
10
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
X
11
Biyokimya alanındaki güncel, ulusal ve uluslararası mesleki literatürleri izler, çalışmalarını seminer olarak sunar veya bir dergide yayınlar.
12
Biyokimya alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerleri gözeterek denetleyebilir ve bu değerleri öğretebilir.
X
13
Yönetim aktivitelerinde sorumluluk alır, elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 13:26Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 13:28