Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NÖROPSİKOLOJİK DEĞERLENDİRME | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı | Pazartesi 08:00-08:45 Pazartesi 14:30-15:15 Pazartesi 15:30-16:15 Pazartesi 16:30-17:15 Çarşamba 07:00-07:45 Çarşamba 08:00-08:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Erol YILDIRIM |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Erol YILDIRIM |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı nöropsikolojik değerlendirmenin temel ilke ve yöntemlerinin kavranmasını sağlamak; farklı bilişsel işlevleri (bellek, dil, dikkat, görsel-mekânsal beceriler, vs.) ölçen testleri uygulayabilme ve bu testlerle elde edilen nöropsikolojik profilin, ilgili nöro-psikiyatrik sendromlarla ilişkisini kurabilme becerisini kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nöropsikolojinin amacı ve ilkeleri: Nöropsikolojik değerlendirmeye giriş,Günümüz beyin anlayışı: Geniş boyutlu şebekelerin bilişsel işlevlerle ilişkisi,Bilişel becerileri ölçen testler ve psikometri,Bilinç, uyanıklık ve dikkat, motivasyon ve el baskınlığının değerlendirilmesi,Belleğin değerlendirilmesi: Öktem-SBST, WMS Görsel Üretim, Rey Figürü, WMS Mantıksal Bellek,Görsel algı, görsel-mekânsal beceriler ve yapılandırmanın değerlendirilmesi: BYTT, BÇYBT, Şekil Kopyalama,Dil işlevleri ve apraksi değerlendirilmesi: BNT, TULIA, Kurabiye Hırsızlığı,Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Soyutlama-Yargılama, Londra Kulesi, WCST, Bilişsel Tahmin Testi,Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Saat Çizme Testi, Sözel Akıcılık, Stoop Testi, İz Sürme Testi, Mental Kontrol,Bilişsel tarama testleri: SMMT, MoCA,Psikopatolojik değerlendirme: NPI, Geriatrik Depresyon Ölçeği,Günlük yaşam değerlendirme ve demans derecelendirme: GYA-EGYA, CDR,Nöropsikiyatrik hastalıkların nöropsikolojik profilleri,Rapor yazma ve etik ilkeler; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersi alan öğrenci; | ||
1.Nöropsikolojik değerlendirme ve psikolojinin kullandığı diğer değerlendirme yöntemleri arasındaki farkı açıklayabilir. | ||
1.1.Nöropsikolojik testlerin standardizasyon ve normatif veri çalışmalarının nasıl uygulandığını bilir. | ||
1.2.Ölçme-değerlendirme ilkelerini bilir ve testleri karşılaştırır | ||
2.Nöropsikolojik değerlendirmenin gerekli olduğu durumları öngörebilir. | ||
3.Beyin ve davranış arasındaki ilişkiyi, beynin işlevlerine, bağlantılarına, çalışma prensiplerine ve gözlemlenebilir semptomlarına göre açıklayabilir. | ||
4.Farklı beyin bölgeleri hasarı sonucu oluşabilecek olan davranışsal, bilişsel, sosyal ve emosyonel bozuklukları tanımlayabilir. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Nöropsikolojinin amacı ve ilkeleri: Nöropsikolojik değerlendirmeye giriş | |
2 | Günümüz beyin anlayışı: Geniş boyutlu şebekelerin bilişsel işlevlerle ilişkisi | |
3 | Bilişel becerileri ölçen testler ve psikometri | |
4 | Bilinç, uyanıklık ve dikkat, motivasyon ve el baskınlığının değerlendirilmesi | |
5 | Belleğin değerlendirilmesi: Öktem-SBST, WMS Görsel Üretim, Rey Figürü, WMS Mantıksal Bellek | |
6 | Görsel algı, görsel-mekânsal beceriler ve yapılandırmanın değerlendirilmesi: BYTT, BÇYBT, Şekil Kopyalama | |
7 | Dil işlevleri ve apraksi değerlendirilmesi: BNT, TULIA, Kurabiye Hırsızlığı | |
8 | Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Soyutlama-Yargılama, Londra Kulesi, WCST, Bilişsel Tahmin Testi | |
9 | Yürütücüyönetici işlevler ve çalışma belleğinin değerlendirilmesi: Saat Çizme Testi, Sözel Akıcılık, Stoop Testi, İz Sürme Testi, Mental Kontrol | |
10 | Bilişsel tarama testleri: SMMT, MoCA | |
11 | Psikopatolojik değerlendirme: NPI, Geriatrik Depresyon Ölçeği | |
12 | Günlük yaşam değerlendirme ve demans derecelendirme: GYA-EGYA, CDR | |
13 | Nöropsikiyatrik hastalıkların nöropsikolojik profilleri | |
14 | Rapor yazma ve etik ilkeler |
Kaynak |
Davranış Nörolojisi (Oğuz Tanrıdağ) --- Davranışsal ve Kognitif Nörolojinin İlkeleri (M.Marsel Mesulam) --- Bilnot Bataryası (Sirel Karakaş) --- https://noropsikoloji.wixsite.com/noropsikoloji |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi kazanır. | X | |||||
0 | İnsan bilişsel süreçlerini kavrar ve bunların nöral yapı ve süreçlerini bilir. | X | |||||
0 | Davranışsal nöroanatominin ilkelerini göz önünde tutarak karşılaştığı beyin hasarlarını bilir ve benzer tabloları birbirinden ayırt edebilir. | X | |||||
0 | Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygulayabilir. | X | |||||
0 | Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirebilir. | X | |||||
0 | Tek başına veya ekip halinde, özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirebilir. | X | |||||
0 | Sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle işbirliği içinde çalışmayı benimser ve alanının etik kurallarını içselleştirir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |