Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ BESLENME I-Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Indrani KALKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, makro besin öğelerinin (proteinler, yağlar ve karbonhidratlar) metabolizmasını biyokimya, fizyoloji ve beslenme bilimleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin amacı, kapsamı, çalışma yöntemleri, genel tanım ve kavramlar,Karbonhidratlar I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları,,Karbonhidratlar II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,,Karbonhidratlar III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar,Proteinler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları, kalitesi,Proteinler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,,Proteinler III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar,Lipitler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları,Lipitler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,Lipitler III: Gereksinmeler, aşırı ve dengesiz alım sorunları,Enerji Metabolizması I: Enerji dengesi, besinlerin enerji değeri,Enerji Metabolizması II: Enerji harcaması,Enerji Metabolizması III: Enerji dengesi ve dengesizliği sorunları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Vücut fonksiyonları ve sağlıklı beslenmek için enerji ve makro besin ögelerini ve önemini değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
2. Besinleri enerji ve makro besin ögeleri içeriğine göre değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
3. Yaşa, cinsiyete, fiziksel aktivite ve bazı hastalıklara göre günlük enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini, besin grupları ile miktarlarının alınması gereken miktarlarını değerlendirir. 10, 16, 9A, D, E
4. Bireyin günlük enerji gereksinmesinin nasıl hesaplayacağını öğrenir ve bireyin günlük enerji gereksinmesine göre makro ve mikro besin öğesi ihtiyacının ne kadar olduğunu analiz eder.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin amacı, kapsamı, çalışma yöntemleri, genel tanım ve kavramlarKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Karbonhidratlar I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları,Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Karbonhidratlar II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Karbonhidratlar III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlarKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Proteinler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları, kalitesiKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Proteinler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Proteinler III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlarKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Lipitler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynaklarıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Lipitler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizmasıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Lipitler III: Gereksinmeler, aşırı ve dengesiz alım sorunlarıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Enerji Metabolizması I: Enerji dengesi, besinlerin enerji değeriKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Enerji Metabolizması II: Enerji harcamasıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Enerji Metabolizması III: Enerji dengesi ve dengesizliği sorunlarıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genel DeğerlendirmeKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1.Introduction to Human Nutrition . The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003. 2.Nutrition and Metabolism; The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003. 3.Metabolic Regulation: A Human Perspective, 2nd edition; Blackwell Publishing. 2003. 4. Mahan LK, Stump SE. Krause's Food & Nutrition Therapy.Elseiver, 2008. 5. Mahan LK, Stump SE, Raymond JL. Krause's Food and the Nutrition Care Process. Elseiver, 2013. 6. Body T. Nutritional Biochemistry. Academic Press, 1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme148112
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi41040
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer41560
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı4624
Genel Sınav ve Hazırlığı4624
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)302
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(302/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ BESLENME I-Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Indrani KALKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıÖğrencilere, makro besin öğelerinin (proteinler, yağlar ve karbonhidratlar) metabolizmasını biyokimya, fizyoloji ve beslenme bilimleri açısından değerlendirilmesi amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin amacı, kapsamı, çalışma yöntemleri, genel tanım ve kavramlar,Karbonhidratlar I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları,,Karbonhidratlar II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,,Karbonhidratlar III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar,Proteinler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları, kalitesi,Proteinler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,,Proteinler III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlar,Lipitler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları,Lipitler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,Lipitler III: Gereksinmeler, aşırı ve dengesiz alım sorunları,Enerji Metabolizması I: Enerji dengesi, besinlerin enerji değeri,Enerji Metabolizması II: Enerji harcaması,Enerji Metabolizması III: Enerji dengesi ve dengesizliği sorunları,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Vücut fonksiyonları ve sağlıklı beslenmek için enerji ve makro besin ögelerini ve önemini değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
2. Besinleri enerji ve makro besin ögeleri içeriğine göre değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
3. Yaşa, cinsiyete, fiziksel aktivite ve bazı hastalıklara göre günlük enerji, makro besin ögeleri gereksinimlerini, besin grupları ile miktarlarının alınması gereken miktarlarını değerlendirir. 10, 16, 9A, D, E
4. Bireyin günlük enerji gereksinmesinin nasıl hesaplayacağını öğrenir ve bireyin günlük enerji gereksinmesine göre makro ve mikro besin öğesi ihtiyacının ne kadar olduğunu analiz eder.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin amacı, kapsamı, çalışma yöntemleri, genel tanım ve kavramlarKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
2Karbonhidratlar I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları,Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Karbonhidratlar II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Karbonhidratlar III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlarKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Proteinler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynakları, kalitesiKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Proteinler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizması,Kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Proteinler III: Gereksinmeler, yetersiz ve aşırı alıma ilişkin sorunlarKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Lipitler I: Tanımı, kimyası, özellikleri, kaynaklarıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Lipitler II: Sindirimi, emilimi ve metabolizmasıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Lipitler III: Gereksinmeler, aşırı ve dengesiz alım sorunlarıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Enerji Metabolizması I: Enerji dengesi, besinlerin enerji değeriKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Enerji Metabolizması II: Enerji harcamasıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Enerji Metabolizması III: Enerji dengesi ve dengesizliği sorunlarıKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Genel DeğerlendirmeKaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları.
1.Introduction to Human Nutrition . The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003. 2.Nutrition and Metabolism; The Nutrition Society, Blackwell Publishing. 2003. 3.Metabolic Regulation: A Human Perspective, 2nd edition; Blackwell Publishing. 2003. 4. Mahan LK, Stump SE. Krause's Food & Nutrition Therapy.Elseiver, 2008. 5. Mahan LK, Stump SE, Raymond JL. Krause's Food and the Nutrition Care Process. Elseiver, 2013. 6. Body T. Nutritional Biochemistry. Academic Press, 1999.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Beslenme ve Diyetetik alanında temel bilgiye sahiptir.
X
2
Mesleki bilgi ve becerilerini, bireysel ve toplumsal düzeyde sağlığın geliştirilmesi, hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır.
X
3
Birey, aile ve topluma beslenme ve diyetetik alanında eğitim verir, danışmanlık yapar.
X
4
Bilgi birikimini kullanarak alanına ilişkin çalışmaları bağımsız olarak yürütür, sağlık ekibi ve diğer disiplinler ile işbirliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır.
X
5
Mesleğini bilimsel araştırmalar, kanıtlar, gelişen teknoloji, güncel literatür ve sağlık politikaları doğrultusunda yürütür.
X
6
Mesleki uygulamalarını etik ilke ve standartlar doğrultusunda gerçekleştirir. Davranışı ile meslektaşlarına ve topluma örnek olur.
X
7
En az bir yabancı dili kullanarak alanına ilişkin uluslararası literatüre ulaşır, değerlendirir ve mesleki gelişim için kullanır.
X
8
Beslenme ve Diyetetik alanında eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme becerilerini kullanır.
X
9
Mesleki alanda yazılı ve sözlü etkili iletişim kurar.
X
10
Mesleğin gerektirdiği genel kültür bilgisine sahiptir.
X
11
aşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 14:09Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 15:34