Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZYOLOJİ-Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan fizyoloji dersinin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Bu ders, öğrencilere insan vücudunun temel fonksiyonlarına, organ sistemlerine ve hücresel düzeydeki biyolojik süreçlere dair detaylı bir bakış sunar. Ayrıca, dersi alan öğrencilere sağlık ve hastalık durumlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu bilgi, öğrencilere kendi alanlarındaki çalışmalarında daha etkili ve bilinçli bir şekilde hareket etme yeteneği kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri,Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları,Kas Fizyolojisi,Kan Fizyolojisi,Kardiyovasküler Sistem : Kalp,Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım,Bağışıklık Sistemi,Solunum Sistemi,Boşaltım Sistemi,Sindirim Sistemi ve Metabolizma,Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi,Duyu Sistemi,Endokrin Sistem
,Üreme Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını açıklar10, 16, 21, 9A, D, E
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar10, 16, 21, 9A, D, E
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbon dioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini ayırt eder.10, 16, 21, 9A, D, E
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.10, 21, 9A, D, E
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar.10, 16, 21, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol SistemleriGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9
2Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma YollarıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-24 ve 45-55
3Kas FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 72-99
4Kan FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-467
5Kardiyovasküler Sistem : KalpGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-156
6Kardiyovasküler Sistem : DolaşımGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 161-170
7Bağışıklık SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
8Solunum SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-532
9Boşaltım SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-363
10Sindirim Sistemi ve MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-929
11Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 673-767
12Duyu SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-668
13Endokrin Sistem
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-996
14Üreme SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1024
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir
2
- Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir
3
- Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir
4
- Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir
5
- Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir
6
- Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir
7
- Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir
8
Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
9
Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir
10
Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir
11
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir
12
Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir
13
Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir
14
Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular
15
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir
16
Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir
17
Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir
18
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir
19
Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir
20
Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir
21
Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
22
Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir.
23
Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı13434
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZYOLOJİ-Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacıİnsan fizyoloji dersinin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Bu ders, öğrencilere insan vücudunun temel fonksiyonlarına, organ sistemlerine ve hücresel düzeydeki biyolojik süreçlere dair detaylı bir bakış sunar. Ayrıca, dersi alan öğrencilere sağlık ve hastalık durumlarına dair temel bir anlayış kazandırmayı amaçlar. Bu bilgi, öğrencilere kendi alanlarındaki çalışmalarında daha etkili ve bilinçli bir şekilde hareket etme yeteneği kazandırır.
Dersin İçeriğiBu ders; Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol Sistemleri,Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma Yolları,Kas Fizyolojisi,Kan Fizyolojisi,Kardiyovasküler Sistem : Kalp,Kardiyovasküler Sistem : Dolaşım,Bağışıklık Sistemi,Solunum Sistemi,Boşaltım Sistemi,Sindirim Sistemi ve Metabolizma,Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir Sistemi,Duyu Sistemi,Endokrin Sistem
,Üreme Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Hücre membranının yapısını ve görevlerini, kas tiplerinde kasılma mekanizmalarını açıklar10, 16, 21, 9A, D, E
Sağlıklı durumda vücut işlevlerin nasıl gerçekleştiğini ve patolojik durumlarda hangi fizyolojik işlevlerde problemler olduğunu örneklerle açıklar10, 16, 21, 9A, D, E
Hücre ve organ sistemlerinin işlevsel mekanizmalarını, birbirleri ile ilişkilerini ve vücuttaki fizyolojik kontrol mekanizmalarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Kanın özellikleri ve kan hücrelerinin görevlerini, hemostaz, koagülasyon ve bağışıklık mekanizmalarını açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Kalbin pompalama işlevini, kalp faaliyetlerinin ve dolaşımın düzenlenmesi ile ilgili fizyolojik mekanizmaları açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Solunumun fizyolojik mekanizmasını ve düzenlenmesini, kanda oksijen ve karbon dioksitin taşınma yolları ile ilgili süreçleri açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Böbreğin görevlerini, idrarın oluşum mekanizmasını, sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesinin düzenlenmesinde yer alan temel mekanizmaları açıklar.10, 16, 21, 9A, D, E
Gastrointestinal kanalda besinlerin sindirim ve emilimi ile ilgili gerçekleşen olayları ve sindirim enzim/hormonlarının işlevlerini ayırt eder.10, 16, 21, 9A, D, E
Nöronların ve sinapsların özelliklerini, merkezi ve periferik sinir sisteminin işlevsel yapısını ve fonksiyonlarını açıklar.10, 21, 9A, D, E
Endokrin bezlerin ve hormonların fonksiyonlarını, hormonların az veya çok salgılanmaları durumunda meydana gelen işlev bozukluklarını tanımlar.10, 16, 21, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Fizyolojide Temel Kavramlar: İnsan Vücudunun Organizasyonu, Vücut Sıvı Kompartmanları ve Kontrol SistemleriGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9
2Hücre Fizyolojisi ve Membrandan Madde Taşınma YollarıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-24 ve 45-55
3Kas FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 72-99
4Kan FizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-467
5Kardiyovasküler Sistem : KalpGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-156
6Kardiyovasküler Sistem : DolaşımGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 161-170
7Bağışıklık SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
8Solunum SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-532
9Boşaltım SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-363
10Sindirim Sistemi ve MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-929
11Sinir Sistemi : Merkezi ve Periferik Sinir SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 673-767
12Duyu SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-668
13Endokrin Sistem
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-996
14Üreme SistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1024
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir
2
- Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir
3
- Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir
4
- Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir
5
- Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir
6
- Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir
7
- Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir
8
Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
9
Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir
10
Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir
11
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir
12
Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir
13
Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir
14
Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular
15
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir
16
Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir
17
Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir
18
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir
19
Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir
20
Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir
21
Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
22
Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir.
23
Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:31Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:33