Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİCİ YOLLAR-Bahar Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersi VerenlerProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMerkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I
(Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri)
,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II
(Glutamat, Aspartat ve reseptörleri)
,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III
(Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri)
,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV
(5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri)
,Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlar. 16, 4A, D, E, G
4.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar.10, 16, 4A, D, G
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini kavrar.10, 16, 4A, D
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar. 10, 16, 4A, D, E, G
3. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklayabilir. 10, 16, 4A, D, E, G
4. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlayabilir.10, 16, 4A, D, E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir Hücrelerinin İşlevsel OrganizasyonuSnell Richard S. Klinik nöroanatomi, s. 1-57; Gray's anatomi 42. baskı, s. 386-397 Anatomi-Kaplan ARICI S.212
2Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal iletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.28-35
3Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87
4Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörlerTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.35
5Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I
(Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
6Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II
(Glutamat, Aspartat ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
7Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III
(Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
8Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV
(5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
9Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına girişBasitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
10Motor HastalıklarOzan Anatomi 3.baskı s. 489-506
11Davranışsal BozukluklarOzan Anatomi 3.baskı S.518-520
12Nörodejeneratif HastalıklarTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.82-83
13Klinik değerlendirmelerBasitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji- Aaron Berkowitz
14Sunumlar ve genel değerlendirmeler
Kaynak
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz Ozan Anatomi, 3. Baskı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir
X
2
- Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir
X
3
- Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir
X
4
- Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir
5
- Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir
6
- Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir
X
7
- Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir
X
8
Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
X
9
Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir
X
10
Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir
11
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir
X
12
Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir
X
13
Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir
X
14
Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular
X
15
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir
X
16
Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir
X
17
Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir
X
18
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir
X
19
Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir
X
20
Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir
X
21
Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
X
22
Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir.
X
23
Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı14545
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)159
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(159/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİCİ YOLLAR-Bahar Dönemi2+025
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersi VerenlerProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMerkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I
(Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri)
,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II
(Glutamat, Aspartat ve reseptörleri)
,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III
(Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri)
,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV
(5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri)
,Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlar. 16, 4A, D, E, G
4.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar.10, 16, 4A, D, G
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini kavrar.10, 16, 4A, D
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar. 10, 16, 4A, D, E, G
3. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklayabilir. 10, 16, 4A, D, E, G
4. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlayabilir.10, 16, 4A, D, E, G
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir Hücrelerinin İşlevsel OrganizasyonuSnell Richard S. Klinik nöroanatomi, s. 1-57; Gray's anatomi 42. baskı, s. 386-397 Anatomi-Kaplan ARICI S.212
2Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal iletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.28-35
3Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87
4Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörlerTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.35
5Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I
(Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
6Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II
(Glutamat, Aspartat ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
7Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III
(Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
8Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV
(5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri)
Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
9Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına girişBasitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
10Motor HastalıklarOzan Anatomi 3.baskı s. 489-506
11Davranışsal BozukluklarOzan Anatomi 3.baskı S.518-520
12Nörodejeneratif HastalıklarTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.82-83
13Klinik değerlendirmelerBasitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji- Aaron Berkowitz
14Sunumlar ve genel değerlendirmeler
Kaynak
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall Basitleştirilmiş Klinik Patofizyoloji-Aaron Berkowitz Ozan Anatomi, 3. Baskı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir
X
2
- Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir
X
3
- Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir
X
4
- Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir
5
- Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir
6
- Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir
X
7
- Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir
X
8
Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
X
9
Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir
X
10
Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir
11
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir
X
12
Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir
X
13
Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir
X
14
Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular
X
15
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir
X
16
Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir
X
17
Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir
X
18
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir
X
19
Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir
X
20
Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir
X
21
Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
X
22
Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir.
X
23
Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:31Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:33