Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ DOLAŞIMI - I-Bahar Dönemi2+239
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMerkezi sinir sisteminin zarlarını, boşluklarını, ventricullerini, arterlerini, venlerini, dural-venöz sinüslerini BOS ve dolaşımının morfolojilerini ve fonksiyonlarını derlemek, bu yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Merkezi sinir sistemine giriş ,Meninksler,Ventriküller,BOS ve Dolaşımı,Kan – Beyin bariyeri,Sisternalar,Dura sinüsleri,Beyin Arterleri,Medulla spinalis'in kanlanması,Willis poligonu,Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler , Beyin venleri,Serebro Vasküler Olay (SVO),Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Santral sinir sistemi dolaşımının makro ve mikro anatomisi ve özelliklerini kavrayabilir.11, 16, 5, 9A
1.1. Beyin zarlarını ve boşluklarını sıralar.11, 16, 5, 9A
1.2. Ventriculleri sıralar.11, 16, 5, 9A
1.3. Arter ve venleri sıralar.11, 16, 5, 9A
2. Nöroanatomik yapıların fonksiyonlarını tanımlayabilecektir.11, 16, 5, 9A
3. Bu yapıların motor- duyu ve algısal süreçteki etkileşimlerini belirleyecektir.11, 16, 5, 9A
4. Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri tanımlayabilecektir.11, 16, 5, 9A
5. Patolojilerinin klinik özellerini açıklayabilir.11, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Merkezi sinir sistemine giriş Klinik nöronatomi, Bölüm 1
2MeninkslerKlinik nöroanatomi, S. 428-441
3VentriküllerKlinik nöroanatomi, S. 446-457
4BOS ve DolaşımıKlinik nöroanatomi, S. 458- 466
5Kan – Beyin bariyeriKlinik nöroanatomi, S.462-466
6SisternalarAnatomi 2. cilt, S. 345-347
7Dura sinüsleriAnatomi 2. cilt, S. 351-352
8Beyin ArterleriKlinik nöroanatomi, S. 475-481
9Medulla spinalis'in kanlanmasıKlinik nöroanatomi, S. 481-483
10Willis poligonuKlinik nöroanatomi, S. 481
11Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler Klinik nöroanatomi, S. 475-481
12 Beyin venleriAnatomi 2. cilt, S. 350-352
13Serebro Vasküler Olay (SVO)Klinik nöroanatomi, S. 483-500
14Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçlarıOzan anatomi, S.373-384 Klinik anatomi, S. 483-487
Kaynak
Öğrencilere verilir
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Arıncı, K., Elhan, A., Anatomi, 3. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2001. Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000 Ozan anatomi, Prof. Dr. Hasan Ozan, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2004

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir
X
2
- Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir
X
3
- Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir
X
4
- Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir
X
5
- Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir
X
6
- Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir
X
7
- Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir
X
8
Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
9
Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir
X
10
Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir
11
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir
12
Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir
X
13
Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir
14
Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular
X
15
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir
X
16
Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir
X
17
Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir
18
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir
X
19
Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir
X
20
Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir
21
Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
22
Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir.
23
Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı14798
Genel Sınav ve Hazırlığı148112
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)350
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(350/30)12
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ DOLAŞIMI - I-Bahar Dönemi2+239
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiYüksek Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMerkezi sinir sisteminin zarlarını, boşluklarını, ventricullerini, arterlerini, venlerini, dural-venöz sinüslerini BOS ve dolaşımının morfolojilerini ve fonksiyonlarını derlemek, bu yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını değerlendirmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Merkezi sinir sistemine giriş ,Meninksler,Ventriküller,BOS ve Dolaşımı,Kan – Beyin bariyeri,Sisternalar,Dura sinüsleri,Beyin Arterleri,Medulla spinalis'in kanlanması,Willis poligonu,Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler , Beyin venleri,Serebro Vasküler Olay (SVO),Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Santral sinir sistemi dolaşımının makro ve mikro anatomisi ve özelliklerini kavrayabilir.11, 16, 5, 9A
1.1. Beyin zarlarını ve boşluklarını sıralar.11, 16, 5, 9A
1.2. Ventriculleri sıralar.11, 16, 5, 9A
1.3. Arter ve venleri sıralar.11, 16, 5, 9A
2. Nöroanatomik yapıların fonksiyonlarını tanımlayabilecektir.11, 16, 5, 9A
3. Bu yapıların motor- duyu ve algısal süreçteki etkileşimlerini belirleyecektir.11, 16, 5, 9A
4. Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri tanımlayabilecektir.11, 16, 5, 9A
5. Patolojilerinin klinik özellerini açıklayabilir.11, 16, 5, 9A
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Merkezi sinir sistemine giriş Klinik nöronatomi, Bölüm 1
2MeninkslerKlinik nöroanatomi, S. 428-441
3VentriküllerKlinik nöroanatomi, S. 446-457
4BOS ve DolaşımıKlinik nöroanatomi, S. 458- 466
5Kan – Beyin bariyeriKlinik nöroanatomi, S.462-466
6SisternalarAnatomi 2. cilt, S. 345-347
7Dura sinüsleriAnatomi 2. cilt, S. 351-352
8Beyin ArterleriKlinik nöroanatomi, S. 475-481
9Medulla spinalis'in kanlanmasıKlinik nöroanatomi, S. 481-483
10Willis poligonuKlinik nöroanatomi, S. 481
11Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler Klinik nöroanatomi, S. 475-481
12 Beyin venleriAnatomi 2. cilt, S. 350-352
13Serebro Vasküler Olay (SVO)Klinik nöroanatomi, S. 483-500
14Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçlarıOzan anatomi, S.373-384 Klinik anatomi, S. 483-487
Kaynak
Öğrencilere verilir
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Arıncı, K., Elhan, A., Anatomi, 3. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2001. Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000 Ozan anatomi, Prof. Dr. Hasan Ozan, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2004

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
- İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir
X
2
- Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir
X
3
- Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir
X
4
- Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir
X
5
- Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir
X
6
- Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir
X
7
- Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir
X
8
Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme
9
Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir
X
10
Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir
11
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir
12
Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir
X
13
Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir
14
Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular
X
15
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir
X
16
Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir
X
17
Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir
18
Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir
X
19
Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir
X
20
Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir
21
Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir.
22
Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir.
23
Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:31Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:33