Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ DOLAŞIMI - I | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sisteminin zarlarını, boşluklarını, ventricullerini, arterlerini, venlerini, dural-venöz sinüslerini BOS ve dolaşımının morfolojilerini ve fonksiyonlarını derlemek, bu yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Merkezi sinir sistemine giriş ,Meninksler,Ventriküller,BOS ve Dolaşımı,Kan – Beyin bariyeri,Sisternalar,Dura sinüsleri,Beyin Arterleri,Medulla spinalis'in kanlanması,Willis poligonu,Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler , Beyin venleri,Serebro Vasküler Olay (SVO),Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Santral sinir sistemi dolaşımının makro ve mikro anatomisi ve özelliklerini kavrayabilir. | 11, 16, 5, 9 | A |
1.1. Beyin zarlarını ve boşluklarını sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
1.2. Ventriculleri sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
1.3. Arter ve venleri sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
2. Nöroanatomik yapıların fonksiyonlarını tanımlayabilecektir. | 11, 16, 5, 9 | A |
3. Bu yapıların motor- duyu ve algısal süreçteki etkileşimlerini belirleyecektir. | 11, 16, 5, 9 | A |
4. Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri tanımlayabilecektir. | 11, 16, 5, 9 | A |
5. Patolojilerinin klinik özellerini açıklayabilir. | 11, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Merkezi sinir sistemine giriş | Klinik nöronatomi, Bölüm 1 |
2 | Meninksler | Klinik nöroanatomi, S. 428-441 |
3 | Ventriküller | Klinik nöroanatomi, S. 446-457 |
4 | BOS ve Dolaşımı | Klinik nöroanatomi, S. 458- 466 |
5 | Kan – Beyin bariyeri | Klinik nöroanatomi, S.462-466 |
6 | Sisternalar | Anatomi 2. cilt, S. 345-347 |
7 | Dura sinüsleri | Anatomi 2. cilt, S. 351-352 |
8 | Beyin Arterleri | Klinik nöroanatomi, S. 475-481 |
9 | Medulla spinalis'in kanlanması | Klinik nöroanatomi, S. 481-483 |
10 | Willis poligonu | Klinik nöroanatomi, S. 481 |
11 | Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler | Klinik nöroanatomi, S. 475-481 |
12 | Beyin venleri | Anatomi 2. cilt, S. 350-352 |
13 | Serebro Vasküler Olay (SVO) | Klinik nöroanatomi, S. 483-500 |
14 | Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçları | Ozan anatomi, S.373-384 Klinik anatomi, S. 483-487 |
Kaynak |
Öğrencilere verilir |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Arıncı, K., Elhan, A., Anatomi, 3. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2001. Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000 Ozan anatomi, Prof. Dr. Hasan Ozan, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2004 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | X | |||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | X | |||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | X | |||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | ||||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | ||||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | X | |||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | ||||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 7 | 98 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 8 | 112 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 350 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(350/30) | 12 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ DOLAŞIMI - I | - | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 9 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Yüksek Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi sinir sisteminin zarlarını, boşluklarını, ventricullerini, arterlerini, venlerini, dural-venöz sinüslerini BOS ve dolaşımının morfolojilerini ve fonksiyonlarını derlemek, bu yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Merkezi sinir sistemine giriş ,Meninksler,Ventriküller,BOS ve Dolaşımı,Kan – Beyin bariyeri,Sisternalar,Dura sinüsleri,Beyin Arterleri,Medulla spinalis'in kanlanması,Willis poligonu,Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler , Beyin venleri,Serebro Vasküler Olay (SVO),Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Santral sinir sistemi dolaşımının makro ve mikro anatomisi ve özelliklerini kavrayabilir. | 11, 16, 5, 9 | A |
1.1. Beyin zarlarını ve boşluklarını sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
1.2. Ventriculleri sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
1.3. Arter ve venleri sıralar. | 11, 16, 5, 9 | A |
2. Nöroanatomik yapıların fonksiyonlarını tanımlayabilecektir. | 11, 16, 5, 9 | A |
3. Bu yapıların motor- duyu ve algısal süreçteki etkileşimlerini belirleyecektir. | 11, 16, 5, 9 | A |
4. Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri tanımlayabilecektir. | 11, 16, 5, 9 | A |
5. Patolojilerinin klinik özellerini açıklayabilir. | 11, 16, 5, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Merkezi sinir sistemine giriş | Klinik nöronatomi, Bölüm 1 |
2 | Meninksler | Klinik nöroanatomi, S. 428-441 |
3 | Ventriküller | Klinik nöroanatomi, S. 446-457 |
4 | BOS ve Dolaşımı | Klinik nöroanatomi, S. 458- 466 |
5 | Kan – Beyin bariyeri | Klinik nöroanatomi, S.462-466 |
6 | Sisternalar | Anatomi 2. cilt, S. 345-347 |
7 | Dura sinüsleri | Anatomi 2. cilt, S. 351-352 |
8 | Beyin Arterleri | Klinik nöroanatomi, S. 475-481 |
9 | Medulla spinalis'in kanlanması | Klinik nöroanatomi, S. 481-483 |
10 | Willis poligonu | Klinik nöroanatomi, S. 481 |
11 | Beyindeki arterlerin beslediği bölgeler | Klinik nöroanatomi, S. 475-481 |
12 | Beyin venleri | Anatomi 2. cilt, S. 350-352 |
13 | Serebro Vasküler Olay (SVO) | Klinik nöroanatomi, S. 483-500 |
14 | Beyindeki infarktlar conucu etkilenen bölgeler ve sonuçları | Ozan anatomi, S.373-384 Klinik anatomi, S. 483-487 |
Kaynak |
Öğrencilere verilir |
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Arıncı, K., Elhan, A., Anatomi, 3. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2001. Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000 Ozan anatomi, Prof. Dr. Hasan Ozan, Nobel Tıp Kitabevleri, Ankara, 2004 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | - İnsan vücudundaki dokuları, organları ve sistemleri tanımlayabilecektir | X | |||||
2 | - Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir | X | |||||
3 | - Kemiklerin, kasların, damarların, sinirlerin ve organların lokalizasyon, yüzey projeksiyon ve seyirlerini bilir | X | |||||
4 | - Kadavrada organları ve diğer yapıları tanımlayabilir | X | |||||
5 | - Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir | X | |||||
6 | - Anatomik bilgi temelinde açıklanabilen klinik problemleri sentezleyebilir | X | |||||
7 | - Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrayabilir | X | |||||
8 | Anatomi disiplini ile diğer temel tıbbi ve klinik disiplinler arasındaki ilişkiyi kavrayabilme | ||||||
9 | Bilimsel araştırmaya yönelik soru oluşturabilir; hipotez ve yöntem geliştirebilir | X | |||||
10 | Kadavranın farklı bölgelerinin ne şekilde diseke edileceğini bilir | ||||||
11 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verilerin sunumunu yapabilir | ||||||
12 | Bağımsız bilimsel araştırma planlayabilir, projelendirebilir, yürütebilir | X | |||||
13 | Bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir | ||||||
14 | Kendi başına öğrenme yöntemlerini geliştirerek, faaliyet gösterdiği bilim alanında hayat boyu öğrenmeyi uygular | X | |||||
15 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında uluslararası yayınları takip edebilir | X | |||||
16 | Bilgisayar ve interneti etkin olarak kullanır ve bilgiye erişimde bu araçlardan ne şekilde faydalanacağını bilir | X | |||||
17 | Öğrencilerle güven temelli ilişki oluşturabilir | ||||||
18 | Alanı ile ilgili ve bilimsel araştırma konularında başkaları ile iletişim kurarak, bilgi ve fikir alışverişi yapabilir | X | |||||
19 | Takım içerisinde sorumluluk bilinci ile çalışabilir | X | |||||
20 | Bilimsel veri tabanlarını etkili olarak kullanabilir | ||||||
21 | Bilimsel verileri eleştirel olarak okuyabilir, analiz edebilir ve değerlendirebilir. | ||||||
22 | Bilimsel araştırma, hipotez ve metodoloji için sorular geliştirebilir. | ||||||
23 | Araştırma verilerini etkili bir şekilde sunabilir, paylaşabilir ve tartışabilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |