Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIP TARİHİ (18.YY DAN İTİBAREN) | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı | Çarşamba 20:30-21:15 Çarşamba 21:30-22:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbın gelişimini anlamak, Çağdaş tıbba geçişi kavramaktır.Batıda Aydınlanma döneminin başlaması, bunu etkileyen şartları değerlendirmek ve Bilimsel tıbbın başlamasını izlemektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbın Aydınlanma dönemi,Aydınlanma dönemini etkileyen olaylar,Tıpta Rönesans Vesalius ve Anatomi,Tıpta Paraselsus’un etkisi,William Harvey ve Kan dolaşımının keşfi,Claud Bernard ve Deneysel Tıbbın başlaması,Gözle görülmeyen canlıların keşfi ve Leevonhook ,vize,Mikrobiyoloji biliminin tıbba girişi,Hastalıklarla mikropların ilişkisi,Louis Pastör ve mikrobiyoloji alanında çalışmaları,Louis Pastör ve Kuduz aşının keşfi,Joseph Lister ve Asepsi,final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu ders Tıp tarihinin hızlandığı çağdaş döneme geçişi anlamak için önemli keşif ve buluşların anlatıldığı, öğrenim çıktıları ara ve genel sınav ile ölçüldüğü, çoğunluğu anlatım şeklinde ilerleyen bir derstir. | 1, 2, 3 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Tıbbın Aydınlanma dönemi | ilgili kaynağın okunması |
2 | Aydınlanma dönemini etkileyen olaylar | ilgili kaynağın okunması |
3 | Tıpta Rönesans Vesalius ve Anatomi | ilgili kaynağın okunması |
4 | Tıpta Paraselsus’un etkisi | ilgili kaynağın okunması |
5 | William Harvey ve Kan dolaşımının keşfi | ilgili kaynağın okunması |
6 | Claud Bernard ve Deneysel Tıbbın başlaması | ilgili kaynağın okunması |
7 | Gözle görülmeyen canlıların keşfi ve Leevonhook | ilgili kaynağın okunması |
8 | vize | |
9 | Mikrobiyoloji biliminin tıbba girişi | ilgili kaynağın okunması |
10 | Hastalıklarla mikropların ilişkisi | ilgili kaynağın okunması |
11 | Louis Pastör ve mikrobiyoloji alanında çalışmaları | ilgili kaynağın okunması |
12 | Louis Pastör ve Kuduz aşının keşfi | ilgili kaynağın okunması |
13 | Joseph Lister ve Asepsi | ilgili kaynağın okunması |
14 | final sınavı |
Kaynak |
1. Hartmann, F. The life of Philippus Theophrastus Bombast of Hohenheim known by the name of Paracelsus : and the substance of his teachings concerning cosmology, anthropology, pneumatology, magic and sorcery, medicine, alchemy and astrology, philosophy and theosophy / e. (Kegan Paul, Trench, Trubner, 1896). doi:10.5962/bhl.title.24940 2. Aksoy, E. Natalia Bachour. Oswaldus Crollius und Daniel Sennert im frühneuzeitlichen Istanbul: Studien zur Rezeption des Paracelsismus im Werk des osmanischen Artzes Ṣāliḥ b. Naṣrullāh ibn Sallūm al-Ḥalabī. Freiburg: Nazariyat Derg. 6, 202–207 (2020). 3. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 4. Liebmann, A. j. History of Distillation. J. Chem. Educ. 33, 166–173 (1956). 5. Schumacher, G.-H. Theatrum Anatomicum in History and Today. Int. J. Morphol. 25, 15–32 (2007). 6. Riedel, S. Edward Jenner and the history of smallpox and vaccination. Proc. (Bayl. Univ. Med. Cent). 18, 21–5 (2005). |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir. | ||||||
0 | Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir. | ||||||
0 | Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir. | ||||||
0 | Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir. | ||||||
0 | Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir. | ||||||
0 | Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir. | ||||||
0 | Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |