Bu ders Tıp tarihinin hızlandığı çağdaş döneme geçişi anlamak için önemli keşif ve buluşların anlatıldığı, öğrenim çıktıları ara ve genel sınav ile ölçüldüğü, çoğunluğu anlatım şeklinde ilerleyen bir derstir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tıbbın Aydınlanma dönemi,Aydınlanma dönemini etkileyen olaylar,Tıpta Rönesans Vesalius ve Anatomi,Tıpta Paraselsus’un etkisi,William Harvey ve Kan dolaşımının keşfi,Claud Bernard ve Deneysel Tıbbın başlaması,Gözle görülmeyen canlıların keşfi ve Leevonhook ,vize,Mikrobiyoloji biliminin tıbba girişi,Hastalıklarla mikropların ilişkisi,Louis Pastör ve mikrobiyoloji alanında çalışmaları,Louis Pastör ve Kuduz aşının keşfi,Joseph Lister ve Asepsi,final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Tıbbın gelişimini açıklamak.
10, 16, 3, 9
A, E
Çağdaş tıbba geçişi analiz etmek.
10, 16, 9
A, F
Batıda Aydınlanma döneminin başlaması, bunu etkileyen şartları değerlendirmek.
10, 12, 16, 9
A
Bilimsel tıbbın başlamasını tanımlamak.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tıbbın Aydınlanma dönemi
ilgili kaynağın okunması
2
Aydınlanma dönemini etkileyen olaylar
ilgili kaynağın okunması
3
Tıpta Rönesans Vesalius ve Anatomi
ilgili kaynağın okunması
4
Tıpta Paraselsus’un etkisi
ilgili kaynağın okunması
5
William Harvey ve Kan dolaşımının keşfi
ilgili kaynağın okunması
6
Claud Bernard ve Deneysel Tıbbın başlaması
ilgili kaynağın okunması
7
Gözle görülmeyen canlıların keşfi ve Leevonhook
ilgili kaynağın okunması
8
vize
9
Mikrobiyoloji biliminin tıbba girişi
ilgili kaynağın okunması
10
Hastalıklarla mikropların ilişkisi
ilgili kaynağın okunması
11
Louis Pastör ve mikrobiyoloji alanında çalışmaları
ilgili kaynağın okunması
12
Louis Pastör ve Kuduz aşının keşfi
ilgili kaynağın okunması
13
Joseph Lister ve Asepsi
ilgili kaynağın okunması
14
final sınavı
Kaynak
1. Hartmann, F. The life of Philippus Theophrastus Bombast of Hohenheim known by the name of Paracelsus : and the substance of his teachings concerning cosmology, anthropology, pneumatology, magic and sorcery, medicine, alchemy and astrology, philosophy and theosophy / e. (Kegan Paul, Trench, Trubner, 1896). doi:10.5962/bhl.title.24940
2. Aksoy, E. Natalia Bachour. Oswaldus Crollius und Daniel Sennert im frühneuzeitlichen Istanbul: Studien zur Rezeption des Paracelsismus im Werk des osmanischen Artzes Ṣāliḥ b. Naṣrullāh ibn Sallūm al-Ḥalabī. Freiburg: Nazariyat Derg. 6, 202–207 (2020).
3. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016).
4. Liebmann, A. j. History of Distillation. J. Chem. Educ. 33, 166–173 (1956).
5. Schumacher, G.-H. Theatrum Anatomicum in History and Today. Int. J. Morphol. 25, 15–32 (2007).
6. Riedel, S. Edward Jenner and the history of smallpox and vaccination. Proc. (Bayl. Univ. Med. Cent). 18, 21–5 (2005).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
5
70
Rehberli Problem Çözme
7
5
35
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
5
35
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
4
5
20
Proje Sunumu / Seminer
5
8
40
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
3
7
21
Toplam İş Yükü (Saat)
241
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(241/30)
8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TIP TARİHİ (18.YY DAN İTİBAREN)
-
Güz Dönemi
2+0
2
8
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu ders Tıp tarihinin hızlandığı çağdaş döneme geçişi anlamak için önemli keşif ve buluşların anlatıldığı, öğrenim çıktıları ara ve genel sınav ile ölçüldüğü, çoğunluğu anlatım şeklinde ilerleyen bir derstir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tıbbın Aydınlanma dönemi,Aydınlanma dönemini etkileyen olaylar,Tıpta Rönesans Vesalius ve Anatomi,Tıpta Paraselsus’un etkisi,William Harvey ve Kan dolaşımının keşfi,Claud Bernard ve Deneysel Tıbbın başlaması,Gözle görülmeyen canlıların keşfi ve Leevonhook ,vize,Mikrobiyoloji biliminin tıbba girişi,Hastalıklarla mikropların ilişkisi,Louis Pastör ve mikrobiyoloji alanında çalışmaları,Louis Pastör ve Kuduz aşının keşfi,Joseph Lister ve Asepsi,final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Tıbbın gelişimini açıklamak.
10, 16, 3, 9
A, E
Çağdaş tıbba geçişi analiz etmek.
10, 16, 9
A, F
Batıda Aydınlanma döneminin başlaması, bunu etkileyen şartları değerlendirmek.
10, 12, 16, 9
A
Bilimsel tıbbın başlamasını tanımlamak.
10, 16, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tıbbın Aydınlanma dönemi
ilgili kaynağın okunması
2
Aydınlanma dönemini etkileyen olaylar
ilgili kaynağın okunması
3
Tıpta Rönesans Vesalius ve Anatomi
ilgili kaynağın okunması
4
Tıpta Paraselsus’un etkisi
ilgili kaynağın okunması
5
William Harvey ve Kan dolaşımının keşfi
ilgili kaynağın okunması
6
Claud Bernard ve Deneysel Tıbbın başlaması
ilgili kaynağın okunması
7
Gözle görülmeyen canlıların keşfi ve Leevonhook
ilgili kaynağın okunması
8
vize
9
Mikrobiyoloji biliminin tıbba girişi
ilgili kaynağın okunması
10
Hastalıklarla mikropların ilişkisi
ilgili kaynağın okunması
11
Louis Pastör ve mikrobiyoloji alanında çalışmaları
ilgili kaynağın okunması
12
Louis Pastör ve Kuduz aşının keşfi
ilgili kaynağın okunması
13
Joseph Lister ve Asepsi
ilgili kaynağın okunması
14
final sınavı
Kaynak
1. Hartmann, F. The life of Philippus Theophrastus Bombast of Hohenheim known by the name of Paracelsus : and the substance of his teachings concerning cosmology, anthropology, pneumatology, magic and sorcery, medicine, alchemy and astrology, philosophy and theosophy / e. (Kegan Paul, Trench, Trubner, 1896). doi:10.5962/bhl.title.24940
2. Aksoy, E. Natalia Bachour. Oswaldus Crollius und Daniel Sennert im frühneuzeitlichen Istanbul: Studien zur Rezeption des Paracelsismus im Werk des osmanischen Artzes Ṣāliḥ b. Naṣrullāh ibn Sallūm al-Ḥalabī. Freiburg: Nazariyat Derg. 6, 202–207 (2020).
3. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016).
4. Liebmann, A. j. History of Distillation. J. Chem. Educ. 33, 166–173 (1956).
5. Schumacher, G.-H. Theatrum Anatomicum in History and Today. Int. J. Morphol. 25, 15–32 (2007).
6. Riedel, S. Edward Jenner and the history of smallpox and vaccination. Proc. (Bayl. Univ. Med. Cent). 18, 21–5 (2005).
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.