Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSLAM VE SELÇUKLU DÖNEMİ TIP TARİHİ-Güz Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAğırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olan bu derste İslam ve Seçuklu tıbbı konuları işlenecektir. Öğrenim kazanımları vize ve final sınavları ile ölçülecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İslamiyetin başlangıcı ve o devirdeki tıp,İslam Medeniyetinin gelişmesi, getirdiği yeni düşünceler,İslam Medeniyetinin Gelişme Dönemi bunun sebepleri,Tercümeler dönemi ,Telif dönemi ve tıpta yenilikler,Selçukluların İslam Medeniyetine etkisi,vize,Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçukluları,Anadolu Selçuklularında Tıp,İslam Döneminin önemli hekimleri ve getirdikleri yenilikler,İbni Sina ve Tıp Kitabı,Endülüs Emevileri ve Tıbba katkısı,İslam Tıbbının Batıya Etkisi,final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Örnek olarak İbn Sina’ yı ve Kanun kitabını analiz etmek.10, 16, 9A, E
Genel Tıp Tarihinin gelişimi içinde önemli bir yer alam İslam Tıbbını değerlendirmek.10, 16, 9A
Selçuklu Devletlerinin İslam ve Anadolu Tıbbına etkisini göstermek. 10, 16, 9A
İslam Tıbbının önemli hekimlerini, önemli tıp kitaplarını göstermek. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İslamiyetin başlangıcı ve o devirdeki tıpİlgili kaynağın okunması
2İslam Medeniyetinin gelişmesi, getirdiği yeni düşüncelerİlgili kaynağın okunması
3İslam Medeniyetinin Gelişme Dönemi bunun sebepleriİlgili kaynağın okunması
4Tercümeler dönemi İlgili kaynağın okunması
5Telif dönemi ve tıpta yeniliklerİlgili kaynağın okunması
6Selçukluların İslam Medeniyetine etkisiİlgili kaynağın okunması
7vize
8Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçuklularıİlgili kaynağın okunması
9Anadolu Selçuklularında Tıpİlgili kaynağın okunması
10İslam Döneminin önemli hekimleri ve getirdikleri yeniliklerİlgili kaynağın okunması
11İbni Sina ve Tıp Kitabıİlgili kaynağın okunması
12Endülüs Emevileri ve Tıbba katkısıİlgili kaynağın okunması
13İslam Tıbbının Batıya Etkisiilgili kaynağın okunması
14final
Kaynak
1. Hartmann, F. The life of Philippus Theophrastus Bombast of Hohenheim known by the name of Paracelsus : and the substance of his teachings concerning cosmology, anthropology, pneumatology, magic and sorcery, medicine, alchemy and astrology, philosophy and theosophy / e. (Kegan Paul, Trench, Trubner, 1896). doi:10.5962/bhl.title.24940 2. Aksoy, E. Natalia Bachour. Oswaldus Crollius und Daniel Sennert im frühneuzeitlichen Istanbul: Studien zur Rezeption des Paracelsismus im Werk des osmanischen Artzes Ṣāliḥ b. Naṣrullāh ibn Sallūm al-Ḥalabī. Freiburg: Nazariyat Derg. 6, 202–207 (2020). 3. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 4. Liebmann, A. j. History of Distillation. J. Chem. Educ. 33, 166–173 (1956). 5. Schumacher, G.-H. Theatrum Anatomicum in History and Today. Int. J. Morphol. 25, 15–32 (2007). 6. Riedel, S. Edward Jenner and the history of smallpox and vaccination. Proc. (Bayl. Univ. Med. Cent). 18, 21–5 (2005). 7. Jo, H. U. & Sel, A. Ortaçağ’da Anadolu’nun Eğitim Mekânları: Selçuklu Medreseleri- Darüşşifalarından Örnekler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 28, 429–443 (2013). 8. Tez, S. SELÇUKLU VE BİZANS DÖNEMLERİNDE TABABET ( KARŞILAŞTIRMALI BİR ÇALIŞMA ). (2019). 9. Anadolu Selçukluları döneminde bilim ve sanat dilinin Arapça ve Farsça olması nedeniyle geri planda kalan Türkçe , 13 . yüzyıldan sonra Anadolu ’ da Oğuz ağzına dayalı telif ve tercüme birçok eser meydana getirmiştir . 14 . ve 15 . yüzyıllarda Anadolu sah. (2017). 10. Okumuş, M. İbn-i Sina’nın Hayatı, Eserleri ve Düşünce Sistemi Üzerine. in Eş-Şeyhu’r-Reis İbn-i Sina 17–45 (Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2015). 11. Ibn Sina, H. Canon of Medicine Book I General Principles of Medicine. (1993). 12. Kahya, E. İbn-i Sînâ El-Kânûn Fi’t-Tıbb. (Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 1995). 13. Afshar, A., Steensma, D. P. & Kyle, R. A. Ibn Sina (Avicenna): The “Prince of Physicians.” Mayo Clin. Proc. 95, e31–e32 (2020). 14. Saffari, M. & Pakpour, A. H. Avicenna’s canon of medicine: A look at health, public health, and environmental sanitation. Arch. Iran. Med. 15, 785–789 (2012). 15. Önder, B. Orta Çağ İslam Tıbbı ve Tibbi Tedaviler. (Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 2017).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
X
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
X
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14570
Rehberli Problem Çözme7642
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi3927
Okul Dışı Diğer Faaliyetler3824
Proje Sunumu / Seminer31030
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı3515
Toplam İş Yükü (Saat)228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İSLAM VE SELÇUKLU DÖNEMİ TIP TARİHİ-Güz Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Ayten ALTINTAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAğırlıklı olarak anlatım tarzında gerçekleştirilecek olan bu derste İslam ve Seçuklu tıbbı konuları işlenecektir. Öğrenim kazanımları vize ve final sınavları ile ölçülecektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İslamiyetin başlangıcı ve o devirdeki tıp,İslam Medeniyetinin gelişmesi, getirdiği yeni düşünceler,İslam Medeniyetinin Gelişme Dönemi bunun sebepleri,Tercümeler dönemi ,Telif dönemi ve tıpta yenilikler,Selçukluların İslam Medeniyetine etkisi,vize,Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçukluları,Anadolu Selçuklularında Tıp,İslam Döneminin önemli hekimleri ve getirdikleri yenilikler,İbni Sina ve Tıp Kitabı,Endülüs Emevileri ve Tıbba katkısı,İslam Tıbbının Batıya Etkisi,final; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Örnek olarak İbn Sina’ yı ve Kanun kitabını analiz etmek.10, 16, 9A, E
Genel Tıp Tarihinin gelişimi içinde önemli bir yer alam İslam Tıbbını değerlendirmek.10, 16, 9A
Selçuklu Devletlerinin İslam ve Anadolu Tıbbına etkisini göstermek. 10, 16, 9A
İslam Tıbbının önemli hekimlerini, önemli tıp kitaplarını göstermek. 10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İslamiyetin başlangıcı ve o devirdeki tıpİlgili kaynağın okunması
2İslam Medeniyetinin gelişmesi, getirdiği yeni düşüncelerİlgili kaynağın okunması
3İslam Medeniyetinin Gelişme Dönemi bunun sebepleriİlgili kaynağın okunması
4Tercümeler dönemi İlgili kaynağın okunması
5Telif dönemi ve tıpta yeniliklerİlgili kaynağın okunması
6Selçukluların İslam Medeniyetine etkisiİlgili kaynağın okunması
7vize
8Büyük Selçuklular ve Anadolu Selçuklularıİlgili kaynağın okunması
9Anadolu Selçuklularında Tıpİlgili kaynağın okunması
10İslam Döneminin önemli hekimleri ve getirdikleri yeniliklerİlgili kaynağın okunması
11İbni Sina ve Tıp Kitabıİlgili kaynağın okunması
12Endülüs Emevileri ve Tıbba katkısıİlgili kaynağın okunması
13İslam Tıbbının Batıya Etkisiilgili kaynağın okunması
14final
Kaynak
1. Hartmann, F. The life of Philippus Theophrastus Bombast of Hohenheim known by the name of Paracelsus : and the substance of his teachings concerning cosmology, anthropology, pneumatology, magic and sorcery, medicine, alchemy and astrology, philosophy and theosophy / e. (Kegan Paul, Trench, Trubner, 1896). doi:10.5962/bhl.title.24940 2. Aksoy, E. Natalia Bachour. Oswaldus Crollius und Daniel Sennert im frühneuzeitlichen Istanbul: Studien zur Rezeption des Paracelsismus im Werk des osmanischen Artzes Ṣāliḥ b. Naṣrullāh ibn Sallūm al-Ḥalabī. Freiburg: Nazariyat Derg. 6, 202–207 (2020). 3. Bayat, A. H. Tıp Tarihi. Sakarya Üniversitesi İlahiyat Fakültesi Dergisi (SAUIFD) 5, (Zeytinburnu Belediyesi Kültür Yayınları, 2016). 4. Liebmann, A. j. History of Distillation. J. Chem. Educ. 33, 166–173 (1956). 5. Schumacher, G.-H. Theatrum Anatomicum in History and Today. Int. J. Morphol. 25, 15–32 (2007). 6. Riedel, S. Edward Jenner and the history of smallpox and vaccination. Proc. (Bayl. Univ. Med. Cent). 18, 21–5 (2005). 7. Jo, H. U. & Sel, A. Ortaçağ’da Anadolu’nun Eğitim Mekânları: Selçuklu Medreseleri- Darüşşifalarından Örnekler. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Derg. 28, 429–443 (2013). 8. Tez, S. SELÇUKLU VE BİZANS DÖNEMLERİNDE TABABET ( KARŞILAŞTIRMALI BİR ÇALIŞMA ). (2019). 9. Anadolu Selçukluları döneminde bilim ve sanat dilinin Arapça ve Farsça olması nedeniyle geri planda kalan Türkçe , 13 . yüzyıldan sonra Anadolu ’ da Oğuz ağzına dayalı telif ve tercüme birçok eser meydana getirmiştir . 14 . ve 15 . yüzyıllarda Anadolu sah. (2017). 10. Okumuş, M. İbn-i Sina’nın Hayatı, Eserleri ve Düşünce Sistemi Üzerine. in Eş-Şeyhu’r-Reis İbn-i Sina 17–45 (Diyanet İşleri Başkanlığı Yayınları, 2015). 11. Ibn Sina, H. Canon of Medicine Book I General Principles of Medicine. (1993). 12. Kahya, E. İbn-i Sînâ El-Kânûn Fi’t-Tıbb. (Atatürk Kültür Merkezi Yayını, 1995). 13. Afshar, A., Steensma, D. P. & Kyle, R. A. Ibn Sina (Avicenna): The “Prince of Physicians.” Mayo Clin. Proc. 95, e31–e32 (2020). 14. Saffari, M. & Pakpour, A. H. Avicenna’s canon of medicine: A look at health, public health, and environmental sanitation. Arch. Iran. Med. 15, 785–789 (2012). 15. Önder, B. Orta Çağ İslam Tıbbı ve Tibbi Tedaviler. (Gaziosmanpaşa Üniversitesi, 2017).

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Tarihin genel çerçevesi içinde tıbbın gelişimini bilir.
X
2
Tarihin ilk devirlerinden itibaren hastalıkların tedavisi için yapılanları öğrenir.
X
3
Tarihin en eski dönemlerinden itibaren hekimin kimliğini ve eğitimini öğrenir.
X
4
Türk Tıp Tarihi ve Osmanlı Tıp tarihini öğrenir.
X
5
Deontoloji ve Etik kavramlarını bilir, ilkelerini öğrenir.
6
Hekimin sorumluluğu ve bunun için uyulacak kuralları öğrenir.
7
Seminere hazırlanma, ödev yapma, tez hazırlanma metotlarını öğrenir ve uygular.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:04