Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BOŞALTIM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı boşaltım sisteminin temel bileşenleri (böbrekler, idrar yolları), nefronun morfolojisi ve kan akışını tanımlanması, böbreklerin işlevleri (idrar oluşumu, su ve elektrolit dengesi), idrar oluşumu süreci (filtreleme, reabsorpsiyon, sekresyon), Glomerüler filtrasyon hızı (GFR), nasıl ölçülebileceği ve GFR'yi değiştiren başlıca faktörler, Asit-baz dengesinin böbrekler tarafından nasıl düzenlendiği, İşeme refleksi, Vazopressinin etkileri, etki ettiği reseptörleri ve nasıl etki gösterdiği, hücre dışı sıvı hacminin nasıl korunduğunu, Anjiyotensin II oluşumuna yol açan uyaranlar ve reaksiyonlar, Anjiyotensin II'nin fonksiyonları ve etki ettiği reseptörler, Atriyal natriüretik peptit (ANP), B tipi natriüretik peptit (BNP) fonksiyonu ve Eritropoetin etki yeri, mekanizması, geri bildirimi ve salgısının düzenlenmesinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Boşaltım sisteminin temel bileşenleri (böbrekler, idrar yolları),Nefronun morfolojisi ve kan akışını tanımlanması,Böbreklerin işlevleri (idrar oluşumu, su ve elektrolit dengesi),İdrar oluşumu,Glomerüler filtrasyon hızı (GFR),Asit-baz dengesi,İşeme refleksi,Vazopressin,Hücre dışı sıvı hacminin nasıl korunduğu,Anjiyotensin-II,Atriyal natriüretik peptit (ANP), B tipi natriüretik peptit (BNP) ,Böbrek patofizyolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Böbreklerin fizyolojik yapısını ve kortikal ve meduller bölgeleri arasındaki farkları kavrar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin kan akımını ve böbreklerin vücuttaki toplam kan akımının ne kadarını aldığını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Glomerüler filtrasyonun ne olduğunu ve bu sürecin nasıl gerçekleştiğini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Glomerüler filtrasyon basıncının (GFB) nasıl oluştuğunu ve glomerüler filtrasyon hızını nasıl etkilediğini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Glomerüler filtrasyon oranını (GFR) ve böbreklerin günde ne kadar sıvı filtrasyonu gerçekleştirdiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Proximal tübül, henle döngüsü ve distal tübüldeki reabsorpsiyon süreçlerini sınıflandırır.10, 16, 9A, D, E
Proksimal tübülün idrarı yeniden emme (reabsorpsiyon) sürecini ayrıntılı olarak açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin sekresyonunun vücutta toksinlerin, ilaçların ve fazla iyonların uzaklaştırılmasına nasıl yardımcı olduğunu yorumlar.10, 16, 9A, D, E
İşeme (üriner sistemden idrarın atılması) mekanizmasını ve bu sürecin fizyolojik temellerini sıralar.10, 16, 9A, D, E
İşeme kontrolünün nasıl düzenlendiğini ve bu sürecin sinirsel düzenlemelerinin nasıl gerçekleştiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin idrarın konsantre edilmesindeki rolünü açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin asit-baz dengesini nasıl düzenlediğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbrek yetmezliği durumunda asit-baz dengesinin nasıl bozulabileceğini ve böbrek yetmezliği olan hastalarda nasıl tedavi uygulanacağını kavrar.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Boşaltım sisteminin temel bileşenleri (böbrekler, idrar yolları)İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 381-391
2Nefronun morfolojisi ve kan akışını tanımlanmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 323-334
3Böbreklerin işlevleri (idrar oluşumu, su ve elektrolit dengesi)Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 335-346
4İdrar oluşumuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 347-365
5Glomerüler filtrasyon hızı (GFR)Ganong Fizyoloji Sayfa: 671-694
6Asit-baz dengesiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 409-426
7İşeme refleksiİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 394-424
8Vazopressinİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 394-424
9Hücre dışı sıvı hacminin nasıl korunduğuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 371-388
10Anjiyotensin-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 389-408
11Atriyal natriüretik peptit (ANP), B tipi natriüretik peptit (BNP) Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 389-408
12Böbrek patofizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 427-444
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13636
Genel Sınav ve Hazırlığı14848
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)210
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(210/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BOŞALTIM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı boşaltım sisteminin temel bileşenleri (böbrekler, idrar yolları), nefronun morfolojisi ve kan akışını tanımlanması, böbreklerin işlevleri (idrar oluşumu, su ve elektrolit dengesi), idrar oluşumu süreci (filtreleme, reabsorpsiyon, sekresyon), Glomerüler filtrasyon hızı (GFR), nasıl ölçülebileceği ve GFR'yi değiştiren başlıca faktörler, Asit-baz dengesinin böbrekler tarafından nasıl düzenlendiği, İşeme refleksi, Vazopressinin etkileri, etki ettiği reseptörleri ve nasıl etki gösterdiği, hücre dışı sıvı hacminin nasıl korunduğunu, Anjiyotensin II oluşumuna yol açan uyaranlar ve reaksiyonlar, Anjiyotensin II'nin fonksiyonları ve etki ettiği reseptörler, Atriyal natriüretik peptit (ANP), B tipi natriüretik peptit (BNP) fonksiyonu ve Eritropoetin etki yeri, mekanizması, geri bildirimi ve salgısının düzenlenmesinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Boşaltım sisteminin temel bileşenleri (böbrekler, idrar yolları),Nefronun morfolojisi ve kan akışını tanımlanması,Böbreklerin işlevleri (idrar oluşumu, su ve elektrolit dengesi),İdrar oluşumu,Glomerüler filtrasyon hızı (GFR),Asit-baz dengesi,İşeme refleksi,Vazopressin,Hücre dışı sıvı hacminin nasıl korunduğu,Anjiyotensin-II,Atriyal natriüretik peptit (ANP), B tipi natriüretik peptit (BNP) ,Böbrek patofizyolojisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Böbreklerin fizyolojik yapısını ve kortikal ve meduller bölgeleri arasındaki farkları kavrar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin kan akımını ve böbreklerin vücuttaki toplam kan akımının ne kadarını aldığını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Glomerüler filtrasyonun ne olduğunu ve bu sürecin nasıl gerçekleştiğini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Glomerüler filtrasyon basıncının (GFB) nasıl oluştuğunu ve glomerüler filtrasyon hızını nasıl etkilediğini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Glomerüler filtrasyon oranını (GFR) ve böbreklerin günde ne kadar sıvı filtrasyonu gerçekleştirdiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Proximal tübül, henle döngüsü ve distal tübüldeki reabsorpsiyon süreçlerini sınıflandırır.10, 16, 9A, D, E
Proksimal tübülün idrarı yeniden emme (reabsorpsiyon) sürecini ayrıntılı olarak açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin sekresyonunun vücutta toksinlerin, ilaçların ve fazla iyonların uzaklaştırılmasına nasıl yardımcı olduğunu yorumlar.10, 16, 9A, D, E
İşeme (üriner sistemden idrarın atılması) mekanizmasını ve bu sürecin fizyolojik temellerini sıralar.10, 16, 9A, D, E
İşeme kontrolünün nasıl düzenlendiğini ve bu sürecin sinirsel düzenlemelerinin nasıl gerçekleştiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin idrarın konsantre edilmesindeki rolünü açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbreklerin asit-baz dengesini nasıl düzenlediğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Böbrek yetmezliği durumunda asit-baz dengesinin nasıl bozulabileceğini ve böbrek yetmezliği olan hastalarda nasıl tedavi uygulanacağını kavrar.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Boşaltım sisteminin temel bileşenleri (böbrekler, idrar yolları)İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 381-391
2Nefronun morfolojisi ve kan akışını tanımlanmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 323-334
3Böbreklerin işlevleri (idrar oluşumu, su ve elektrolit dengesi)Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 335-346
4İdrar oluşumuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 347-365
5Glomerüler filtrasyon hızı (GFR)Ganong Fizyoloji Sayfa: 671-694
6Asit-baz dengesiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 409-426
7İşeme refleksiİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 394-424
8Vazopressinİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 394-424
9Hücre dışı sıvı hacminin nasıl korunduğuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 371-388
10Anjiyotensin-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 389-408
11Atriyal natriüretik peptit (ANP), B tipi natriüretik peptit (BNP) Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 389-408
12Böbrek patofizyolojisiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 427-444
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29