Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNDİRİM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sindirim sisteminin yapısal bileşenlerinin (ağız, mide, bağırsaklar, pankreas, karaciğer) tanımlanması, sindirim sisteminin salgıları, bileşenleri ve uyaranlarının öğrenilmesi, sindirim sisteminin temel işlevleri (besin sindirimi, emilimi, atık üretimi), sindirim sisteminin temel nörotransmiterleri ve bunların hedefleri ve etki mekanizmaları, sindirim enzimlerinin rolü ve sindirim süreçleri ve sindirim sisteminin hormonal kontrolü ve sinirsel düzenlemesinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleri,Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanları,Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleri,Gastrointestinal sindirim ve emilim,Lipid Metabolizması,Protein Metabolizması,Karbonhidrat metabolizması,Karaciğer ve Biliyer Sistem,Metabolik Hız,Enerji metabolizması,Beslenmenin regülasyonu ve diyet,Vücut sıcaklığının regülasyonu,Gastrointestinal sistem bozuklukları-I,Gastrointestinal sistem bozuklukları-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sindirim sisteminin temel işlevlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Mide, ince bağırsak, karaciğer ve pankreasın sekretuar işlevlerini sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sindirim ve emilimin önemini ve nasıl gerçekleştiğini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Lipitlerin temel yapısını işlevlerini ve depolanma şekillerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Proteinlerin sindirim ve emilim süreçlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karaciğerin işlevlerini ve karaciğerin biliyer sistemle olan ilişkisini kavar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karbonhidratların, yağların ve proteinlerin metabolizma üzerindeki etkilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Açlık ve tokluk hissinin nasıl regüle edildiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
GİS’in vücut sıcaklığını düzenlemesindeki rolünü yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karbonhidratların sindirimi, depolanması ve yıkımı ile ilgili süreçleri sıralar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 451-458 |
2 | Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 459-478 |
3 | Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 479-496 |
4 | Gastrointestinal sindirim ve emilim | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 497-510 |
5 | Lipid Metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 863-874 |
6 | Protein Metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 875-880 |
7 | Karbonhidrat metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-862 |
8 | Karaciğer ve Biliyer Sistem | Ganong Fizyoloji Sayfa:507-516 |
9 | Metabolik Hız | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 903-910 |
10 | Enerji metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-910 |
11 | Beslenmenin regülasyonu ve diyet | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 887-902 |
12 | Vücut sıcaklığının regülasyonu | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 911-923 |
13 | Gastrointestinal sistem bozuklukları-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847 |
14 | Gastrointestinal sistem bozuklukları-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 6 | 84 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 24 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 180 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNDİRİM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı sindirim sisteminin yapısal bileşenlerinin (ağız, mide, bağırsaklar, pankreas, karaciğer) tanımlanması, sindirim sisteminin salgıları, bileşenleri ve uyaranlarının öğrenilmesi, sindirim sisteminin temel işlevleri (besin sindirimi, emilimi, atık üretimi), sindirim sisteminin temel nörotransmiterleri ve bunların hedefleri ve etki mekanizmaları, sindirim enzimlerinin rolü ve sindirim süreçleri ve sindirim sisteminin hormonal kontrolü ve sinirsel düzenlemesinin öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleri,Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanları,Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleri,Gastrointestinal sindirim ve emilim,Lipid Metabolizması,Protein Metabolizması,Karbonhidrat metabolizması,Karaciğer ve Biliyer Sistem,Metabolik Hız,Enerji metabolizması,Beslenmenin regülasyonu ve diyet,Vücut sıcaklığının regülasyonu,Gastrointestinal sistem bozuklukları-I,Gastrointestinal sistem bozuklukları-II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sindirim sisteminin temel işlevlerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Mide, ince bağırsak, karaciğer ve pankreasın sekretuar işlevlerini sınıflandırır. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sindirim ve emilimin önemini ve nasıl gerçekleştiğini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Lipitlerin temel yapısını işlevlerini ve depolanma şekillerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Proteinlerin sindirim ve emilim süreçlerini sıralar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karaciğerin işlevlerini ve karaciğerin biliyer sistemle olan ilişkisini kavar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karbonhidratların, yağların ve proteinlerin metabolizma üzerindeki etkilerini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Açlık ve tokluk hissinin nasıl regüle edildiğini açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
GİS’in vücut sıcaklığını düzenlemesindeki rolünü yorumlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Karbonhidratların sindirimi, depolanması ve yıkımı ile ilgili süreçleri sıralar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 451-458 |
2 | Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 459-478 |
3 | Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 479-496 |
4 | Gastrointestinal sindirim ve emilim | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 497-510 |
5 | Lipid Metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 863-874 |
6 | Protein Metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 875-880 |
7 | Karbonhidrat metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-862 |
8 | Karaciğer ve Biliyer Sistem | Ganong Fizyoloji Sayfa:507-516 |
9 | Metabolik Hız | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 903-910 |
10 | Enerji metabolizması | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-910 |
11 | Beslenmenin regülasyonu ve diyet | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 887-902 |
12 | Vücut sıcaklığının regülasyonu | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 911-923 |
13 | Gastrointestinal sistem bozuklukları-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847 |
14 | Gastrointestinal sistem bozuklukları-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |