Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİNDİRİM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sindirim sisteminin yapısal bileşenlerinin (ağız, mide, bağırsaklar, pankreas, karaciğer) tanımlanması, sindirim sisteminin salgıları, bileşenleri ve uyaranlarının öğrenilmesi, sindirim sisteminin temel işlevleri (besin sindirimi, emilimi, atık üretimi), sindirim sisteminin temel nörotransmiterleri ve bunların hedefleri ve etki mekanizmaları, sindirim enzimlerinin rolü ve sindirim süreçleri ve sindirim sisteminin hormonal kontrolü ve sinirsel düzenlemesinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleri,Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanları,Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleri,Gastrointestinal sindirim ve emilim,Lipid Metabolizması,Protein Metabolizması,Karbonhidrat metabolizması,Karaciğer ve Biliyer Sistem,Metabolik Hız,Enerji metabolizması,Beslenmenin regülasyonu ve diyet,Vücut sıcaklığının regülasyonu,Gastrointestinal sistem bozuklukları-I,Gastrointestinal sistem bozuklukları-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sindirim sisteminin temel işlevlerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Mide, ince bağırsak, karaciğer ve pankreasın sekretuar işlevlerini sınıflandırır.10, 16, 9A, D, E
Sindirim ve emilimin önemini ve nasıl gerçekleştiğini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Lipitlerin temel yapısını işlevlerini ve depolanma şekillerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Proteinlerin sindirim ve emilim süreçlerini sıralar.10, 16, 9A, D, E
Karaciğerin işlevlerini ve karaciğerin biliyer sistemle olan ilişkisini kavar.10, 16, 9A, D, E
Karbonhidratların, yağların ve proteinlerin metabolizma üzerindeki etkilerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Açlık ve tokluk hissinin nasıl regüle edildiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
GİS’in vücut sıcaklığını düzenlemesindeki rolünü yorumlar.10, 16, 9A, D, E
Karbonhidratların sindirimi, depolanması ve yıkımı ile ilgili süreçleri sıralar.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 451-458
2Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanlarıİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 459-478
3Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 479-496
4Gastrointestinal sindirim ve emilimİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 497-510
5Lipid MetabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 863-874
6Protein MetabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 875-880
7Karbonhidrat metabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-862
8Karaciğer ve Biliyer SistemGanong Fizyoloji Sayfa:507-516
9Metabolik HızGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 903-910
10Enerji metabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-910
11Beslenmenin regülasyonu ve diyetGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 887-902
12Vücut sıcaklığının regülasyonuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 911-923
13Gastrointestinal sistem bozuklukları-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847
14Gastrointestinal sistem bozuklukları-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14684
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12424
Genel Sınav ve Hazırlığı13030
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİNDİRİM SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ-Bahar Dönemi3+036
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sindirim sisteminin yapısal bileşenlerinin (ağız, mide, bağırsaklar, pankreas, karaciğer) tanımlanması, sindirim sisteminin salgıları, bileşenleri ve uyaranlarının öğrenilmesi, sindirim sisteminin temel işlevleri (besin sindirimi, emilimi, atık üretimi), sindirim sisteminin temel nörotransmiterleri ve bunların hedefleri ve etki mekanizmaları, sindirim enzimlerinin rolü ve sindirim süreçleri ve sindirim sisteminin hormonal kontrolü ve sinirsel düzenlemesinin öğrenilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleri,Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanları,Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleri,Gastrointestinal sindirim ve emilim,Lipid Metabolizması,Protein Metabolizması,Karbonhidrat metabolizması,Karaciğer ve Biliyer Sistem,Metabolik Hız,Enerji metabolizması,Beslenmenin regülasyonu ve diyet,Vücut sıcaklığının regülasyonu,Gastrointestinal sistem bozuklukları-I,Gastrointestinal sistem bozuklukları-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sindirim sisteminin temel işlevlerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Mide, ince bağırsak, karaciğer ve pankreasın sekretuar işlevlerini sınıflandırır.10, 16, 9A, D, E
Sindirim ve emilimin önemini ve nasıl gerçekleştiğini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Lipitlerin temel yapısını işlevlerini ve depolanma şekillerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Proteinlerin sindirim ve emilim süreçlerini sıralar.10, 16, 9A, D, E
Karaciğerin işlevlerini ve karaciğerin biliyer sistemle olan ilişkisini kavar.10, 16, 9A, D, E
Karbonhidratların, yağların ve proteinlerin metabolizma üzerindeki etkilerini açıklar.10, 16, 9A, D, E
Açlık ve tokluk hissinin nasıl regüle edildiğini açıklar.10, 16, 9A, D, E
GİS’in vücut sıcaklığını düzenlemesindeki rolünü yorumlar.10, 16, 9A, D, E
Karbonhidratların sindirimi, depolanması ve yıkımı ile ilgili süreçleri sıralar.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gastrointestinal işlevlerin genel prensipleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 451-458
2Gastrointestinal sistemin temel ve yardımcı elemanlarıİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 459-478
3Gastrointestinal sistemin sekretuar işlevleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 479-496
4Gastrointestinal sindirim ve emilimİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 497-510
5Lipid MetabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 863-874
6Protein MetabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 875-880
7Karbonhidrat metabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-862
8Karaciğer ve Biliyer SistemGanong Fizyoloji Sayfa:507-516
9Metabolik HızGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 903-910
10Enerji metabolizmasıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 853-910
11Beslenmenin regülasyonu ve diyetGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 887-902
12Vücut sıcaklığının regülasyonuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 911-923
13Gastrointestinal sistem bozuklukları-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847
14Gastrointestinal sistem bozuklukları-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 843-847
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29