Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYARILABİLİR DOKULAR FİZYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+235
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı: sinir hücrelerinin temel yapısı ve işlevleri, dinlenim membran potansiyelinin temeli ve etkisi, miyelinsiz ve miyelinli nöronların nasıl yayıldığı, çizgili kas kasılmasının altında yatan sarkomerin elemanları, iskelet, kalp ve düz kasta Ca2+'nın rolü, kas hücrelerinin yapısı ve uyarımının moleküler ve elektriksel mekanizmaları, uyarılabilir dokuların dış ve içsel uyarılara nasıl yanıt verdiği.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1,Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2,Membran potansiyeli ,Aksiyon potansiyeli ,Sinapsların temel fizyolojik yapısı ,Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar ,Ara Sınav,Sinaptik iletinin kimyasal temelleri,Nörotransmitterler ,İskelet kasının kasılması ,Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Kasılmanın enerji gereksinimi ,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sinir ve kas hücrelerinin temel fizyolojik özelliklerini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Hücre zarındaki elektrik potansiyel değişimlerini anlar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki membran potansiyelinin önemini anlar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelin iletim sürecini anlar.10, 16, 9A, D, E
Sinapsların temel yapısal özelliklerini ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücreleri arasındaki iletişimde rol oynayan neurotransmitterleri ve bunların sinaptik iletişimdeki rolünü kavrar.10, 16, 9A, D, E
İskelet kasının kasılma mekanizmasını kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini anlar.10, 16, 9A, D, E
Düz kas hücrelerindeki eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Kas tiplerinin kasılma mekanizmalarını birbirleriyle karşılaştırır.10, 16, 9A, D, E
Kas hücresindeki enerji kullanımını ve kasılmanın enerji gereksinimini analiz eder.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 71-81
2Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 81-94
3Membran potansiyeli Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
4Aksiyon potansiyeli Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
5Sinapsların temel fizyolojik yapısı İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
6Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
7Ara Sınav
8Sinaptik iletinin kimyasal temelleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
9Nörotransmitterler Ganong Fizyoloji Sayfa: 137-156
10İskelet kasının kasılması İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 115-126
11Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 89-93
12Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 97-102
13Kasılmanın enerji gereksinimi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 120-126
14Genel Sınav
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14456
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı13030
Genel Sınav ve Hazırlığı13636
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
UYARILABİLİR DOKULAR FİZYOLOJİSİ-Güz Dönemi2+235
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı: sinir hücrelerinin temel yapısı ve işlevleri, dinlenim membran potansiyelinin temeli ve etkisi, miyelinsiz ve miyelinli nöronların nasıl yayıldığı, çizgili kas kasılmasının altında yatan sarkomerin elemanları, iskelet, kalp ve düz kasta Ca2+'nın rolü, kas hücrelerinin yapısı ve uyarımının moleküler ve elektriksel mekanizmaları, uyarılabilir dokuların dış ve içsel uyarılara nasıl yanıt verdiği.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1,Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2,Membran potansiyeli ,Aksiyon potansiyeli ,Sinapsların temel fizyolojik yapısı ,Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar ,Ara Sınav,Sinaptik iletinin kimyasal temelleri,Nörotransmitterler ,İskelet kasının kasılması ,Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Kasılmanın enerji gereksinimi ,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sinir ve kas hücrelerinin temel fizyolojik özelliklerini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Hücre zarındaki elektrik potansiyel değişimlerini anlar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki membran potansiyelinin önemini anlar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelin iletim sürecini anlar.10, 16, 9A, D, E
Sinapsların temel yapısal özelliklerini ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücreleri arasındaki iletişimde rol oynayan neurotransmitterleri ve bunların sinaptik iletişimdeki rolünü kavrar.10, 16, 9A, D, E
İskelet kasının kasılma mekanizmasını kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini anlar.10, 16, 9A, D, E
Düz kas hücrelerindeki eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Kas tiplerinin kasılma mekanizmalarını birbirleriyle karşılaştırır.10, 16, 9A, D, E
Kas hücresindeki enerji kullanımını ve kasılmanın enerji gereksinimini analiz eder.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 71-81
2Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 81-94
3Membran potansiyeli Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
4Aksiyon potansiyeli Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
5Sinapsların temel fizyolojik yapısı İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
6Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
7Ara Sınav
8Sinaptik iletinin kimyasal temelleriİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
9Nörotransmitterler Ganong Fizyoloji Sayfa: 137-156
10İskelet kasının kasılması İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 115-126
11Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 89-93
12Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 97-102
13Kasılmanın enerji gereksinimi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 120-126
14Genel Sınav
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29