Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı: sinir hücrelerinin temel yapısı ve işlevleri, dinlenim membran potansiyelinin temeli ve etkisi, miyelinsiz ve miyelinli nöronların nasıl yayıldığı, çizgili kas kasılmasının altında yatan sarkomerin elemanları, iskelet, kalp ve düz kasta Ca2+'nın rolü, kas hücrelerinin yapısı ve uyarımının moleküler ve elektriksel mekanizmaları, uyarılabilir dokuların dış ve içsel uyarılara nasıl yanıt verdiği.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1,Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2,Membran potansiyeli ,Aksiyon potansiyeli ,Sinapsların temel fizyolojik yapısı ,Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar ,Ara Sınav,Sinaptik iletinin kimyasal temelleri,Nörotransmitterler ,İskelet kasının kasılması ,Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Kasılmanın enerji gereksinimi ,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sinir ve kas hücrelerinin temel fizyolojik özelliklerini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Hücre zarındaki elektrik potansiyel değişimlerini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerindeki membran potansiyelinin önemini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelin iletim sürecini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinapsların temel yapısal özelliklerini ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücreleri arasındaki iletişimde rol oynayan neurotransmitterleri ve bunların sinaptik iletişimdeki rolünü kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
İskelet kasının kasılma mekanizmasını kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Düz kas hücrelerindeki eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Kas tiplerinin kasılma mekanizmalarını birbirleriyle karşılaştırır.
10, 16, 9
A, D, E
Kas hücresindeki enerji kullanımını ve kasılmanın enerji gereksinimini analiz eder.
10, 16, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 71-81
2
Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 81-94
3
Membran potansiyeli
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
4
Aksiyon potansiyeli
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
5
Sinapsların temel fizyolojik yapısı
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
6
Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
7
Ara Sınav
8
Sinaptik iletinin kimyasal temelleri
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
9
Nörotransmitterler
Ganong Fizyoloji Sayfa: 137-156
10
İskelet kasının kasılması
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 115-126
11
Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 89-93
12
Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 97-102
13
Kasılmanın enerji gereksinimi
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 120-126
14
Genel Sınav
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
4
56
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
30
30
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
36
36
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
UYARILABİLİR DOKULAR FİZYOLOJİSİ
-
Güz Dönemi
2+2
3
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi Verenler
Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı: sinir hücrelerinin temel yapısı ve işlevleri, dinlenim membran potansiyelinin temeli ve etkisi, miyelinsiz ve miyelinli nöronların nasıl yayıldığı, çizgili kas kasılmasının altında yatan sarkomerin elemanları, iskelet, kalp ve düz kasta Ca2+'nın rolü, kas hücrelerinin yapısı ve uyarımının moleküler ve elektriksel mekanizmaları, uyarılabilir dokuların dış ve içsel uyarılara nasıl yanıt verdiği.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1,Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2,Membran potansiyeli ,Aksiyon potansiyeli ,Sinapsların temel fizyolojik yapısı ,Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar ,Ara Sınav,Sinaptik iletinin kimyasal temelleri,Nörotransmitterler ,İskelet kasının kasılması ,Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi ,Kasılmanın enerji gereksinimi ,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Sinir ve kas hücrelerinin temel fizyolojik özelliklerini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Hücre zarındaki elektrik potansiyel değişimlerini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerindeki membran potansiyelinin önemini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerindeki aksiyon potansiyelin iletim sürecini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinapsların temel yapısal özelliklerini ve sinir hücreleri arasındaki iletişimi kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücreleri arasındaki iletişimde rol oynayan neurotransmitterleri ve bunların sinaptik iletişimdeki rolünü kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
İskelet kasının kasılma mekanizmasını kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini anlar.
10, 16, 9
A, D, E
Düz kas hücrelerindeki eksitasyon-kontraksiyon ilişkisini kavrar.
10, 16, 9
A, D, E
Kas tiplerinin kasılma mekanizmalarını birbirleriyle karşılaştırır.
10, 16, 9
A, D, E
Kas hücresindeki enerji kullanımını ve kasılmanın enerji gereksinimini analiz eder.
10, 16, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-1
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 71-81
2
Sinir ve kas hücresi fizyolojisine giriş-2
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 81-94
3
Membran potansiyeli
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
4
Aksiyon potansiyeli
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 61-71
5
Sinapsların temel fizyolojik yapısı
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
6
Sinapslarda pre ve postsinaptik olaylar
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
7
Ara Sınav
8
Sinaptik iletinin kimyasal temelleri
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 99-114
9
Nörotransmitterler
Ganong Fizyoloji Sayfa: 137-156
10
İskelet kasının kasılması
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 115-126
11
Sinir-kas iletisi, eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 89-93
12
Düz kasta eksitasyon-kontraksiyon ilişkisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 97-102
13
Kasılmanın enerji gereksinimi
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 120-126
14
Genel Sınav
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.