Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER SİSTEM FİZYOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 6+2 | 7 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı: kalbin iletim sisteminin yapısı ve fonksiyonu, kanın bileşimi ve taşıdığı temel maddeler (oksijen, besinler, hormonlar), kalp atışının nasıl düzenlendiği ve kalp döngüsü, kan basıncının regulasyonu ve kan damarlarının tonus kontrolü, elektrokardiyogramın (EKG) kaydedilme şekli ile kalp dalgaları, yaygın kardiyak aritmileri ve onları etkileyen süreçler konularını kapsayan bu derste öğrencilere detaylı bir anlayış sağlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanın fizyolojik fonksiyonları,Kanın hücreleri ve fonksiyonları,Hemostaz,Dolaşım sisteminin fizyolojik anatomisi ,Kalp / Kalbin elektriksel aktivitesi,Elektrokardiyografi , Kalp Devri ve Kalp sesleri ,Kalp çalışmasının düzenlenmesi, Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-I , Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-II ,Lokal kan akımının düzenlenmesi ve kılcal damarlarda madde alışverişi , Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-I,Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-II,Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-III ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kalp anatomisi ve fizyolojisini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki temel kan dolaşım mekanizmalarını anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kan basıncının düzenlenmesi ve kontrolü kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kalp kası kasılması ve elektrofizyolojisi kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kanın pıhtılaşma sürecini ve regülasyonunu kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki ana organlar arasındaki etkileşimleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki fizyolojik değişiklikleri çeşitli durum ve koşulları analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki patofizyolojik durumları tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler farmakolojinin temel prensiplerini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemde sağlığı koruma ve iyileştirme stratejileri hakkında çözüm önerileri | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanın fizyolojik fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 221-237 |
2 | Kanın hücreleri ve fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 239-293 |
3 | Hemostaz | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 483-493 |
4 | Dolaşım sisteminin fizyolojik anatomisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 109-119 |
5 | Kalp / Kalbin elektriksel aktivitesi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 123-137 |
6 | Elektrokardiyografi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 159-165 |
7 | Kalp Devri ve Kalp sesleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 167-180 |
8 | Kalp çalışmasının düzenlenmesi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 215-224 |
9 | Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-I | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 203-210 |
10 | Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-II | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 203-210 |
11 | Lokal kan akımının düzenlenmesi ve kılcal damarlarda madde alışverişi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 195-201 |
12 | Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 259-270 |
13 | Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 271-282 |
14 | Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-III | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 283-292 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 6 | 84 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 12 | 168 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 300 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(300/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KARDİYOVASKÜLER SİSTEM FİZYOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 6+2 | 7 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı: kalbin iletim sisteminin yapısı ve fonksiyonu, kanın bileşimi ve taşıdığı temel maddeler (oksijen, besinler, hormonlar), kalp atışının nasıl düzenlendiği ve kalp döngüsü, kan basıncının regulasyonu ve kan damarlarının tonus kontrolü, elektrokardiyogramın (EKG) kaydedilme şekli ile kalp dalgaları, yaygın kardiyak aritmileri ve onları etkileyen süreçler konularını kapsayan bu derste öğrencilere detaylı bir anlayış sağlanır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanın fizyolojik fonksiyonları,Kanın hücreleri ve fonksiyonları,Hemostaz,Dolaşım sisteminin fizyolojik anatomisi ,Kalp / Kalbin elektriksel aktivitesi,Elektrokardiyografi , Kalp Devri ve Kalp sesleri ,Kalp çalışmasının düzenlenmesi, Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-I , Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-II ,Lokal kan akımının düzenlenmesi ve kılcal damarlarda madde alışverişi , Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-I,Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-II,Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-III ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Kalp anatomisi ve fizyolojisini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki temel kan dolaşım mekanizmalarını anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kan basıncının düzenlenmesi ve kontrolü kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kalp kası kasılması ve elektrofizyolojisi kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kanın pıhtılaşma sürecini ve regülasyonunu kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki ana organlar arasındaki etkileşimleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki fizyolojik değişiklikleri çeşitli durum ve koşulları analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemdeki patofizyolojik durumları tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler farmakolojinin temel prensiplerini anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Kardiyovasküler sistemde sağlığı koruma ve iyileştirme stratejileri hakkında çözüm önerileri | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanın fizyolojik fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 221-237 |
2 | Kanın hücreleri ve fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 239-293 |
3 | Hemostaz | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 483-493 |
4 | Dolaşım sisteminin fizyolojik anatomisi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 109-119 |
5 | Kalp / Kalbin elektriksel aktivitesi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 123-137 |
6 | Elektrokardiyografi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 159-165 |
7 | Kalp Devri ve Kalp sesleri | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 167-180 |
8 | Kalp çalışmasının düzenlenmesi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 215-224 |
9 | Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-I | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 203-210 |
10 | Kan basıncı ve kan akımının düzenlenmesi-II | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 203-210 |
11 | Lokal kan akımının düzenlenmesi ve kılcal damarlarda madde alışverişi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 195-201 |
12 | Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-I | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 259-270 |
13 | Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-II | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 271-282 |
14 | Kardiyovasküler sistem fizyopatolojisi-III | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 283-292 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |