Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİNİR SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ -Güz Dönemi6+2710
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, merkezi sinir sistemi ve çevresel sinir sistemi arasındaki farklar; sinir hücresinin bileşenleri, yani dendritler, hücre gövdeleri ve aksonlar; aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi süreci; aksiyon potansiyeli sırasında meydana gelen iyonik akışlar; sinir sisteminin duyu, motor kontrol, otonom işlevler ve kognitif süreçlerdeki rolü; ortograd ve retrograd aksonal taşınmanın önemi; miyelin proteinlerinin fonksiyon bozukluğu veya kaybıyla ilgili nöropatolojiler; somatosensoriyel nörotransmisyon, yani dokunma, ağrı ve sıcaklık algısı; koku ve tat duyuları; işitme ve denge mekanizmaları; duruş ve hareketin refleks ve istemli kontrolü; otonom sinir sistemi; beyin elektriksel aktivitesi, uyku-uyanıklık durumları ve sirkadiyen ritimler; öğrenme, bellek, dil ve konuşma süreçleri konularında ayrıntılı bilgiler içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir fizyolojisine giriş-I,Sinir fizyolojisine giriş-II,Duyu reseptörleri, nöronal devreler ,Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusu,Somatik duyu korteksi ,Ağrı ve termal duyular ,Tat ve koku fizyolojisi ,Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organı,Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler ,Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları ,İstemli hareketlerin düzenlenmesi ,Serebellumun motor fonksiyonları ,Bazal gangliyonların motor fonksiyonları ,Otonom sinir sistemi fizyolojisi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sinir sisteminin temel organizasyonunu anlar.10, 16, 9A, D, E
Nöronların çeşitli tiplerini ve görevlerini tanımlar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki elektriksel iletim mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Sinir sisteminin merkezi ve periferik bileşenleri arasındaki etkileşimleri değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
Sinir sistemindeki sinyal iletiminin moleküler düzeydeki temellerini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir sisteminin kontrol ettiği temel fizyolojik süreçleri analiz eder.10, 16, 9A, D, E
Sinir sisteminin gelişimi ve plastisitesini değerlendirir.10, 13, 16, 9A, D, E
Sinir sistemi ile ilgili patofizyolojik durumları analiz eder.10, 13, 16, 9A, D, E
Sinir sistemi üzerindeki farmakolojik müdahalelerin etkilerini değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
Sinir sistemi ile ilgili güncel araştırma konuları hakkında bilgi sahibi olur.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir fizyolojisine giriş-Iİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa:523-537
2Sinir fizyolojisine giriş-IIİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 537-561
3Duyu reseptörleri, nöronal devreler İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 689-701
4Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 577-592
5Somatik duyu korteksi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 595-605
6Ağrı ve termal duyular Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 621-630
7Tat ve koku fizyolojisi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 763-774
8Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 695-705
9Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 563-575
10Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589
11İstemli hareketlerin düzenlenmesi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589
12Serebellumun motor fonksiyonları Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 721-735
13Bazal gangliyonların motor fonksiyonları İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 721-735
14Otonom sinir sistemi fizyolojisi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 593-603
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14684
Rehberli Problem Çözme1412168
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12828
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)300
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(300/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SİNİR SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ -Güz Dönemi6+2710
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersi VerenlerProf.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, merkezi sinir sistemi ve çevresel sinir sistemi arasındaki farklar; sinir hücresinin bileşenleri, yani dendritler, hücre gövdeleri ve aksonlar; aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi süreci; aksiyon potansiyeli sırasında meydana gelen iyonik akışlar; sinir sisteminin duyu, motor kontrol, otonom işlevler ve kognitif süreçlerdeki rolü; ortograd ve retrograd aksonal taşınmanın önemi; miyelin proteinlerinin fonksiyon bozukluğu veya kaybıyla ilgili nöropatolojiler; somatosensoriyel nörotransmisyon, yani dokunma, ağrı ve sıcaklık algısı; koku ve tat duyuları; işitme ve denge mekanizmaları; duruş ve hareketin refleks ve istemli kontrolü; otonom sinir sistemi; beyin elektriksel aktivitesi, uyku-uyanıklık durumları ve sirkadiyen ritimler; öğrenme, bellek, dil ve konuşma süreçleri konularında ayrıntılı bilgiler içermektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir fizyolojisine giriş-I,Sinir fizyolojisine giriş-II,Duyu reseptörleri, nöronal devreler ,Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusu,Somatik duyu korteksi ,Ağrı ve termal duyular ,Tat ve koku fizyolojisi ,Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organı,Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler ,Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları ,İstemli hareketlerin düzenlenmesi ,Serebellumun motor fonksiyonları ,Bazal gangliyonların motor fonksiyonları ,Otonom sinir sistemi fizyolojisi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sinir sisteminin temel organizasyonunu anlar.10, 16, 9A, D, E
Nöronların çeşitli tiplerini ve görevlerini tanımlar.10, 16, 9A, D, E
Sinir hücrelerindeki elektriksel iletim mekanizmalarını açıklar.10, 16, 9A, D, E
Sinir sisteminin merkezi ve periferik bileşenleri arasındaki etkileşimleri değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
Sinir sistemindeki sinyal iletiminin moleküler düzeydeki temellerini kavrar.10, 16, 9A, D, E
Sinir sisteminin kontrol ettiği temel fizyolojik süreçleri analiz eder.10, 16, 9A, D, E
Sinir sisteminin gelişimi ve plastisitesini değerlendirir.10, 13, 16, 9A, D, E
Sinir sistemi ile ilgili patofizyolojik durumları analiz eder.10, 13, 16, 9A, D, E
Sinir sistemi üzerindeki farmakolojik müdahalelerin etkilerini değerlendirir.10, 16, 9A, D, E
Sinir sistemi ile ilgili güncel araştırma konuları hakkında bilgi sahibi olur.10, 16, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir fizyolojisine giriş-Iİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa:523-537
2Sinir fizyolojisine giriş-IIİnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 537-561
3Duyu reseptörleri, nöronal devreler İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 689-701
4Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusuGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 577-592
5Somatik duyu korteksi Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 595-605
6Ağrı ve termal duyular Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 621-630
7Tat ve koku fizyolojisi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 763-774
8Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organıGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 695-705
9Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 563-575
10Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589
11İstemli hareketlerin düzenlenmesi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589
12Serebellumun motor fonksiyonları Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 721-735
13Bazal gangliyonların motor fonksiyonları İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 721-735
14Otonom sinir sistemi fizyolojisi İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 593-603
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir.
X
2
Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur.
X
3
Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir.
X
4
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
X
5
Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir.
X
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
X
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
X
8
Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır.
X
9
Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır.
X
10
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
X
11
Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder.
X
12
Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir.
X
13
Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:28Son Güncelleme Tarihi: 27/01/2023 - 13:29