Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 6+2 | 7 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, merkezi sinir sistemi ve çevresel sinir sistemi arasındaki farklar; sinir hücresinin bileşenleri, yani dendritler, hücre gövdeleri ve aksonlar; aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi süreci; aksiyon potansiyeli sırasında meydana gelen iyonik akışlar; sinir sisteminin duyu, motor kontrol, otonom işlevler ve kognitif süreçlerdeki rolü; ortograd ve retrograd aksonal taşınmanın önemi; miyelin proteinlerinin fonksiyon bozukluğu veya kaybıyla ilgili nöropatolojiler; somatosensoriyel nörotransmisyon, yani dokunma, ağrı ve sıcaklık algısı; koku ve tat duyuları; işitme ve denge mekanizmaları; duruş ve hareketin refleks ve istemli kontrolü; otonom sinir sistemi; beyin elektriksel aktivitesi, uyku-uyanıklık durumları ve sirkadiyen ritimler; öğrenme, bellek, dil ve konuşma süreçleri konularında ayrıntılı bilgiler içermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir fizyolojisine giriş-I,Sinir fizyolojisine giriş-II,Duyu reseptörleri, nöronal devreler ,Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusu,Somatik duyu korteksi ,Ağrı ve termal duyular ,Tat ve koku fizyolojisi ,Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organı,Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler ,Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları ,İstemli hareketlerin düzenlenmesi ,Serebellumun motor fonksiyonları ,Bazal gangliyonların motor fonksiyonları ,Otonom sinir sistemi fizyolojisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinir sisteminin temel organizasyonunu anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Nöronların çeşitli tiplerini ve görevlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki elektriksel iletim mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sisteminin merkezi ve periferik bileşenleri arasındaki etkileşimleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemindeki sinyal iletiminin moleküler düzeydeki temellerini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sisteminin kontrol ettiği temel fizyolojik süreçleri analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sisteminin gelişimi ve plastisitesini değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemi ile ilgili patofizyolojik durumları analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemi üzerindeki farmakolojik müdahalelerin etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemi ile ilgili güncel araştırma konuları hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir fizyolojisine giriş-I | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa:523-537 |
2 | Sinir fizyolojisine giriş-II | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 537-561 |
3 | Duyu reseptörleri, nöronal devreler | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 689-701 |
4 | Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusu | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 577-592 |
5 | Somatik duyu korteksi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 595-605 |
6 | Ağrı ve termal duyular | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 621-630 |
7 | Tat ve koku fizyolojisi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 763-774 |
8 | Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organı | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 695-705 |
9 | Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 563-575 |
10 | Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589 |
11 | İstemli hareketlerin düzenlenmesi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589 |
12 | Serebellumun motor fonksiyonları | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 721-735 |
13 | Bazal gangliyonların motor fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 721-735 |
14 | Otonom sinir sistemi fizyolojisi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 593-603 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 6 | 84 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 12 | 168 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 28 | 28 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 300 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(300/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİ FİZYOLOJİSİ | - | Güz Dönemi | 6+2 | 7 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Doç.Dr. Mustafa Çağlar BEKER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, merkezi sinir sistemi ve çevresel sinir sistemi arasındaki farklar; sinir hücresinin bileşenleri, yani dendritler, hücre gövdeleri ve aksonlar; aksiyon potansiyelinin oluşumu ve iletimi süreci; aksiyon potansiyeli sırasında meydana gelen iyonik akışlar; sinir sisteminin duyu, motor kontrol, otonom işlevler ve kognitif süreçlerdeki rolü; ortograd ve retrograd aksonal taşınmanın önemi; miyelin proteinlerinin fonksiyon bozukluğu veya kaybıyla ilgili nöropatolojiler; somatosensoriyel nörotransmisyon, yani dokunma, ağrı ve sıcaklık algısı; koku ve tat duyuları; işitme ve denge mekanizmaları; duruş ve hareketin refleks ve istemli kontrolü; otonom sinir sistemi; beyin elektriksel aktivitesi, uyku-uyanıklık durumları ve sirkadiyen ritimler; öğrenme, bellek, dil ve konuşma süreçleri konularında ayrıntılı bilgiler içermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sinir fizyolojisine giriş-I,Sinir fizyolojisine giriş-II,Duyu reseptörleri, nöronal devreler ,Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusu,Somatik duyu korteksi ,Ağrı ve termal duyular ,Tat ve koku fizyolojisi ,Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organı,Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler ,Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları ,İstemli hareketlerin düzenlenmesi ,Serebellumun motor fonksiyonları ,Bazal gangliyonların motor fonksiyonları ,Otonom sinir sistemi fizyolojisi ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinir sisteminin temel organizasyonunu anlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Nöronların çeşitli tiplerini ve görevlerini tanımlar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir hücrelerindeki elektriksel iletim mekanizmalarını açıklar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sisteminin merkezi ve periferik bileşenleri arasındaki etkileşimleri değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemindeki sinyal iletiminin moleküler düzeydeki temellerini kavrar. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sisteminin kontrol ettiği temel fizyolojik süreçleri analiz eder. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sisteminin gelişimi ve plastisitesini değerlendirir. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemi ile ilgili patofizyolojik durumları analiz eder. | 10, 13, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemi üzerindeki farmakolojik müdahalelerin etkilerini değerlendirir. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Sinir sistemi ile ilgili güncel araştırma konuları hakkında bilgi sahibi olur. | 10, 16, 9 | A, D, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sinir fizyolojisine giriş-I | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa:523-537 |
2 | Sinir fizyolojisine giriş-II | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 537-561 |
3 | Duyu reseptörleri, nöronal devreler | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 689-701 |
4 | Somatik duyu sistemi. Dokunma ve pozisyon duyusu | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 577-592 |
5 | Somatik duyu korteksi | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 595-605 |
6 | Ağrı ve termal duyular | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 621-630 |
7 | Tat ve koku fizyolojisi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 763-774 |
8 | Motor sistemlerin genel özellikleri. Kas iğciği ve Golgi tendon organı | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 695-705 |
9 | Omuriliğin motor fonksiyonları. Refleksler | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 563-575 |
10 | Korteks ve beyin sapının motor fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589 |
11 | İstemli hareketlerin düzenlenmesi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 577-589 |
12 | Serebellumun motor fonksiyonları | Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 721-735 |
13 | Bazal gangliyonların motor fonksiyonları | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 721-735 |
14 | Otonom sinir sistemi fizyolojisi | İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği) Sayfa: 593-603 |
Kaynak |
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi |
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Fizyolojinin temelleri, insanda işleyişi ve mekanizmalarını bilir. | X | |||||
2 | Patofizyolojik süreçler hakkında bilgi ve yorumlama becerisine sahip olur. | X | |||||
3 | Fizyolojik parametrelerin ölçülmesine yönelik teknolojilerin prensiplerini bilir. | X | |||||
4 | Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular. | X | |||||
5 | Fizyoloji ile ilgili güncel literatür takibi yapar ve bilimsel soru sormanın yanında yeni hipotezler karma yeteneğine sahiptir. Kurduğu hipotezleri projelendirmesini ve takibini nasıl yapılacağını bilir. | X | |||||
6 | Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir | X | |||||
7 | Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir | X | |||||
8 | Etik kuralların ve sosyal sorumlulukların gerekliliklerine göre davranır. | X | |||||
9 | Bilimsel toplantılara katılır, veri paylaşımı için poster veya sözlü bildiri sunumu yapar, konferanslar verir ve bilimsel tartışmalara katılır. | X | |||||
10 | Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir. | X | |||||
11 | Temel araştırma yöntemlerinin yanında alanıyla ilgili güncel araştırma yöntemlerine hakim olur. Yaptığı araştırmaların klinik uygulanabilirliği olmasına ve/veya faydalı olmasına dikkat eder. | X | |||||
12 | Bilimsel ve teknik sorunların nasıl çözülesi gerektiğini bilir. | X | |||||
13 | Ekip çalışmasında uyumlu çalışmasını bilir ve gerekli durumlarda sorumluluk alma kabiliyetine sahiptir. Ayrıca bilimsel bir ekibin nasıl yönetilmesi gerektiğini bilir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |