Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOKSİKOLOJİ-Bahar Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı toksikolojinin temel kavramlarını, toksik maddenin etki mekanizmalarını ve tedavi prensiplerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları.,Zehirlerin sınıflandırılması.,Zehirlerin giriş yolları.,Yalın toksik tesirler.,Özel toksik etkiler.,Organ toksisiteleri.,Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAV,İlaçların teratojenik etkileri.,İlaç alerjisi.,Dayanıksızlık reaksiyonları.,İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar.,İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. 10, 13, 14, 16, 9E
İlaçların toksik etkilerini açıklar. 10, 13, 14, 16, 9E
Akut ilaç zehirlenmesi tedavisini açıklar. 10, 13, 14, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
2Zehirlerin sınıflandırılması.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
3Zehirlerin giriş yolları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
4Yalın toksik tesirler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
5Özel toksik etkiler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
6Organ toksisiteleri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
7Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAVÖnceden verilen ders notuna hazırlık.
8İlaçların teratojenik etkileri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
9İlaç alerjisi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
10Dayanıksızlık reaksiyonları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
11İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
12İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
13Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
14Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVIÖnceden verilen ders notuna hazırlık.
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Goldfrank's Toxicologic Emergencies, sixth ed., 1998. Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Zehirlenmeler, Teşhis ve Tedavi, Selim Kurtoğlu, Kayseri, 1992.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
4
İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
5
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
6
Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
7
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
9
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
10
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
11
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
X
13
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme7321
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14456
Proje Sunumu / Seminer41040
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı326
Ara Sınav ve Hazırlığı15050
Genel Sınav ve Hazırlığı16060
Performans Görevi, Bakım Planı2510
Toplam İş Yükü (Saat)299
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(299/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
TOKSİKOLOJİ-Bahar Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı toksikolojinin temel kavramlarını, toksik maddenin etki mekanizmalarını ve tedavi prensiplerini öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları.,Zehirlerin sınıflandırılması.,Zehirlerin giriş yolları.,Yalın toksik tesirler.,Özel toksik etkiler.,Organ toksisiteleri.,Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAV,İlaçların teratojenik etkileri.,İlaç alerjisi.,Dayanıksızlık reaksiyonları.,İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar.,İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1.,Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Toksikolojinin temel kavramlarını açıklar. 10, 13, 14, 16, 9E
İlaçların toksik etkilerini açıklar. 10, 13, 14, 16, 9E
Akut ilaç zehirlenmesi tedavisini açıklar. 10, 13, 14, 16, 9E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlaçların toksik tesirleri ve toksikolojinin temel kavramları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
2Zehirlerin sınıflandırılması.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
3Zehirlerin giriş yolları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
4Yalın toksik tesirler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
5Özel toksik etkiler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
6Organ toksisiteleri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
7Zehirlenmelerde ortaya çıkan belirtiler - ARA SINAVÖnceden verilen ders notuna hazırlık.
8İlaçların teratojenik etkileri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
9İlaç alerjisi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
10Dayanıksızlık reaksiyonları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
11İdiyosenkrazi ve genetik farklılığa bağlı reaksiyonlar.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
12İlaç toksisitesinin deneysel olarak ölçümü ve tedavi indeksi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
13Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 1.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
14Akut ilaç zehirlenmesi tedavisinde genel ilkeler 2 - FİNAL SINAVIÖnceden verilen ders notuna hazırlık.
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Goldfrank's Toxicologic Emergencies, sixth ed., 1998. Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Zehirlenmeler, Teşhis ve Tedavi, Selim Kurtoğlu, Kayseri, 1992.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
4
İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
5
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
6
Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
7
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
9
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
10
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
11
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
X
13
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:16Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:17