Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı klinik farmakolojinin temel kavramlarını ve uğraşı alanını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeni ilaç bulma yolları.,Klinik öncesi değerlendirme.,İlaç geliştirmede klinik deneme dönemleri ve farmasötik geliştirme.,Klinik ilaç araştırmalarının etik yönleri.,İyi klinik uygulamaları.,Klinik ilaç denemelerinin çeşitli yönleri.,Klinik denemelerde yanlılık, rastgelleme ve körleme - ARA SINAV,Amaçlar, ölçümler, sonlanım noktaları ve denemenin nihai analizi.,Girişimsel denemeler.,Gözlemsel çalışmalar.,Farmakovijilans.,İlaçların biyoyararlanımı ve biyobenzerliği.,İlaç ürünlerinin biyoeşdeğerliği, araştırılması ve değerlendirilmesi.,Özel yaş gruplarında yapılan klinik ilaç araştırmaları - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yeni ilaç bulma yollarını açıklam r. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Klinik ilaç geliştirme dönemlerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
İyi klinik uygulamalarını açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Gözlemsel çalışmaları tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Biyoyararlanım, biyoeşdeğerlik ve biyobenzerlik kavramlarını tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeni ilaç bulma yolları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | Klinik öncesi değerlendirme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaç geliştirmede klinik deneme dönemleri ve farmasötik geliştirme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | Klinik ilaç araştırmalarının etik yönleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İyi klinik uygulamaları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Klinik ilaç denemelerinin çeşitli yönleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | Klinik denemelerde yanlılık, rastgelleme ve körleme - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Amaçlar, ölçümler, sonlanım noktaları ve denemenin nihai analizi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Girişimsel denemeler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Gözlemsel çalışmalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Farmakovijilans. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | İlaçların biyoyararlanımı ve biyobenzerliği. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | İlaç ürünlerinin biyoeşdeğerliği, araştırılması ve değerlendirilmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Özel yaş gruplarında yapılan klinik ilaç araştırmaları - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Oğuz Kayaalp, İlker Kanzık, Mehmet Melli, Şule Oktay, Hanefi Özbek, Demet Aydınkarahaliloğlu, Pelikan Yayınları, 2013. Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 3 | 42 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 3 | 3 | 9 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 50 | 50 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 299 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(299/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KLİNİK FARMAKOLOJİ | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı klinik farmakolojinin temel kavramlarını ve uğraşı alanını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Yeni ilaç bulma yolları.,Klinik öncesi değerlendirme.,İlaç geliştirmede klinik deneme dönemleri ve farmasötik geliştirme.,Klinik ilaç araştırmalarının etik yönleri.,İyi klinik uygulamaları.,Klinik ilaç denemelerinin çeşitli yönleri.,Klinik denemelerde yanlılık, rastgelleme ve körleme - ARA SINAV,Amaçlar, ölçümler, sonlanım noktaları ve denemenin nihai analizi.,Girişimsel denemeler.,Gözlemsel çalışmalar.,Farmakovijilans.,İlaçların biyoyararlanımı ve biyobenzerliği.,İlaç ürünlerinin biyoeşdeğerliği, araştırılması ve değerlendirilmesi.,Özel yaş gruplarında yapılan klinik ilaç araştırmaları - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Yeni ilaç bulma yollarını açıklam r. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Klinik ilaç geliştirme dönemlerini açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
İyi klinik uygulamalarını açıklar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Gözlemsel çalışmaları tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Biyoyararlanım, biyoeşdeğerlik ve biyobenzerlik kavramlarını tanımlar. | 10, 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yeni ilaç bulma yolları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | Klinik öncesi değerlendirme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaç geliştirmede klinik deneme dönemleri ve farmasötik geliştirme. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | Klinik ilaç araştırmalarının etik yönleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | İyi klinik uygulamaları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | Klinik ilaç denemelerinin çeşitli yönleri. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | Klinik denemelerde yanlılık, rastgelleme ve körleme - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
8 | Amaçlar, ölçümler, sonlanım noktaları ve denemenin nihai analizi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | Girişimsel denemeler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | Gözlemsel çalışmalar. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | Farmakovijilans. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | İlaçların biyoyararlanımı ve biyobenzerliği. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | İlaç ürünlerinin biyoeşdeğerliği, araştırılması ve değerlendirilmesi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Özel yaş gruplarında yapılan klinik ilaç araştırmaları - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008. Klinik Farmakolojinin Esasları ve Temel Düzenlemeler, Oğuz Kayaalp, İlker Kanzık, Mehmet Melli, Şule Oktay, Hanefi Özbek, Demet Aydınkarahaliloğlu, Pelikan Yayınları, 2013. Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | ||||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | ||||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |