Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOKİNETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ilacın vücuda verilişini takiben emilim, dağılım, metabolizasyon ve itrah süreçlerini açıklayabilmesini ve plazma konsantrasyonu zaman eğrisini yorumlayabilmesini sağlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Biyolojik membranlar ve membranlardan geçiş mekanizmaları.,İlaçların çözünmesi, ilaçların emilimini etkileyen fizikokimyasal faktörler.,İlaçların emilimi.,İlaçların emilimini etkileyen fizyolojik ve patolojik faktörler.,Biyoyararlanım.,İlaçların dağılımı I.,İlaçların dağılımı II - ARA SINAV,İlaçların biyotransformasyonu I.,İlaçların biyotransformasyonu II.,İlaçların atılımı I.,İlaçların atılımı II.,Klirens.,Non-lineer farmakokinetik.,Hamilelik ve emzirme durumlarında farmakokinetik - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Biyolojik membranları ve membranlardan geçiş mekanizmalarını açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | E |
İlaçların emilimi, dağılımı, biyotranformasyonu ve atılımını açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | E |
Farmakokinetik parametreleri açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyolojik membranlar ve membranlardan geçiş mekanizmaları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaçların çözünmesi, ilaçların emilimini etkileyen fizikokimyasal faktörler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaçların emilimi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların emilimini etkileyen fizyolojik ve patolojik faktörler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Biyoyararlanım. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | İlaçların dağılımı I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | İlaçların dağılımı II - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | İlaçların biyotransformasyonu I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | İlaçların biyotransformasyonu II. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | İlaçların atılımı I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaçların atılımı II. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Klirens. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Non-lineer farmakokinetik. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Hamilelik ve emzirme durumlarında farmakokinetik - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Biyofarmasi ve Farmakokinetik, JM Aiache, JG Besner, P Buri, PP Leblanc, M Lesne, çev.: Aycıl Kayalı, Işık Tuğlular, 1992. The Pharmacological Basis of Therapeutics, Goodman & Gilman's, 2006. Basic Concepts of Pharmacokinetics, Achiel Van Peer, 2007. Pharmacokinetics, Philip Rowe, 2012. Tıbbi Farmakoloji, S. Oğuz Kayaalp, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | X | |||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 7 | 2 | 14 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 4 | 8 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 7 | 3 | 21 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 60 | 60 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 80 | 80 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 3 | 6 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 301 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(301/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
FARMAKOKİNETİK | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, öğrencilerin ilacın vücuda verilişini takiben emilim, dağılım, metabolizasyon ve itrah süreçlerini açıklayabilmesini ve plazma konsantrasyonu zaman eğrisini yorumlayabilmesini sağlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Biyolojik membranlar ve membranlardan geçiş mekanizmaları.,İlaçların çözünmesi, ilaçların emilimini etkileyen fizikokimyasal faktörler.,İlaçların emilimi.,İlaçların emilimini etkileyen fizyolojik ve patolojik faktörler.,Biyoyararlanım.,İlaçların dağılımı I.,İlaçların dağılımı II - ARA SINAV,İlaçların biyotransformasyonu I.,İlaçların biyotransformasyonu II.,İlaçların atılımı I.,İlaçların atılımı II.,Klirens.,Non-lineer farmakokinetik.,Hamilelik ve emzirme durumlarında farmakokinetik - FİNAL SINAVI; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Biyolojik membranları ve membranlardan geçiş mekanizmalarını açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | E |
İlaçların emilimi, dağılımı, biyotranformasyonu ve atılımını açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | E |
Farmakokinetik parametreleri açıklar. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Biyolojik membranlar ve membranlardan geçiş mekanizmaları. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
2 | İlaçların çözünmesi, ilaçların emilimini etkileyen fizikokimyasal faktörler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
3 | İlaçların emilimi. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
4 | İlaçların emilimini etkileyen fizyolojik ve patolojik faktörler. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
5 | Biyoyararlanım. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
6 | İlaçların dağılımı I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
7 | İlaçların dağılımı II - ARA SINAV | Önceden verilen ders notuna hazırlık |
8 | İlaçların biyotransformasyonu I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
9 | İlaçların biyotransformasyonu II. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
10 | İlaçların atılımı I. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
11 | İlaçların atılımı II. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
12 | Klirens. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
13 | Non-lineer farmakokinetik. | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
14 | Hamilelik ve emzirme durumlarında farmakokinetik - FİNAL SINAVI | Önceden verilen ders notuna hazırlık. |
Kaynak |
Öğretim üyesinin notları. |
Biyofarmasi ve Farmakokinetik, JM Aiache, JG Besner, P Buri, PP Leblanc, M Lesne, çev.: Aycıl Kayalı, Işık Tuğlular, 1992. The Pharmacological Basis of Therapeutics, Goodman & Gilman's, 2006. Basic Concepts of Pharmacokinetics, Achiel Van Peer, 2007. Pharmacokinetics, Philip Rowe, 2012. Tıbbi Farmakoloji, S. Oğuz Kayaalp, 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir. | X | |||||
4 | İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır. | X | |||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | X | |||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | X | |||||
7 | Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir. | X | |||||
8 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | X | |||||
9 | Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar. | X | |||||
10 | Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir. | ||||||
11 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
12 | Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler. | X | |||||
13 | Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |