Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLAÇ SUİSTİMAL VE MADDE BAĞIMLILIĞI-Bahar Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ilaç suistimali ile ilgili temel kavramları, bağımlılık tiplerini , bağımlılık mekanizmalarını ve tedavisini öğretmektir..
Dersin İçeriğiBu ders; İlaç suistimali,Tolerans,Suistimal edilen ilaçlar,İlacın yanlış kullanılması,Madde bağımlılığı,Bağımlılığa yol açan etkenler,Psişik (psikolojik) Bağımlılık ARA SINAVI,Fiziksel (fizyolojik bağımlılık),Yoksunluk sendromu,Bağımlılık tipleri 1,Bağımlılık tipleri 2,Bağımlılık tipleri 3,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2 FİNAL SINAVI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İlaç suistimalini tanımlamak. 13, 4, 9A, E
Bağımlılığı tanımlamak. 13, 4, 9A, E
Bağımlılık tiplerini açıklamak.13, 4, 9A, E
Bağımlılık tedavisini açıklamak.13, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlaç suistimaliÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2ToleransÖnceden verilen ders notuna hazırlık
3Suistimal edilen ilaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4İlacın yanlış kullanılmasıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Madde bağımlılığıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
6Bağımlılığa yol açan etkenlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7Psişik (psikolojik) Bağımlılık ARA SINAVIÖnceden verilen ders notuna hazırlık
8Fiziksel (fizyolojik bağımlılık)Önceden verilen ders notuna hazırlık
9Yoksunluk sendromuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
10Bağımlılık tipleri 1Önceden verilen ders notuna hazırlık
11Bağımlılık tipleri 2Önceden verilen ders notuna hazırlık
12Bağımlılık tipleri 3Önceden verilen ders notuna hazırlık
13Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1Önceden verilen ders notuna hazırlık
14Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2 FİNAL SINAVIÖnceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. Psikofarmakoloji, Nevzat Yüksel, Akademisyen Kitabevi, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
4
İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
5
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
6
Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
X
7
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
9
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
X
10
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
11
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
X
13
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14342
Okul Dışı Diğer Faaliyetler5420
Proje Sunumu / Seminer6318
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı10330
Ara Sınav ve Hazırlığı8540
Genel Sınav ve Hazırlığı10550
Performans Görevi, Bakım Planı5210
Toplam İş Yükü (Saat)294
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(294/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLAÇ SUİSTİMAL VE MADDE BAĞIMLILIĞI-Bahar Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Hanefi ÖZBEK, Doç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ilaç suistimali ile ilgili temel kavramları, bağımlılık tiplerini , bağımlılık mekanizmalarını ve tedavisini öğretmektir..
Dersin İçeriğiBu ders; İlaç suistimali,Tolerans,Suistimal edilen ilaçlar,İlacın yanlış kullanılması,Madde bağımlılığı,Bağımlılığa yol açan etkenler,Psişik (psikolojik) Bağımlılık ARA SINAVI,Fiziksel (fizyolojik bağımlılık),Yoksunluk sendromu,Bağımlılık tipleri 1,Bağımlılık tipleri 2,Bağımlılık tipleri 3,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1,Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2 FİNAL SINAVI; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İlaç suistimalini tanımlamak. 13, 4, 9A, E
Bağımlılığı tanımlamak. 13, 4, 9A, E
Bağımlılık tiplerini açıklamak.13, 4, 9A, E
Bağımlılık tedavisini açıklamak.13, 4, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İlaç suistimaliÖnceden verilen ders notuna hazırlık
2ToleransÖnceden verilen ders notuna hazırlık
3Suistimal edilen ilaçlarÖnceden verilen ders notuna hazırlık
4İlacın yanlış kullanılmasıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
5Madde bağımlılığıÖnceden verilen ders notuna hazırlık
6Bağımlılığa yol açan etkenlerÖnceden verilen ders notuna hazırlık
7Psişik (psikolojik) Bağımlılık ARA SINAVIÖnceden verilen ders notuna hazırlık
8Fiziksel (fizyolojik bağımlılık)Önceden verilen ders notuna hazırlık
9Yoksunluk sendromuÖnceden verilen ders notuna hazırlık
10Bağımlılık tipleri 1Önceden verilen ders notuna hazırlık
11Bağımlılık tipleri 2Önceden verilen ders notuna hazırlık
12Bağımlılık tipleri 3Önceden verilen ders notuna hazırlık
13Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 1Önceden verilen ders notuna hazırlık
14Bağımlılarda tedavi yaklaşımları 2 FİNAL SINAVIÖnceden verilen ders notuna hazırlık
Kaynak
Öğretim üyesinin notları.
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları, İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel tedavi yönünden Tıbbi Farmakoloji 12. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2009. Psikofarmakoloji, Nevzat Yüksel, Akademisyen Kitabevi, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Farmakoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır.
X
2
Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletler hakkında bilgi sahibidir.
X
4
İstatistiksel yöntemler hakkında bilgi sahibidir. Alanındaki yeni bilgileri sistematik bir yaklaşımla değerlendirir ve kullanır.
X
5
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular.
X
6
Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar.
X
7
Alanının gerektirdiği düzeyde bilgisayar dâhil diğer teknolojik araçlar ile alana özgü olan cihaz ve aletleri kullanarak gerekli incelemeyi yapar; problemlere yeni yaratıcı çözümler geliştirir.
X
8
Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur.
X
9
Bilimsel bir makaleyi değerlendirebilecek düzeyde istatistiksel analiz yapar.
X
10
Alanı ile ilgili en az bir bilimsel makaleyi ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanındaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
11
Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir.
X
12
Farmakoloji alanı ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunur ve bu değerlerin gelişimini destekler.
X
13
Sağlık alanına yönelik yaptığı çalışmalarda doğru istatistiksel yöntemleri seçer, uygular ve yorumlar.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:16Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 14:17