Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MOLEKÜLER VE HÜCRESEL SİNİRBİLİM | 3+0 | 3 | 6 |
Ders Programı | Pazartesi 21:30-22:15 Pazartesi 22:30-23:15 Pazartesi 23:30-00:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU, Prof.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Dr.Öğr.Üye. Mustafa Çağlar BEKER, Öğr.Gör.Dr. Mehmet Şerif AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sinir sisteminin hücrelerini, bunların elektriksel sinyali nasıl üretip ilettiğini değerlendirmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Beyin ve Davranış İlişkisine Giriş,Sinir hücreleri, Devreler ve Davranış İlişkisi,Genler ve Davranış İlişkisi,Sinir Sisteminin Hücreleri,Glial hücrelerin Nöral Fonksiyona Etkileri,Ara Sınav,İyon kanalları - 1,İyon kanalları - 2,Zar Potansiyeli -1,Zar Potansiyeli -2,Sinir hücrelerinin Pasif Elektriksel özellikleri,Aksiyon Potansiyeli - 1,Aksiyon Potansiyeli - 2,Aksiyon Potansiyeli - 3; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
4.Aksiyon potansiyelini çözümleyebilir (Analiz). | ||
1. Sinir sistemini oluşturan hücreleri sınıflandırabilir (Analiz). | ||
1.1. Sinir hücresinin kısımlarını tanımlar (bilgi). | ||
1.2. Sinir hücresinin organellerini tanımlar (bilgi). | ||
1.3. Destek dokuyu oluşturan hücreleri özetler (kavrama). | ||
1.4. Sinir hücresinin özelliklerini kullanarak sinir sisteminin işleyişini açıklar (kavrama). | ||
2. İyon kanallarını ayırt edebilir (Analiz). | ||
2.1. İyon kanallarının sinir sisteminin hızlı iletimine katkısını açıklar (kavrama). | ||
2.2. İyon kanallarının tüm hücrelerce paylaşılan bir takım bulunan özelliklerini listeler (bilgi). | ||
2.3. Tek iyon kanalından kayıt alma işlemini açıklar (kavrama). | ||
2.4. İyon kanallarının yapısını anlamak için kullanılan biyofiziksel, biyokimyasal ve moleküler teknikleri derler (sentez). | ||
3. Zar potansiyelini ve sinir hücresinin pasif elektriksel özelliklerini çözümleyebilir (Analiz). | ||
3.1. Kapısız ve kapılı iyon kanallarının istirahat zar potansiyeline etkisini yorumlar (uygulama). | ||
3.2. Goldman denklemi ile çeşitli iyonların istirahat zar potansiyeline katkılarını hesaplar (analiz). | ||
3.3. Sinir hücresinin fonksiyonel özelliklerini eşdeğer bir elektriksel devre ile inşa eder (sentez). | ||
3.4. Sinir hücresinin pasif elektriksel özelliklerinin elektriksel sinyale etkisini açıklar (kavrama). | ||
4.1. Voltaj-kapılı kanalları tanımlar (bilgi). | ||
4.2. Voltaj-kapılı kanallardaki varyasyonların sinir hücresinin sinyal iletimi yeteneğine etkisi hakkında yorum yapar (uygulama). | ||
4.3. Voltaj-kıskacı ve akım-kıskacı metodlarını tanımlar (bilgi). |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Beyin ve Davranış İlişkisine Giriş | |
2 | Sinir hücreleri, Devreler ve Davranış İlişkisi | |
3 | Genler ve Davranış İlişkisi | |
4 | Sinir Sisteminin Hücreleri | |
5 | Glial hücrelerin Nöral Fonksiyona Etkileri | |
6 | Ara Sınav | |
7 | İyon kanalları - 1 | |
8 | İyon kanalları - 2 | |
9 | Zar Potansiyeli -1 | |
10 | Zar Potansiyeli -2 | |
11 | Sinir hücrelerinin Pasif Elektriksel özellikleri | |
12 | Aksiyon Potansiyeli - 1 | |
13 | Aksiyon Potansiyeli - 2 | |
14 | Aksiyon Potansiyeli - 3 |
Kaynak |
Kandel, E.R; Principals of Neural Science, 5. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Sinir sisteminin yapısı, işleyişi ve patolojik süreçleri hakkında ileri seviyede bilgilere sahiptir. | ||||||
0 | Sinirbilim ile ilgili temel bilimsel soruları ve güncel araştırma başlıklarını bilir, bunlarla ilgili yeni hipotezler üretebilir. Araştırma alanında ilgili tüm literature hakimdir ve yeni gelişmeleri takip edebilir. | ||||||
0 | Sinirbilim araştırmalarında kullanılan yöntemleri tanımlayabilir. Kendi araştırma alanıyla ilgili araştırma tekniklerini yardım almadan kullanabilir, yeni yöntem ve teknikler geliştirebilir. Araştırma alanıyla ilgili araştırma projeleri tasarlayabilir, bunları proje önerisi halinde sunabilir. Araştırma sonuçlarını sözlü ve yazılı bildiri ve makale formuna aktarabilir. | ||||||
0 | Ekip içinde ve bağımsız olarak bilimsel araştırma tasarlayabilir ve yürütebilir. Araştırma laboratuvarı yönetebilir, benzerlerini kurabilir. | ||||||
0 | Her seviyedeki yeni bilgiyi alanla ilgili mevcut bildikleriyle yorumlayabilir ve birleştirebilir. | ||||||
0 | Teorik ve pratik çalışmalarda iletişim ve bilgisayar teknolojilerini verimli olarak kullanır. | ||||||
0 | Teorik bilgiyi ve araştırma sonuçlarını sözel ya da yazılı olarak aktarabilir; bunu Türkçe olduğu kadar İngilizce olarak da yapabilir. | ||||||
0 | Etik değerlere bağlıdır ve kurumsal sosyal sorumluluğa uygun davranır. | ||||||
0 | Temel araştırmalara yüksek önem atfetmek ve çalışma kapsamına almakla birlikte sinirbilim araştırmalarının nihai olarak klinik uygulama ve faydayı hedeflemesi ilkesine uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |