Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK POLİTİKALARI ANALİZİ-Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yeter USLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıPolitika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının analizini yapabilme becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları,2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni,5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi,6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı,7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi,8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi,9-Neoliberal politikalar ve sağlık,10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri,11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri,12-Olgu tartışması,13-Olgu sunumları,14-Genel tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenciler;16, 9A
1-Sağlık politikası kavramının anlamını,16, 9A
2-Ülke ve/ya kurum düzeyinde politikaların bileşenlerini,16, 9A
3-Sağlık politika analiz üçgenini kullanarak politika analiz edebilmeyi,16, 9A
4-Politikaların bileşenlerini kullanarak değerlendirme yapabilmeyi,16, 9A
5-Çeşitli ülkelerdeki sağlık politikası örneklerini,16, 9A
6-Çeşitli sağlık konularında yürütülen politika örneklerini,16, 9A
7-Sağlık politikalarını değerlendirme açısından çeşitli performans göstergelerinin yorumunu yapabilmeyi öğrenecektir.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11-Politika ve sağlık politikaları kavramlarıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
22-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolüKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
33-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolüKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
44-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeniKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
55-Politika oyuncuları ve paydaş analiziKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
66-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
77-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemiKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
88-Sağlık politika analizinde “süreç” analiziKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
99-Neoliberal politikalar ve sağlıkKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1010-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleriKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1111-Politika değerlendirmede göstergelerin yeriKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1212-Olgu tartışmasıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1313-Olgu sunumlarıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1414-Genel tartışmaKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
Kaynak
-1-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 2-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 3-Thissen WAH, Walker WE (eds.) Public policy analysis: New Developments. Springer, New York, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011. 6-Atun R, Aydın S. Chakraborty S, Sümer S, Aran M, Gürol I ve diğ. Universal health coverage in Turkey:enhancement of equity. Lancet, 2013;382:65-99.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder.
X
2
2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
X
3
3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
X
4
4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular.
X
5
5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar.
X
6
6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur.
X
7
7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
8
8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
9
9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir.
X
10
10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
11
11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
X
12
12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur.
X
13
13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi22550
Okul Dışı Diğer Faaliyetler33090
Proje Sunumu / Seminer32575
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12626
Genel Sınav ve Hazırlığı12626
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)309
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(309/30)10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK POLİTİKALARI ANALİZİ-Güz Dönemi3+0310
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Yeter USLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin YardımcılarıArş. Gör. Yaşar Gökalp
Dersin AmacıPolitika ve sağlık politikaları kavramlarını öğrenmek, çeşitli örnekler üzerinden sağlık poltikalarının analizini yapabilme becerisini kazanmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; 1-Politika ve sağlık politikaları kavramları,2-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolü,3-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolü,4-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeni,5-Politika oyuncuları ve paydaş analizi,6-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamı,7-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemi,8-Sağlık politika analizinde “süreç” analizi,9-Neoliberal politikalar ve sağlık,10-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleri,11-Politika değerlendirmede göstergelerin yeri,12-Olgu tartışması,13-Olgu sunumları,14-Genel tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenciler;16, 9A
1-Sağlık politikası kavramının anlamını,16, 9A
2-Ülke ve/ya kurum düzeyinde politikaların bileşenlerini,16, 9A
3-Sağlık politika analiz üçgenini kullanarak politika analiz edebilmeyi,16, 9A
4-Politikaların bileşenlerini kullanarak değerlendirme yapabilmeyi,16, 9A
5-Çeşitli ülkelerdeki sağlık politikası örneklerini,16, 9A
6-Çeşitli sağlık konularında yürütülen politika örneklerini,16, 9A
7-Sağlık politikalarını değerlendirme açısından çeşitli performans göstergelerinin yorumunu yapabilmeyi öğrenecektir.16, 9A
Öğretim Yöntemleri:16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11-Politika ve sağlık politikaları kavramlarıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
22-Devlet ve hükümetlerin sağlık politikalarındaki rolüKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
33-Özel sektörün sağlık politikalarındaki rolüKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
44-Sağlık politikalarının bileşenleri, politika analiz üçgeniKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
55-Politika oyuncuları ve paydaş analiziKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
66-Sağlık politika analizinde “ortam” ve anlamıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
77-Sağlık politika analizinde “içerik” kavramı ve önemiKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
88-Sağlık politika analizinde “süreç” analiziKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
99-Neoliberal politikalar ve sağlıkKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1010-Sağlık sistemlerinin performans göstergeleriKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1111-Politika değerlendirmede göstergelerin yeriKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1212-Olgu tartışmasıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1313-Olgu sunumlarıKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
1414-Genel tartışmaKonuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi
Kaynak
-1-Buse K, Mays N, Walt G. Making Health Policy. Open University Press, London, 2005. 2-Rovner J. Health care policy and politics A to Z. 3rd edition. CQ Press, Washington, 2009. 3-Thissen WAH, Walker WE (eds.) Public policy analysis: New Developments. Springer, New York, 2013. 4-Hayran O. Sağlık Yönetimi Yazıları. SAGEYA Yayınevi, Ankara, 2012. 5-Berman P, Bitran R. Health Systems Analysis for Better Health System Strengthening. World Bank, Washington DC, 2011. 6-Atun R, Aydın S. Chakraborty S, Sümer S, Aran M, Gürol I ve diğ. Universal health coverage in Turkey:enhancement of equity. Lancet, 2013;382:65-99.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder.
X
2
2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır.
X
3
3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
X
3
3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır.
X
4
4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular.
X
5
5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar.
X
6
6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur.
X
7
7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir.
X
8
8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar.
X
9
9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir.
X
10
10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
11
11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1).
X
12
12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur.
X
13
13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:36Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:37