Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sağlık yönetimi ile ilgili bilimsel bir araştırma gerçekleştirmek ve araştırma sonucunda elde edilen bulguların çeşitli paydaşlar açısından yansımalarını değerlendirmek için gerekli bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Araştırma yöntemlerine giriş,2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma,3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme,4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme,5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme,6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme,7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme,8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme,9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama,10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A |
Bilimsel araştırma ve sağlık hizmetlerinde araştırma kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularının kullanım amaçlarını ayırt eder. | 16, 9 | A, H |
Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklar. | 16, 9 | A |
Etik prensipler ışığında bilimsel bir araştırma gerçekleştirebilecek ve paylaşabilecektir. | 16, 9 | A |
Sağlık yönetimi ile ilgili orijinal ve önemli bir konuda kavramsal model ve hipotezler geliştirir. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun araştırma tasarımını kullanır. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun veri kaynaklarını ve veri toplama yöntemlerini kullanır. | 16, 9 | A |
Veri kalitesinin nasıl sağlanacağını planlar. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun istatistiksel analiz yöntemini uygular. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularını farklı gruplar açısından tartışır. | 16, 9 | A |
Araştırma raporunu hazırlar. | 16, 9 | A |
Araştırmayı çeşitli platformlarda tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Araştırma yöntemlerine giriş | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Öğretim üyesine ait ders notları |
•Ann Bowling. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. •Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, SAGE, USA, 2014. •Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. •Julius Sim,Chris Wright. Research in Health Care: Concepts, Designs and Methods. Stanley Thomas Ltd., England, 2000. •Hilla Brink,Christa van der Walt. Fundamentals of Research Methodology for Health-care Professionals. Second Edition, 2006. •Thomas D. Cook and Donald T. Campbell. Quasi-Experimentation Design and Analysis Issues for the Field Settings. Houghton Mifflin Company, USA, 1979. •Osman Hayran. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X | |||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 10 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 8 | 40 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 6 | 60 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 2 | 20 | 40 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 302 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(302/30) | 10 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ARAŞTIRMA YÖNTEMLERİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Melis Almula KARADAYI |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Yaşar GÖKALP |
Dersin Amacı | Öğrencilerin, sağlık yönetimi ile ilgili bilimsel bir araştırma gerçekleştirmek ve araştırma sonucunda elde edilen bulguların çeşitli paydaşlar açısından yansımalarını değerlendirmek için gerekli bilgi ve beceri kazanmalarını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Araştırma yöntemlerine giriş,2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma,3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme,4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme,5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme,6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme,7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme,8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme,9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama,10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları),14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Araştırma yöntemleri ile ilgili temel kavramları açıklar. | 16, 9 | A |
Bilimsel araştırma ve sağlık hizmetlerinde araştırma kavramlarını tanımlar. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularının kullanım amaçlarını ayırt eder. | 16, 9 | A, H |
Bilimsel bir araştırmanın aşamalarını açıklar. | 16, 9 | A |
Etik prensipler ışığında bilimsel bir araştırma gerçekleştirebilecek ve paylaşabilecektir. | 16, 9 | A |
Sağlık yönetimi ile ilgili orijinal ve önemli bir konuda kavramsal model ve hipotezler geliştirir. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun araştırma tasarımını kullanır. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun veri kaynaklarını ve veri toplama yöntemlerini kullanır. | 16, 9 | A |
Veri kalitesinin nasıl sağlanacağını planlar. | 16, 9 | A |
Hipotez testi için uygun istatistiksel analiz yöntemini uygular. | 16, 9 | A |
Araştırma bulgularını farklı gruplar açısından tartışır. | 16, 9 | A |
Araştırma raporunu hazırlar. | 16, 9 | A |
Araştırmayı çeşitli platformlarda tartışır. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Araştırma yöntemlerine giriş | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
2 | 2. Bilimsel araştırma aşamaları: Kavramsal alt yapıyı oluşturma | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
3 | 3. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımını seçme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
4 | 4. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma tasarımının etkililiğini değerlendirme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
5 | 5. Bilimsel araştırma aşamaları: Evren ve örneklemi belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
6 | 6. Bilimsel araştırma aşamaları: Değişkenleri ve ölçek türlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
7 | 7. Bilimsel araştırma aşamaları: Veri kaynaklarını, veri toplama yöntemlerini belirleme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
8 | 8. Bilimsel araştırma aşamaları: Veriyi analize hazırlama ve analiz etme | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
9 | 9. Bilimsel araştırma aşamaları: Araştırma raporunu hazırlama | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
10 | 10. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
11 | 11. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
12 | 12. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
13 | 13. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
14 | 14. Örnek araştırma makaleleri (öğrenci sunumları) | Konuyla ilgili örnek vakaların incelenmesi |
Kaynak |
Öğretim üyesine ait ders notları |
•Ann Bowling. Research Methods in Health. Open University Press, USA, 2009. •Creswell, J.W. Research Design: Qualitative, Quantitative and Mixed Methods Approaches. Fourth Edition, SAGE, USA, 2014. •Fred N. Kerlinger. Science and the Scientific Research. İçinde: Foundations of Behavioral Research, second edition, New York, 1973. •Julius Sim,Chris Wright. Research in Health Care: Concepts, Designs and Methods. Stanley Thomas Ltd., England, 2000. •Hilla Brink,Christa van der Walt. Fundamentals of Research Methodology for Health-care Professionals. Second Edition, 2006. •Thomas D. Cook and Donald T. Campbell. Quasi-Experimentation Design and Analysis Issues for the Field Settings. Houghton Mifflin Company, USA, 1979. •Osman Hayran. Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. Nobel Tıp Kitabevleri. 2012. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | 1. Sağlık hizmetlerinin organizasyonu, finansmanı, kullanımı ve sonuçları hakkında ileri düzeyde teorik ve uygulamalı bilgiye sahiptir ve gelişmeleri takip eder. | X | |||||
2 | 2. Disiplinlerarası bakış açısıyla sağlık politikalarının kritik değerlendirmesini yaparak, yeni bir kavramsal çerçeve geliştirir, bu çerçeveyi bilimsel olarak analiz eder ve özgün sonuçlara ulaşır. | X | |||||
3 | 3. Sağlık yönetimi alanıyla ilgili araştırma yöntemlerinde üst düzeyde beceri kazanır. | X | |||||
4 | 4. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni bir bilimsel yöntem geliştirebilir ya da bilinen bir yöntemi farklı bir alana uygular. | X | |||||
5 | 5. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün bir konunun eleştirel analizini ve sentezini yapar. | X | |||||
6 | 6. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda bilime yenilik getiren, yeni bir bilimsel yöntem geliştiren ya da bilinen bir yöntemi bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı tek başına gerçekleştirerek bilime katkıda bulunur. | X | |||||
7 | 7. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yapmış olduğu bilimsel bir çalışmayı ulusal ve/veya uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alandaki bilginin sınırlarını genişletir. | X | |||||
8 | 8. Sağlık yönetimi ile ilgili özgün ve disiplinlerarası sorunların çözümlenmesini gerektiren ortamlarda liderlik yapar. | X | |||||
9 | 9. Yaratıcı ve eleştirel düşünerek, sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda yeni fikir ve/veya yöntem geliştirir. | X | |||||
10 | 10. Sağlık yönetimi ile ilgili bir konuda ürettiği özgün görüşlerini çeşitli platformlarda yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
11 | 11. En az bir yabancı dilde, ileri düzeyde yazılı, sözlü ve görsel iletişim kurar ve tartışır (“European Language Portfolio Global Scale”, Level C1). | X | |||||
12 | 12. Sağlık yönetimi ile ilgili politik, ekonomik, teknolojik, sosyal, demografik ve kültürel ilerlemeler hakkında toplumu bilgilendirme sürecine katkıda bulunur. | X | |||||
13 | 13. Sağlık yönetimi ile ilgili konularda karşılaşılan toplumsal, bilimsel ve etik konularda çözüm üretir veya çözüm üretilmesini destekler. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |