Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA VE SES BOZUKLUKLARINDA ODYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Erol BELGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, işitme ve konuşma bozukluklarının pediatrik , yetişkin ve geriatrik populasyonda ayrı ayrı detaylı olarak incelenmesi ve öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken tekrarlayıcı effüzyonlu otit ve konuşma gelişimi.,Larenjektomi ve rehabilitasyonu.,Çocuklardaki motor konuşma bozukluğu.,Çocuklardaki orofasiyal myofonksiyonel hastalıklar ve Çocuklarda konuşmanın fonetik dökümü.,Ekspresif fonolojik bozukluğu olan çocuklara yaklaşım.,İletişim bozuklukları ile ilişkili psikososyal problemler.,Enstrümental konuşma değerlendirmesi,Kalıntı fonolojik bozukluklar,Çocuklarda konuşmanın değerlendirilmesi: Tanımlayıcı linguistik yöntemler.,Çocuklarda akıcı konuşma bozukluğu ve kekemelik,Yetişkinlerde psikojenik konuşma bozuklukları.,Çocuklarda konuşma bozukluğu: psikolinguistik perspektif, davranışsal tedavi, doğumsal risk faktörleri, çapraz linguistik veriler, tanımlayıcı linguistik yaklaşımlar, orijini bilinen motor konuşma bozuklukları, konuşma-lisan yaklaşımları.,Yetişkinlerde işitme kaybına bağlı konuşma bozulmaları.,Çocuklarda konuşma sesi hastalıkları; tanım ve klasifikasyonu.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Effüzyonlu otitis media sonucunda oluşabilecek konuşma sorunlarını irdeler. | 10, 16, 4, 6, 9 | A, G |
Larenjektomi rehabilitasyonunu yapar. | 10, 16, 18, 6, 9 | A |
Çocuklardaki motor konuşma bozukluğunu saptar ve aileye gerekli bilgi ve yönlendirmeyi sağlar. | 10, 12, 18, 4 | A, E |
Çocuklardaki orofasial myofonksiyonel hastalıkları tanılar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E, F |
Ekspresif fonolojik bozukluğu olan çocuklara doğru bir yaklaşım uygular. | 10, 11, 13, 16, 18, 6, 9 | A, E |
Kalıntı fonolojik bozuklukları ve iletişim bozuklukları ile ilişkili psikososyal problemleri açıklar. | 10, 14, 16, 20, 4, 6 | A, F |
Enstrümental konuşma değerlendirir. | 14, 20, 4, 6 | A, D |
Çocuklarda tanımlayıcı linguistik yöntemler gibi konuşmanın değerlendirilmesini yapar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, G |
Yetişkinlerde işitme kaybına bağlı konuşma bozulmaları ve fonolojik bozukluğu olan çocuklarda konuşma örnekleme artikülasyon testlerini uygular | 10, 16, 6, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken tekrarlayıcı effüzyonlu otit ve konuşma gelişimi. | Ön hazırlık yok |
2 | Larenjektomi ve rehabilitasyonu. | Ön hazırlık yok |
3 | Çocuklardaki motor konuşma bozukluğu. | Ön hazırlık yok |
4 | Çocuklardaki orofasiyal myofonksiyonel hastalıklar ve Çocuklarda konuşmanın fonetik dökümü. | Ön hazırlık yok |
5 | Ekspresif fonolojik bozukluğu olan çocuklara yaklaşım. | Ön hazırlık yok |
6 | İletişim bozuklukları ile ilişkili psikososyal problemler. | Ön hazırlık yok |
7 | Enstrümental konuşma değerlendirmesi | Ön hazırlık yok |
8 | Kalıntı fonolojik bozukluklar | Ön hazırlık yok |
9 | Çocuklarda konuşmanın değerlendirilmesi: Tanımlayıcı linguistik yöntemler. | Ön hazırlık yok |
10 | Çocuklarda akıcı konuşma bozukluğu ve kekemelik | Ön hazırlık yok |
11 | Yetişkinlerde psikojenik konuşma bozuklukları. | Ön hazırlık yok |
12 | Çocuklarda konuşma bozukluğu: psikolinguistik perspektif, davranışsal tedavi, doğumsal risk faktörleri, çapraz linguistik veriler, tanımlayıcı linguistik yaklaşımlar, orijini bilinen motor konuşma bozuklukları, konuşma-lisan yaklaşımları. | Ön hazırlık yok |
13 | Yetişkinlerde işitme kaybına bağlı konuşma bozulmaları. | Ön hazırlık yok |
14 | Çocuklarda konuşma sesi hastalıkları; tanım ve klasifikasyonu. | Ön hazırlık yok |
Kaynak |
Power point dosyaları |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 12 | 6 | 72 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 4 | 2 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 3 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 2 | 2 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 1 | 14 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 242 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(242/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONUŞMA VE SES BOZUKLUKLARINDA ODYOLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Erol BELGİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, işitme ve konuşma bozukluklarının pediatrik , yetişkin ve geriatrik populasyonda ayrı ayrı detaylı olarak incelenmesi ve öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken tekrarlayıcı effüzyonlu otit ve konuşma gelişimi.,Larenjektomi ve rehabilitasyonu.,Çocuklardaki motor konuşma bozukluğu.,Çocuklardaki orofasiyal myofonksiyonel hastalıklar ve Çocuklarda konuşmanın fonetik dökümü.,Ekspresif fonolojik bozukluğu olan çocuklara yaklaşım.,İletişim bozuklukları ile ilişkili psikososyal problemler.,Enstrümental konuşma değerlendirmesi,Kalıntı fonolojik bozukluklar,Çocuklarda konuşmanın değerlendirilmesi: Tanımlayıcı linguistik yöntemler.,Çocuklarda akıcı konuşma bozukluğu ve kekemelik,Yetişkinlerde psikojenik konuşma bozuklukları.,Çocuklarda konuşma bozukluğu: psikolinguistik perspektif, davranışsal tedavi, doğumsal risk faktörleri, çapraz linguistik veriler, tanımlayıcı linguistik yaklaşımlar, orijini bilinen motor konuşma bozuklukları, konuşma-lisan yaklaşımları.,Yetişkinlerde işitme kaybına bağlı konuşma bozulmaları.,Çocuklarda konuşma sesi hastalıkları; tanım ve klasifikasyonu.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Effüzyonlu otitis media sonucunda oluşabilecek konuşma sorunlarını irdeler. | 10, 16, 4, 6, 9 | A, G |
Larenjektomi rehabilitasyonunu yapar. | 10, 16, 18, 6, 9 | A |
Çocuklardaki motor konuşma bozukluğunu saptar ve aileye gerekli bilgi ve yönlendirmeyi sağlar. | 10, 12, 18, 4 | A, E |
Çocuklardaki orofasial myofonksiyonel hastalıkları tanılar. | 10, 11, 16, 4, 9 | A, E, F |
Ekspresif fonolojik bozukluğu olan çocuklara doğru bir yaklaşım uygular. | 10, 11, 13, 16, 18, 6, 9 | A, E |
Kalıntı fonolojik bozuklukları ve iletişim bozuklukları ile ilişkili psikososyal problemleri açıklar. | 10, 14, 16, 20, 4, 6 | A, F |
Enstrümental konuşma değerlendirir. | 14, 20, 4, 6 | A, D |
Çocuklarda tanımlayıcı linguistik yöntemler gibi konuşmanın değerlendirilmesini yapar. | 10, 13, 16, 6, 9 | A, G |
Yetişkinlerde işitme kaybına bağlı konuşma bozulmaları ve fonolojik bozukluğu olan çocuklarda konuşma örnekleme artikülasyon testlerini uygular | 10, 16, 6, 9 | A, F |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken tekrarlayıcı effüzyonlu otit ve konuşma gelişimi. | Ön hazırlık yok |
2 | Larenjektomi ve rehabilitasyonu. | Ön hazırlık yok |
3 | Çocuklardaki motor konuşma bozukluğu. | Ön hazırlık yok |
4 | Çocuklardaki orofasiyal myofonksiyonel hastalıklar ve Çocuklarda konuşmanın fonetik dökümü. | Ön hazırlık yok |
5 | Ekspresif fonolojik bozukluğu olan çocuklara yaklaşım. | Ön hazırlık yok |
6 | İletişim bozuklukları ile ilişkili psikososyal problemler. | Ön hazırlık yok |
7 | Enstrümental konuşma değerlendirmesi | Ön hazırlık yok |
8 | Kalıntı fonolojik bozukluklar | Ön hazırlık yok |
9 | Çocuklarda konuşmanın değerlendirilmesi: Tanımlayıcı linguistik yöntemler. | Ön hazırlık yok |
10 | Çocuklarda akıcı konuşma bozukluğu ve kekemelik | Ön hazırlık yok |
11 | Yetişkinlerde psikojenik konuşma bozuklukları. | Ön hazırlık yok |
12 | Çocuklarda konuşma bozukluğu: psikolinguistik perspektif, davranışsal tedavi, doğumsal risk faktörleri, çapraz linguistik veriler, tanımlayıcı linguistik yaklaşımlar, orijini bilinen motor konuşma bozuklukları, konuşma-lisan yaklaşımları. | Ön hazırlık yok |
13 | Yetişkinlerde işitme kaybına bağlı konuşma bozulmaları. | Ön hazırlık yok |
14 | Çocuklarda konuşma sesi hastalıkları; tanım ve klasifikasyonu. | Ön hazırlık yok |
Kaynak |
Power point dosyaları |
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | X | |||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | X | |||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | X | |||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | X | |||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | X | |||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |