Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL İŞLEV. TEMELLERİ VE TEMEL KLİNİK NÖROLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilişsel işlevlerin temellerini, tarihçesini, temel klinik nörolojideki hastalıkları ve bunların bilişsel işlevlerle bağlantılarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel Psikolojiye Giriş, Bilişsel Psikolojinin Tarihçesi ve Temelleri,Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim çalışmalarına yaklaşımlar,Bilişsel Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Duygu. Psikofizik ve Sinyal Algılama Teorisi ,Görsel Algı Fizyolojisi, Algıda Temsil ve Algı Yaklaşımları ,Nesne Tanıma, Algılama, Eylem ve Dikkat Teorileri ,Dikkat, Hafıza Kavramı, Duyusal Hafıza, Kısa Süreli Hafıza. ,Uzun Süreli Bellek, Bellekteki Hatalar, Belleğin Geliştirilmesi ,Hafıza ve Diğer Konular ,Nöroanatomi ve inme ,Epilepsi ve Nörodejeneratif Hastalıklar ,Değişmiş Zihinsel Durum, Beyin Ölümü ve Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları ,Travmatik Beyin Hasarı ve Hareket Bozuklukları ,Baş Ağrısı ve Sırt Ağrısı ,Zayıflık ve Nöromüsküler Hastalıklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygular. | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirir | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirir. | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi yorumlar. | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel Psikolojiye Giriş, Bilişsel Psikolojinin Tarihçesi ve Temelleri | Önerilen kaynaklar |
2 | Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim çalışmalarına yaklaşımlar | Önerilen kaynaklar |
3 | Bilişsel Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Duygu. Psikofizik ve Sinyal Algılama Teorisi | Önerilen kaynaklar |
4 | Görsel Algı Fizyolojisi, Algıda Temsil ve Algı Yaklaşımları | Önerilen kaynaklar |
5 | Nesne Tanıma, Algılama, Eylem ve Dikkat Teorileri | Önerilen kaynaklar |
6 | Dikkat, Hafıza Kavramı, Duyusal Hafıza, Kısa Süreli Hafıza. | Önerilen kaynaklar |
7 | Uzun Süreli Bellek, Bellekteki Hatalar, Belleğin Geliştirilmesi | Önerilen kaynaklar |
8 | Hafıza ve Diğer Konular | Önerilen kaynaklar |
9 | Nöroanatomi ve inme | Önerilen kaynaklar |
10 | Epilepsi ve Nörodejeneratif Hastalıklar | Önerilen kaynaklar |
11 | Değişmiş Zihinsel Durum, Beyin Ölümü ve Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları | Önerilen kaynaklar |
12 | Travmatik Beyin Hasarı ve Hareket Bozuklukları | Önerilen kaynaklar |
13 | Baş Ağrısı ve Sırt Ağrısı | Önerilen kaynaklar |
14 | Zayıflık ve Nöromüsküler Hastalıklar | Önerilen kaynaklar |
Kaynak |
1) Goldstein, B. E. (2010). Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience. 3rd Ed. Cengage Learning Inc. 2) Groome, D. (2014). An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders. 3rd Ed. Psychology Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 8 | 112 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 30 | 30 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 42 | 42 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 233 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(233/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BİLİŞSEL İŞLEV. TEMELLERİ VE TEMEL KLİNİK NÖROLOJİ | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bilişsel işlevlerin temellerini, tarihçesini, temel klinik nörolojideki hastalıkları ve bunların bilişsel işlevlerle bağlantılarını öğretmektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bilişsel Psikolojiye Giriş, Bilişsel Psikolojinin Tarihçesi ve Temelleri,Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim çalışmalarına yaklaşımlar,Bilişsel Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Duygu. Psikofizik ve Sinyal Algılama Teorisi ,Görsel Algı Fizyolojisi, Algıda Temsil ve Algı Yaklaşımları ,Nesne Tanıma, Algılama, Eylem ve Dikkat Teorileri ,Dikkat, Hafıza Kavramı, Duyusal Hafıza, Kısa Süreli Hafıza. ,Uzun Süreli Bellek, Bellekteki Hatalar, Belleğin Geliştirilmesi ,Hafıza ve Diğer Konular ,Nöroanatomi ve inme ,Epilepsi ve Nörodejeneratif Hastalıklar ,Değişmiş Zihinsel Durum, Beyin Ölümü ve Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları ,Travmatik Beyin Hasarı ve Hareket Bozuklukları ,Baş Ağrısı ve Sırt Ağrısı ,Zayıflık ve Nöromüsküler Hastalıklar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisinde kullanılan geleneksel yöntemleri ve temel nöromodülasyon tekniklerini uygular. | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Normal dışı biliş ve davranışı uygun psikometrik ölçme araçlarını kullanarak değerlendirir | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Özgün bir konuda, en uygun araştırma yöntemlerini kullanarak bir araştırmayı planlar, yürütür ve sonuçları bilimsel rapor haline getirir. | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Bilişsel Rehabilitasyon Terapisine ilişkin temel ve güncel kuramsal bilgiyi yorumlar. | 14, 19, 2, 5, 9 | E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilişsel Psikolojiye Giriş, Bilişsel Psikolojinin Tarihçesi ve Temelleri | Önerilen kaynaklar |
2 | Bilişsel Psikoloji ve Bilişsel Sinirbilim çalışmalarına yaklaşımlar | Önerilen kaynaklar |
3 | Bilişsel Psikolojide Araştırma Yöntemleri. Duygu. Psikofizik ve Sinyal Algılama Teorisi | Önerilen kaynaklar |
4 | Görsel Algı Fizyolojisi, Algıda Temsil ve Algı Yaklaşımları | Önerilen kaynaklar |
5 | Nesne Tanıma, Algılama, Eylem ve Dikkat Teorileri | Önerilen kaynaklar |
6 | Dikkat, Hafıza Kavramı, Duyusal Hafıza, Kısa Süreli Hafıza. | Önerilen kaynaklar |
7 | Uzun Süreli Bellek, Bellekteki Hatalar, Belleğin Geliştirilmesi | Önerilen kaynaklar |
8 | Hafıza ve Diğer Konular | Önerilen kaynaklar |
9 | Nöroanatomi ve inme | Önerilen kaynaklar |
10 | Epilepsi ve Nörodejeneratif Hastalıklar | Önerilen kaynaklar |
11 | Değişmiş Zihinsel Durum, Beyin Ölümü ve Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları | Önerilen kaynaklar |
12 | Travmatik Beyin Hasarı ve Hareket Bozuklukları | Önerilen kaynaklar |
13 | Baş Ağrısı ve Sırt Ağrısı | Önerilen kaynaklar |
14 | Zayıflık ve Nöromüsküler Hastalıklar | Önerilen kaynaklar |
Kaynak |
1) Goldstein, B. E. (2010). Cognitive Psychology: Connecting Mind, Research and Everyday Experience. 3rd Ed. Cengage Learning Inc. 2) Groome, D. (2014). An Introduction to Cognitive Psychology: Processes and Disorders. 3rd Ed. Psychology Press. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Odyoloji alanındaki temel ve güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri, ve multimedya eğitim araç gereçleri ile diğer kaynaklarla desteklenen ileri düzeyde gerekli kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | PY2. Odyoloji eğitiminde edindiği kuramsal ve uygulamalı bilgileri bireysel ve toplumsal düzeyde işitme, konuşma ve denge sağlığının geliştirilmesi ve bu alandaki hastalıkların önlenmesi ve tedavisi için kullanır. | ||||||
3 | PY3. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozuklukları alanında bilimsel olarak kanıtlanmış bilgiye ulaşır, değerlendirir, yorumlar ve bilgiyi paylaşır. | X | |||||
4 | PY4. İşitme, denge ve kısmen konuşma bozukluklarını bireysel ve toplumsal düzeyde belirler, mesleki ve etik değerleri gözeterek çözüm önerileri sunar. | ||||||
5 | PY5. Yaş, cinsiyet, sosyo-kültürel, ekonomik, hastalık ve sağlık durumlarını göz önünde bulundurarak hastalık ve bireye özgü tanı, test, tedavi ve rehabilitasyon programları düzenler, uygular, eğitimini verir, izler. | X | |||||
6 | PY6. Mesleki alana özgü bilgisayar programlarını, ilgili teknolojileri ve eğitim araçlarını kullanır. | ||||||
7 | PY7. Odyoloji alanında ilişkin sahip olduğu bilgi birikimini kullanarak bilimsel bir çalışmayı bağımsız olarak yürütür ve bu alanda çalışan diğer meslek gruplarıyla işbirliği içerisinde ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | PY8. Uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülmeyen karmaşık sorunları çözmek için bireysel ve ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
9 | PY9. Öğrenme gereksinimlerini ve kaynaklarını belirler, kaynakları etkin kullanarak öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
10 | PY10. Yaşam boyu öğrenmeye ilişkin olumlu tutum geliştirir ve davranışa dönüştürür. | X | |||||
11 | PY11. Toplumsal sorumluluk bilinci ile sağlık ekibi ve diğer disiplinlerle iş birliği içinde araştırma, proje ve etkinliklerde rol alır. | ||||||
12 | PY12. Kendi ülkesinin ve diğer ülkelerin gelenekleri ve kültürleri hakkında bilgi sahibi olmak yoluyla bireysel ve kültürel farklılıkları değerlendirebilir. | X | |||||
13 | PY13. İngilizceyi en az Avrupa Dil Portföyü B1 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilimsel kaynakları takip eder ve meslektaşlarıyla iletişim kurar. | ||||||
14 | PY14. Odyolojiyle ilişkili uygulamalarda görev, hak ve sorumluluklarına ilişkin mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
15 | PY15. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır. | X | |||||
16 | PY16. Mezuniyet sonrası kurum içi, ulusal ve uluslararası eğitimlere aktif katılımda bulunur |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |