Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ SANTRAL SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ - I | KAND2211948 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 14 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Santral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenmeyi, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramayı ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantılar kurmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Somatosensoriyel Korteks,Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri,Sinir Sistemi Embriyolojisi,Hücre proliferasyonu ve farklılaşması,Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri,Kraniospinal ve otonomik ganglionlar,Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi,Medulla spinalis ve hücreleri,Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları,Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları,Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları ,Medulla spinalis lezyonları,Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları,Şuur (Bilinç) Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Somatosensöriyel korteksin üç boyutlu yapısını tanımlar. | 11, 13, 9 | A, D |
2. Somatik duyusal sistemi tanımlar ve reseptör tiplerini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
3. Sinir sisteminin gelişim sürecini embriyolojik dönemden itibaren sıralar. | 11, 13, 9 | A, D |
4. Merkezi sinir sistemi hücrelerini tanımlayarak proliferasyon ve farklılaşma sürecini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
5. Nöron ve glia hücrelerini yapısı ve çeşitleri yönünden tanımlar. | 11, 9 | A, D |
6. Ganglion tanımlamasını yaparak kraniospinal ve otonomik ganglionları farklılıkları yönünden de ilişkilendirerek detaylıca açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
7. Duyu tiplerini, otonomik sinir sistemini çıkış merkezlerini, enterik sinir sistemini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
8. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu, nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişkileri açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
9. Tüm inen ve çıkan yolları, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini, klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
10. Beyin sapının motor kontrolünü temsil eden yolları çıkış ve varış merkezlerini, yolların klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
11. Medulla spinalis'ten cerebellum'a giden yolların fonksiyon ve seyirlerini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
12. Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
13. Beyin sapının anatomik yapısını, beslenmesini ve lezyonlarını açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
14. Şuur sistemi hakkında ve bunu sağlayan anatomik yapıları sistemle ilişkilendirerek açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Somatosensoriyel Korteks | Klinik Nöroanatomi - S.285-288, Anatomi Cilt-II - S.300-304, Sobotta Anatomi Konu Kitabı S. 744-745 |
2 | Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri | Klinik Nöroanatomi - S.86-95, Anatomi Cilt II - S. 216-217, Gray's Anatomy - S.62-66 |
3 | Sinir Sistemi Embriyolojisi | Gray's Anatomy - S. 233-241, Anatomi Cilt-II S. 212-213, Klinik Nöroanatomi - S.14-17 |
4 | Hücre proliferasyonu ve farklılaşması | Klinik Nöroanatomi - S.230-250 |
5 | Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri | Anatomi Cilt-II - S. 213-214, Klinik Nöroanatomi - S.34-61 |
6 | Kraniospinal ve otonomik ganglionlar | Klinik Nöroanatomi - S.400-402 |
7 | Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi | Gray's Anatomy - S.386-397, Anatomi Cilt- II - P. 183-215, Klinik Nöroanatomi - S.397-417 |
8 | Medulla spinalis ve hücreleri | Klinik Nöroanatomi - S.133-164, Anatomi Cilt-II S. 220-227 |
9 | Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları | Anatomi Cilt-II - S.228-237, Klinik Nöroanatomi - S.143-155, Nöroanatomi S.104-114 |
10 | Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları | Klinik Nöroanatomi - S.157-160, Anatomi Cilt-II - S.256-285, Gray's Anatomy S.433-438, Nöroanatomi S.129-143, 172-179 |
11 | Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları | Klinik Nöroanatomi - S.236-240, Gray's Anatomy S.430-433 |
12 | Medulla spinalis lezyonları | Klinik Nöroanatomi - S.165-177, Nöroanatomi S.117-129 |
13 | Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları | Klinik Nöroanatomi - S.196-221, Anatomi Cilt-II S.265-285 |
14 | Şuur (Bilinç) Sistemi | Klinik Nöroanatomi - S.305-312, Anatomi Cilt-II S.288, 319-322 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilir. |
Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım, Anatomi 2. Cilt Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan Güneş Kitabevi, Gray's Anatomy 42. Edition Susan Standring. Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt-II, Waschke Böckers Paulsen, Güneş Tıp Kitabevleri. Nöroanatomi 5. Baskı, Douglas J. Gould, İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | X | |||||
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | X | |||||
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | X | |||||
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | X | |||||
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | X | |||||
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | X | |||||
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 4 | 56 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 6 | 84 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 6 | 84 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 3 | 42 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 406 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(406/30) | 14 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ SANTRAL SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ - I | KAND2211948 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 14 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Santral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenmeyi, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramayı ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantılar kurmayı amaçlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Somatosensoriyel Korteks,Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri,Sinir Sistemi Embriyolojisi,Hücre proliferasyonu ve farklılaşması,Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri,Kraniospinal ve otonomik ganglionlar,Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi,Medulla spinalis ve hücreleri,Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları,Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları,Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları ,Medulla spinalis lezyonları,Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları,Şuur (Bilinç) Sistemi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Somatosensöriyel korteksin üç boyutlu yapısını tanımlar. | 11, 13, 9 | A, D |
2. Somatik duyusal sistemi tanımlar ve reseptör tiplerini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
3. Sinir sisteminin gelişim sürecini embriyolojik dönemden itibaren sıralar. | 11, 13, 9 | A, D |
4. Merkezi sinir sistemi hücrelerini tanımlayarak proliferasyon ve farklılaşma sürecini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
5. Nöron ve glia hücrelerini yapısı ve çeşitleri yönünden tanımlar. | 11, 9 | A, D |
6. Ganglion tanımlamasını yaparak kraniospinal ve otonomik ganglionları farklılıkları yönünden de ilişkilendirerek detaylıca açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
7. Duyu tiplerini, otonomik sinir sistemini çıkış merkezlerini, enterik sinir sistemini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
8. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu, nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişkileri açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
9. Tüm inen ve çıkan yolları, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini, klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
10. Beyin sapının motor kontrolünü temsil eden yolları çıkış ve varış merkezlerini, yolların klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
11. Medulla spinalis'ten cerebellum'a giden yolların fonksiyon ve seyirlerini açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
12. Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
13. Beyin sapının anatomik yapısını, beslenmesini ve lezyonlarını açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
14. Şuur sistemi hakkında ve bunu sağlayan anatomik yapıları sistemle ilişkilendirerek açıklar. | 11, 13, 9 | A, D |
Öğretim Yöntemleri: | 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Somatosensoriyel Korteks | Klinik Nöroanatomi - S.285-288, Anatomi Cilt-II - S.300-304, Sobotta Anatomi Konu Kitabı S. 744-745 |
2 | Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri | Klinik Nöroanatomi - S.86-95, Anatomi Cilt II - S. 216-217, Gray's Anatomy - S.62-66 |
3 | Sinir Sistemi Embriyolojisi | Gray's Anatomy - S. 233-241, Anatomi Cilt-II S. 212-213, Klinik Nöroanatomi - S.14-17 |
4 | Hücre proliferasyonu ve farklılaşması | Klinik Nöroanatomi - S.230-250 |
5 | Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri | Anatomi Cilt-II - S. 213-214, Klinik Nöroanatomi - S.34-61 |
6 | Kraniospinal ve otonomik ganglionlar | Klinik Nöroanatomi - S.400-402 |
7 | Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi | Gray's Anatomy - S.386-397, Anatomi Cilt- II - P. 183-215, Klinik Nöroanatomi - S.397-417 |
8 | Medulla spinalis ve hücreleri | Klinik Nöroanatomi - S.133-164, Anatomi Cilt-II S. 220-227 |
9 | Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları | Anatomi Cilt-II - S.228-237, Klinik Nöroanatomi - S.143-155, Nöroanatomi S.104-114 |
10 | Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları | Klinik Nöroanatomi - S.157-160, Anatomi Cilt-II - S.256-285, Gray's Anatomy S.433-438, Nöroanatomi S.129-143, 172-179 |
11 | Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları | Klinik Nöroanatomi - S.236-240, Gray's Anatomy S.430-433 |
12 | Medulla spinalis lezyonları | Klinik Nöroanatomi - S.165-177, Nöroanatomi S.117-129 |
13 | Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları | Klinik Nöroanatomi - S.196-221, Anatomi Cilt-II S.265-285 |
14 | Şuur (Bilinç) Sistemi | Klinik Nöroanatomi - S.305-312, Anatomi Cilt-II S.288, 319-322 |
Kaynak |
Ders notu öğrenciye verilir. |
Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım, Anatomi 2. Cilt Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan Güneş Kitabevi, Gray's Anatomy 42. Edition Susan Standring. Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt-II, Waschke Böckers Paulsen, Güneş Tıp Kitabevleri. Nöroanatomi 5. Baskı, Douglas J. Gould, İstanbul Tıp Kitabevleri. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir | X | |||||
2 | Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir | X | |||||
3 | Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir. | X | |||||
5 | Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir | X | |||||
6 | Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür. | X | |||||
7 | En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir. | X | |||||
8 | Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir | X | |||||
9 | Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir. | X | |||||
10 | Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder. | X | |||||
11 | Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir. | X | |||||
12 | Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir. | X | |||||
13 | İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir. | X | |||||
14 | Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |