Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
SBu dersin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Hücre membranının yapısı ve fonksiyonlarını öğrenmenin yanı sıra kas fizyolojisi, kan fizyolojisi, kardiyovasküler sistem fizyolojisi ve solunum sistem fizyolojisinin öğrenilmesi hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Fizyolojiye giriş ve homeostasis,Hücre ve organellerin tanımı,Hücre membranın yapısı ve taşıma,Kas fizyolojisi-I,Kas fizyolojisi-II,Kan fizyolojisi,Bağışıklık sistemi,Bağışıklık sistemi-II,Kardiyovasküler sistem fizyolojisi,Kalbin ileti sistemi,Dolaşım sistemi-I,Dolaşım sistemi-II,Solunum sistemine giriş,Solunum sistemi akciğer hacimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Vücut sistemlerinin homeostazı nasıl koruduğunu açıklar.
9
A, D, E
Hücrenin temel fizyolojik süreçlerini açıklar.
9
A, D, E
Kas kontraksiyonu süreçlerini tanımlar.
9
A, D, E
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini açıklar.
9
A, D, E
Kalbin anatomisini, çalışma mekanizmasını ve dolaşım sistemini açıklar.
Solunum sisteminin anatomisi, gaz değişimi, solunum kaslarının rolü gibi temel konuları açıklar.
9
A, D, E
Vücudun çeşitli koşullara ve çevresel değişikliklere nasıl adapte olduğunu açıklar.
9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Fizyolojiye giriş ve homeostasis
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9
2
Hücre ve organellerin tanımı
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-40
3
Hücre membranın yapısı ve taşıma
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 45-70
4
Kas fizyolojisi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 92-99
5
Kas fizyolojisi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 92-99
6
Kan fizyolojisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-437
7
Bağışıklık sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
8
Bağışıklık sistemi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
9
Kardiyovasküler sistem fizyolojisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-114
10
Kalbin ileti sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 116-156
11
Dolaşım sistemi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 181-200
12
Dolaşım sistemi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 181-200
13
Solunum sistemine giriş
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-489
14
Solunum sistemi akciğer hacimleri
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 483-500
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
1
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
1
14
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
14
2
28
Proje Sunumu / Seminer
14
2
28
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
10
1
10
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
1
7
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
10
2
20
Toplam İş Yükü (Saat)
177
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(177/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FİZYOLOJİ I
KAND1111926
Güz Dönemi
2+0
2
6
Ders Programı
Perşembe 18:30-19:15
Perşembe 19:30-20:15
Perşembe 20:30-21:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Cafer MARANGOZ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
SBu dersin temel amacı insan vücudunun normal işleyişini anlamak, fizyolojik süreçleri kavramak ve organizmanın homeostazisini sürdürmek için nasıl düzenlendiğini incelemektir. Hücre membranının yapısı ve fonksiyonlarını öğrenmenin yanı sıra kas fizyolojisi, kan fizyolojisi, kardiyovasküler sistem fizyolojisi ve solunum sistem fizyolojisinin öğrenilmesi hedeflenmiştir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Fizyolojiye giriş ve homeostasis,Hücre ve organellerin tanımı,Hücre membranın yapısı ve taşıma,Kas fizyolojisi-I,Kas fizyolojisi-II,Kan fizyolojisi,Bağışıklık sistemi,Bağışıklık sistemi-II,Kardiyovasküler sistem fizyolojisi,Kalbin ileti sistemi,Dolaşım sistemi-I,Dolaşım sistemi-II,Solunum sistemine giriş,Solunum sistemi akciğer hacimleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Vücut sistemlerinin homeostazı nasıl koruduğunu açıklar.
9
A, D, E
Hücrenin temel fizyolojik süreçlerini açıklar.
9
A, D, E
Kas kontraksiyonu süreçlerini tanımlar.
9
A, D, E
Sinir hücrelerinden kaynaklanan uyarının kas hücresine iletilmesi sürecini açıklar.
9
A, D, E
Kalbin anatomisini, çalışma mekanizmasını ve dolaşım sistemini açıklar.
Solunum sisteminin anatomisi, gaz değişimi, solunum kaslarının rolü gibi temel konuları açıklar.
9
A, D, E
Vücudun çeşitli koşullara ve çevresel değişikliklere nasıl adapte olduğunu açıklar.
9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Fizyolojiye giriş ve homeostasis
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 3-9
2
Hücre ve organellerin tanımı
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 11-40
3
Hücre membranın yapısı ve taşıma
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 45-70
4
Kas fizyolojisi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 92-99
5
Kas fizyolojisi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 92-99
6
Kan fizyolojisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 419-437
7
Bağışıklık sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
8
Bağışıklık sistemi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 439-449
9
Kardiyovasküler sistem fizyolojisi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 103-114
10
Kalbin ileti sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 116-156
11
Dolaşım sistemi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 181-200
12
Dolaşım sistemi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 181-200
13
Solunum sistemine giriş
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 471-489
14
Solunum sistemi akciğer hacimleri
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 483-500
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.