Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevler,Otonomik Sinir Sistemi,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar.
11, 13, 9
A, D
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar.
11, 13, 9
A, D
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar.
11, 13, 9
A, D
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar.
11, 13, 9
A, D
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar.
11, 13, 9
A, D
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar.
11, 13, 9
A, D
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar
11, 13, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Gastrointestinal sisteme giriş
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806
2
Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857
3
Metabolizma
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887
4
Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevler
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
5
Otonomik Sinir Sistemi
Anatomi ve Fizyoloji S. 503-519
6
Periferik sinir sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583
7
Endokrin sistem-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942
8
Endokrin sistem-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994
9
Boşaltım sistemi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325
10
Boşaltım sistemi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414
11
Erkek üreme sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009
12
Kadın üreme sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024
13
Duyu fizyolojisi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649
14
Duyu fizyolojisi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
1
14
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
8
2
16
Proje Sunumu / Seminer
14
2
28
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
10
2
20
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
14
2
28
Toplam İş Yükü (Saat)
190
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(190/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
FİZYOLOJİ II
KAND1211935
Bahar Dönemi
2+0
2
6
Ders Programı
Çarşamba 07:00-07:45
Çarşamba 08:00-08:45
Cumartesi 07:00-07:45
Cumartesi 08:00-08:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Cafer MARANGOZ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Cafer MARANGOZ, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevler,Otonomik Sinir Sistemi,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar.
11, 13, 9
A, D
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar.
11, 13, 9
A, D
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar.
11, 13, 9
A, D
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar.
11, 13, 9
A, D
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar.
11, 13, 9
A, D
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar.
11, 13, 9
A, D
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar.
11, 13, 9
A, D
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar
11, 13, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Gastrointestinal sisteme giriş
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806
2
Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857
3
Metabolizma
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887
4
Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevler
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
5
Otonomik Sinir Sistemi
Anatomi ve Fizyoloji S. 503-519
6
Periferik sinir sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583
7
Endokrin sistem-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942
8
Endokrin sistem-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994
9
Boşaltım sistemi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325
10
Boşaltım sistemi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414
11
Erkek üreme sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009
12
Kadın üreme sistemi
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024
13
Duyu fizyolojisi-I
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649
14
Duyu fizyolojisi-II
Guyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.