Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ SANTRAL SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ - I3+0314
Ders Programı Pazartesi 19:30-20:15 Pazartesi 20:30-21:15 Pazartesi 21:30-22:15 Pazartesi 22:30-23:15 Pazartesi 23:30-00:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSantral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenip, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramak ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantı kurmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Somatosensoriyel Korteks,Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri,Sinir Sistemi Embriyolojisi,Hücre proliferasyonu ve farklılaşması,Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri,Kraniospinal ve otonomik ganglionlar,Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi,Medulla spinalis ve hücreleri,Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları,Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları,Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları
,Medulla spinalis lezyonları,Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları,Şuur (Bilinç) Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin İçeriğiÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Somatosensöriyel korteksin üç boyutlu yapısını anlatır.1, 12, 5A, B
2. Somatik duyusal sistemi tanımlar ve reseptör tipleri hakkında bilgi verebilir.1, 12, 5A, B
3. Sinir sisteminin gelişim sürecini embriyolojik dönemden itibaren sıralayabilir.1, 12, 5A, B
4. Merkezi sinir sistemi hücrelerini tanımlayarak proliferasyon ve farklılaşma sürecini açıklar.1, 12, 5A, B
5. Nöron ve glia hücrelerini yapısı ve çeşitleri yönünden tanımlayabilir.1, 5A, B
6. Ganglion tanımlamasını yaparak kraniospinal ve otonomik ganglionları farklılıkları yönünden de ilişkilendirerek detaylıca anlatabilir.1, 12, 5A, B
7. Duyu tipleri hakkında bilgi sahibidir. Otonomik sinir sistemini çıkış merkezleri ile birlikte açıklayabilir. Enterik sinir sistemini tanımlar.1, 12, 5A, B
8. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu öğrenir ve radyolojik kanıt ile nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişki kurar.1, 12, 5A, B
9. Tüm inen ve çıkan yolları basitçe çizebilir, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini gösterebilir. Yolların klinik anatomisi ve lezyonlarından bahsedebilir.1, 12, 5A, B
10. Beyin sapının motor kontrolünü temsil eden yolları çıkış ve varış merkezleri ile birlikte açıklayabilir. Yolların klinik anatomisi ve lezyonlarından bahsedebilir.1, 12, 5A, B
11. Medulla spinalis'ten cerebellum'a giden yolların fonksiyon ve seyirlerini detaylandırabilir. 1, 12, 5A, B
12. Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu yapılandırabilir.1, 12, 5A, B
13. Beyin sapının anatomik yapısını, beslenmesini ve lezyonlarını açıklayabilir.1, 12, 5A, B
14. Şuur sistemi hakkında bilgi sahibidir ve bunu sağlayan anatomik yapıları sistemle ilişkilendirerek ortaya koyabilir.1, 12, 5A, B
Öğretim Yöntemleri:1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 5: Gösteri
Ölçme Yöntemleri:A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Somatosensoriyel KorteksKlinik Nöroanatomi - S.285-288, Anatomi Cilt-II - S.300-304, Sobotta Anatomi Konu Kitabı S. 744-745
2Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleriKlinik Nöroanatomi - S.86-95, Anatomi Cilt II - S. 216-217, Gray's Anatomy - S.62-66
3Sinir Sistemi EmbriyolojisiGray's Anatomy - S. 233-241, Anatomi Cilt-II S. 212-213, Klinik Nöroanatomi - S.14-17
4Hücre proliferasyonu ve farklılaşmasıKlinik Nöroanatomi - S.230-250
5Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeriAnatomi Cilt-II - S. 213-214, Klinik Nöroanatomi - S.34-61
6Kraniospinal ve otonomik ganglionlarKlinik Nöroanatomi - S.400-402
7Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemiGray's Anatomy - S.386-397, Anatomi Cilt- II - P. 183-215, Klinik Nöroanatomi - S.397-417
8Medulla spinalis ve hücreleriKlinik Nöroanatomi - S.133-164, Anatomi Cilt-II S. 220-227
9Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonlarıAnatomi Cilt-II - S.228-237, Klinik Nöroanatomi - S.143-155, Nöroanatomi S.104-114
10Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonlarıKlinik Nöroanatomi - S.157-160, Anatomi Cilt-II - S.256-285, Gray's Anatomy S.433-438, Nöroanatomi S.129-143, 172-179
11Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları
Klinik Nöroanatomi - S.236-240, Gray's Anatomy S.430-433
12Medulla spinalis lezyonlarıKlinik Nöroanatomi - S.165-177, Nöroanatomi S.117-129
13Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromlarıKlinik Nöroanatomi - S.196-221, Anatomi Cilt-II S.265-285
14Şuur (Bilinç) SistemiKlinik Nöroanatomi - S.305-312, Anatomi Cilt-II S.288, 319-322
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilir. Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım, Anatomi 2. Cilt Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan Güneş Kitabevi, Gray's Anatomy 42. Edition Susan Standring. Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt-II, Waschke Böckers Paulsen, Güneş Tıp Kitabevleri. Nöroanatomi 5. Baskı, Douglas J. Gould, İstanbul Tıp Kitabevleri.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
0
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
0
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
0
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
0
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
0
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
0
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
0
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
0
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
0
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
0
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
0
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
0
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
0
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
0
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Ders

-

Dersin Detaylı Bilgileri

-

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu