Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZYOLOJİ II-Bahar Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Dr.Öğr.Üye. Taha KELEŞTEMUR, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevler,Otonomik Sinir Sistemi,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar.11, 13, 9A, D
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar.11, 13, 9A, D
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar.11, 13, 9A, D
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar.11, 13, 9A, D
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar.11, 13, 9A, D
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar.11, 13, 9A, D
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar.11, 13, 9A, D
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar.11, 13, 9A, D
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar11, 13, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gastrointestinal sisteme girişGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806
2Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857
3MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887
4Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevlerGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
5Otonomik Sinir SistemiAnatomi ve Fizyoloji S. 503-519
6Periferik sinir sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583
7Endokrin sistem-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942
8Endokrin sistem-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994
9Boşaltım sistemi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325
10Boşaltım sistemi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414
11Erkek üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009
12Kadın üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024
13Duyu fizyolojisi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649
14Duyu fizyolojisi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14114
Okul Dışı Diğer Faaliyetler8216
Proje Sunumu / Seminer14228
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı10220
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı14228
Toplam İş Yükü (Saat)190
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(190/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
FİZYOLOJİ II-Bahar Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK
Dersi VerenlerProf.Dr. Gürkan ÖZTÜRK, Prof.Dr. Ertuğrul KILIÇ, Dr.Öğr.Üye. Taha KELEŞTEMUR, Prof.Dr. Zübeyir BAYRAKTAROĞLU, Dr.Öğr.Üye. Muhammed İkbal ALP, Prof.Dr. Cafer MARANGOZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı sindirim sistemi fizyolojisi, merkezi ve periferik sinir sistemi, boşaltım sistem fizyolojisi, endokrin sistem fizyolojisi, ürogenital sistem fizyolojisi ve duyu fizyolojini öğrenmektedir.
Dersin İçeriğiBu ders; Gastrointestinal sisteme giriş,Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimi,Metabolizma,Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevler,Otonomik Sinir Sistemi,Periferik sinir sistemi,Endokrin sistem-I,Endokrin sistem-II,Boşaltım sistemi-I,Boşaltım sistemi-II,Erkek üreme sistemi,Kadın üreme sistemi,Duyu fizyolojisi-I,Duyu fizyolojisi-II; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Gastrointestinal sistemin temel anatomik yapısı ve fizyolojik işlevleri ile sindirim süreçlerini açıklar.11, 13, 9A, D
Karbonhidrat, yağ ve protein metabolizması arasındaki ilişkilerin enerji üretimine nasıl etkisi olduğunu açıklar.11, 13, 9A, D
Gastrointestinal sistemle enerji metabolizması arasındaki entegrasyonu açıklar.11, 13, 9A, D
Merkezi sinir sisteminin temel anatomik bileşenlerini ve beyin ile omuriliği içeren fonksiyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
Duyusal ve motor süreçlerde yer alan sinir yollarını ve etkileşimleri ve bilgi işleme süreçlerini merkezi sinir sistemi içinde nasıl gerçekleştiğini açıklar.11, 13, 9A, D
Öğrenme ve bellek gibi yüksek bilişsel fonksiyonların entegrasyonunu ve bu süreçlerin temelinde yatan sinir mekanizmalarını açıklar.11, 13, 9A, D
Çevresel sinir sisteminin temel anatomik yapısını ve fizyolojisini spinal ve kranial sinirler şeklinde tanımlar.11, 13, 9A, D
Endokrin sistemin ana bileşenleri olan bezlerin temel işlevlerini ve bu bezlerin vücuttaki hormonal dengeye olan katkısını açıklar.11, 13, 9A, D
Ürogenital sistem anatomisinin temel bileşenlerini ve bu yapıların fonksiyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
Üreme sistemi organlarının gelişimi, olgunlaşması ve işlevselliği üzerindeki hormonal etkileşimleri açıklar.11, 13, 9A, D
Duyusal sinir yollarının işleyişini ve duyusal bilginin merkezi sinir sistemi tarafından nasıl işlendiğini açıklar11, 13, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gastrointestinal sisteme girişGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 771-806
2Protein, yağ ve karbonhidratların sindirimiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 829-857
3MetabolizmaGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 881-887
4Merkezi sinir sistem hücreleri ve görevlerGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 555-583
5Otonomik Sinir SistemiAnatomi ve Fizyoloji S. 503-519
6Periferik sinir sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 572-583
7Endokrin sistem-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 905-942
8Endokrin sistem-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 942-994
9Boşaltım sistemi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 291-325
10Boşaltım sistemi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 327-414
11Erkek üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 996-1009
12Kadın üreme sistemiGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 1011-1024
13Duyu fizyolojisi-IGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 613-649
14Duyu fizyolojisi-IIGuyton ve Hall Tıbbi Fizyoloji Ders Kitabı (13. baskı) Sayfa: 651-668
Kaynak
İnsan Fizyolojisi (Türk Fizyolojik Bilimler Derneği), Guyton Tıbbi Fizyoloji, Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi
Dijital kaynaklar, online dersler, makaleler, web tabanlı fizyoloji simülasyonları, seminer ve konferanslar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35