Merkezi sinir sisteminin zarlarını, boşluklarını, ventriküllerini, arterlerini, venlerini, dural-venöz sinüslerini BOS ve dolaşımının morfolojilerinin ve fonksiyonlarının anlatımı, bu yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Meninksler,Ventriküller,BOS ve Dolaşımı,Kan – Beyin bariyeri,Sisternalar,Dura sinüsleri,Beyin Arterleri,A. carotis interna,A. carotis externa,A. vertebralis ve A. basillaris,Willis poligonu,Beyin venleri,Serebro Vasküler Olay (SVO),Arter Oklüzyon ve sonuçları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Santral sinir sisteminin dolaşımının makro ve mikro anatomisi ve özelliklerini açıklar
11, 13, 16, 9
A, D
1.1. Beyin zarlarını ve boşluklarını tanımlar
11, 13, 16, 9
A, D
1.2. Ventrikülleri açıklar
11, 13, 9
A, D
1.3. Arter ve venleri açıklar
11, 13, 9
A, D
2. Nöroanatomik yapıların fonksiyonlarını açıklar
11, 13, 9
A, D
3. Bu yapıların motor- duyu ve algısal süreçteki etkileşimlerini tanımlar.
11, 13, 9
A, D
4. Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri tanımlar.
11, 13, 9
A, D
5. Patolojilerinin klinik özellerini açıklar
11, 13, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Meninksler
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 94
2
Ventriküller
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 309-311
3
BOS ve Dolaşımı
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 312-313
4
Kan – Beyin bariyeri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 305
5
Sisternalar
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 319
6
Dura sinüsleri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 320-324
7
Beyin Arterleri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 293-296
8
A. carotis interna
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 296
9
A. carotis externa
Anatomi- Kaplan Arıcı 2. Cilt S. 24-32
10
A. vertebralis ve A. basillaris
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 95-99, 293-294
11
Willis poligonu
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 301
12
Beyin venleri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 306
13
Serebro Vasküler Olay (SVO)
Kliniğe Yönelik Anatomi S. 151
14
Arter Oklüzyon ve sonuçları
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 307
Kaynak
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009
Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008
Arıncı, K., Elhan, A., Anatomi, 3. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2001.
Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000 ; Yasin Arifoğlu, Her Yönüyle Nöroanatomi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
5
70
Rehberli Problem Çözme
14
5
70
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
14
2
28
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
14
2
28
Ara Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
14
2
28
Toplam İş Yükü (Saat)
280
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(280/30)
9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİ DOLAŞIMI II
-
Güz Dönemi
2+0
2
9
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi Verenler
Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Merkezi sinir sisteminin zarlarını, boşluklarını, ventriküllerini, arterlerini, venlerini, dural-venöz sinüslerini BOS ve dolaşımının morfolojilerinin ve fonksiyonlarının anlatımı, bu yapıların işlev bozuklukları sonucunda gelişebilecek fonksiyon bozukluklarını ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Meninksler,Ventriküller,BOS ve Dolaşımı,Kan – Beyin bariyeri,Sisternalar,Dura sinüsleri,Beyin Arterleri,A. carotis interna,A. carotis externa,A. vertebralis ve A. basillaris,Willis poligonu,Beyin venleri,Serebro Vasküler Olay (SVO),Arter Oklüzyon ve sonuçları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Santral sinir sisteminin dolaşımının makro ve mikro anatomisi ve özelliklerini açıklar
11, 13, 16, 9
A, D
1.1. Beyin zarlarını ve boşluklarını tanımlar
11, 13, 16, 9
A, D
1.2. Ventrikülleri açıklar
11, 13, 9
A, D
1.3. Arter ve venleri açıklar
11, 13, 9
A, D
2. Nöroanatomik yapıların fonksiyonlarını açıklar
11, 13, 9
A, D
3. Bu yapıların motor- duyu ve algısal süreçteki etkileşimlerini tanımlar.
11, 13, 9
A, D
4. Nöroanatomik yapıların işlev bozuklukları sonucu gelişebilecek bulgu ve belirtileri tanımlar.
11, 13, 9
A, D
5. Patolojilerinin klinik özellerini açıklar
11, 13, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Meninksler
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 94
2
Ventriküller
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 309-311
3
BOS ve Dolaşımı
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 312-313
4
Kan – Beyin bariyeri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 305
5
Sisternalar
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 319
6
Dura sinüsleri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 320-324
7
Beyin Arterleri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 293-296
8
A. carotis interna
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 296
9
A. carotis externa
Anatomi- Kaplan Arıcı 2. Cilt S. 24-32
10
A. vertebralis ve A. basillaris
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 95-99, 293-294
11
Willis poligonu
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 301
12
Beyin venleri
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 306
13
Serebro Vasküler Olay (SVO)
Kliniğe Yönelik Anatomi S. 151
14
Arter Oklüzyon ve sonuçları
Her Yönüyle Nöroanatomi S. 307
Kaynak
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009
Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008
Arıncı, K., Elhan, A., Anatomi, 3. Baskı, Güneş Kitabevi, Ankara, 2001.
Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000 ; Yasin Arifoğlu, Her Yönüyle Nöroanatomi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.