Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENEL FARMAKOLOJİ-Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ilaç farmakokinetiği ve farmakodinamiğini, ilaç etkisini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri, yeni ilaç geliştirilmesi ve ruhsatlandırılması ile ilgili temel kavramları ve farmakovijilansı öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye giriş.,İlaçların farmasötik şekilleri.,İlaç uygulama yolları.,İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon.,İlaçların dağılımı.,İlaçların biyotransformasyonu.,İlaçların atılımı.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler.,Farmakogenetik.,İlaç etkileşimleri - I.,İlaç etkileşimleri - II.,Doz-konsantrasyon ilişkisi.,Doz-etki ilişkisi.,İlaçların etki mekanizmaları.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İlaçların absorbsiyon, dağılım, metabolizma, itrahını açıklar. 10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
İlaçların doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisini açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
İlaç uygulama yollarını, etkisini değiştiren faktörleri ve etkileşmeleri açıklar.10, 16, 19A, D, E, F, H
Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik hakkında bilgileri açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmaları açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeleri açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Farmakovijilans kavramını tanımlar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye giriş.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
2İlaçların farmasötik şekilleri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
3İlaç uygulama yolları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
4İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
5İlaçların dağılımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
6İlaçların biyotransformasyonu.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
7İlaçların atılımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
8İlaçların etkisini değiştiren faktörler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
9Farmakogenetik.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
10İlaç etkileşimleri - I.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
11İlaç etkileşimleri - II.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
12Doz-konsantrasyon ilişkisi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
13Doz-etki ilişkisi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
14İlaçların etki mekanizmaları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
Kaynak
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları,İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Sağlık Bilimleri için Farmakoloji- Dr. Öğr. Ü. A. Arzu SAYIN ŞAKUL, İstanbul Tıp Yayınevi-2021
Öğrencilerle paylaşılan ders notları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme2510
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi428
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler11616
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı7428
Ara Sınav ve Hazırlığı14040
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı15050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)180
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(180/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GENEL FARMAKOLOJİ-Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersi VerenlerDoç.Dr. Ayşe Arzu ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı ilaç farmakokinetiği ve farmakodinamiğini, ilaç etkisini, ilaç etkisini değiştiren faktörleri, yeni ilaç geliştirilmesi ve ruhsatlandırılması ile ilgili temel kavramları ve farmakovijilansı öğretmektir.
Dersin İçeriğiBu ders; Farmakolojiye giriş.,İlaçların farmasötik şekilleri.,İlaç uygulama yolları.,İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon.,İlaçların dağılımı.,İlaçların biyotransformasyonu.,İlaçların atılımı.,İlaçların etkisini değiştiren faktörler.,Farmakogenetik.,İlaç etkileşimleri - I.,İlaç etkileşimleri - II.,Doz-konsantrasyon ilişkisi.,Doz-etki ilişkisi.,İlaçların etki mekanizmaları.; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
İlaçların absorbsiyon, dağılım, metabolizma, itrahını açıklar. 10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
İlaçların doz-konsantrasyon ve doz-etki ilişkisini açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
İlaç etkisinin temel özelliklerini açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
İlaç uygulama yollarını, etkisini değiştiren faktörleri ve etkileşmeleri açıklar.10, 16, 19A, D, E, F, H
Biyoyararlanım ve biyoeşdeğerlilik hakkında bilgileri açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Yeni ilaç geliştirilmesinde preklinik ve klinik çalışmaları açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Farmasötik müstahzarların ruhsatlandırılmasında temel ilkeleri açıklar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Farmakovijilans kavramını tanımlar.10, 16, 19, 9A, D, E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Farmakolojiye giriş.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
2İlaçların farmasötik şekilleri.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
3İlaç uygulama yolları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
4İlaçların membranlardan geçişi ve absorbsiyon.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
5İlaçların dağılımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
6İlaçların biyotransformasyonu.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
7İlaçların atılımı.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
8İlaçların etkisini değiştiren faktörler.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
9Farmakogenetik.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
10İlaç etkileşimleri - I.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
11İlaç etkileşimleri - II.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
12Doz-konsantrasyon ilişkisi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
13Doz-etki ilişkisi.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
14İlaçların etki mekanizmaları.Önceden verilen ders notuna hazırlık.
Kaynak
Goodman & Gilman’nın Tedavinin Farmakolojik Temeli - / Laurence L.Brunton - John S.Lazo - Keith L.Parker Nobel Tıp Kitapevleri Yayınları,İstanbul, 2008 Katzung & Trevor's Pharmacology Examination and Board Review: Eighth Edition McGraw-Hill Medical Publishing USA, 2008. Rasyonel Tedavi Yönünden Tıbbi Farmakoloji 13. Baskı - Prof.Dr. Oğuz Kayaalp, Pelikan Yayınları, 2012. Sağlık Bilimleri için Farmakoloji- Dr. Öğr. Ü. A. Arzu SAYIN ŞAKUL, İstanbul Tıp Yayınevi-2021
Öğrencilerle paylaşılan ders notları.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35