Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ SANTRAL SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ - I-Bahar Dönemi3+0314
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSantral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenmeyi, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramayı ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantılar kurmayı amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Somatosensoriyel Korteks,Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri,Sinir Sistemi Embriyolojisi,Hücre proliferasyonu ve farklılaşması,Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri,Kraniospinal ve otonomik ganglionlar,Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi,Medulla spinalis ve hücreleri,Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları,Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları,Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları
,Medulla spinalis lezyonları,Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları,Şuur (Bilinç) Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Somatosensöriyel korteksin üç boyutlu yapısını tanımlar. 11, 13, 9A, D
2. Somatik duyusal sistemi tanımlar ve reseptör tiplerini açıklar.11, 13, 9A, D
3. Sinir sisteminin gelişim sürecini embriyolojik dönemden itibaren sıralar.11, 13, 9A, D
4. Merkezi sinir sistemi hücrelerini tanımlayarak proliferasyon ve farklılaşma sürecini açıklar.11, 13, 9A, D
5. Nöron ve glia hücrelerini yapısı ve çeşitleri yönünden tanımlar.11, 9A, D
6. Ganglion tanımlamasını yaparak kraniospinal ve otonomik ganglionları farklılıkları yönünden de ilişkilendirerek detaylıca açıklar.11, 13, 9A, D
7. Duyu tiplerini, otonomik sinir sistemini çıkış merkezlerini, enterik sinir sistemini açıklar.11, 13, 9A, D
8. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu, nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişkileri açıklar.11, 13, 9A, D
9. Tüm inen ve çıkan yolları, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini, klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
10. Beyin sapının motor kontrolünü temsil eden yolları çıkış ve varış merkezlerini, yolların klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
11. Medulla spinalis'ten cerebellum'a giden yolların fonksiyon ve seyirlerini açıklar. 11, 13, 9A, D
12. Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu açıklar.11, 13, 9A, D
13. Beyin sapının anatomik yapısını, beslenmesini ve lezyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
14. Şuur sistemi hakkında ve bunu sağlayan anatomik yapıları sistemle ilişkilendirerek açıklar.11, 13, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Somatosensoriyel KorteksKlinik Nöroanatomi - S.285-288, Anatomi Cilt-II - S.300-304, Sobotta Anatomi Konu Kitabı S. 744-745
2Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleriKlinik Nöroanatomi - S.86-95, Anatomi Cilt II - S. 216-217, Gray's Anatomy - S.62-66
3Sinir Sistemi EmbriyolojisiGray's Anatomy - S. 233-241, Anatomi Cilt-II S. 212-213, Klinik Nöroanatomi - S.14-17
4Hücre proliferasyonu ve farklılaşmasıKlinik Nöroanatomi - S.230-250
5Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeriAnatomi Cilt-II - S. 213-214, Klinik Nöroanatomi - S.34-61
6Kraniospinal ve otonomik ganglionlarKlinik Nöroanatomi - S.400-402
7Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemiGray's Anatomy - S.386-397, Anatomi Cilt- II - P. 183-215, Klinik Nöroanatomi - S.397-417
8Medulla spinalis ve hücreleriKlinik Nöroanatomi - S.133-164, Anatomi Cilt-II S. 220-227
9Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonlarıAnatomi Cilt-II - S.228-237, Klinik Nöroanatomi - S.143-155, Nöroanatomi S.104-114
10Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonlarıKlinik Nöroanatomi - S.157-160, Anatomi Cilt-II - S.256-285, Gray's Anatomy S.433-438, Nöroanatomi S.129-143, 172-179
11Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları
Klinik Nöroanatomi - S.236-240, Gray's Anatomy S.430-433
12Medulla spinalis lezyonlarıKlinik Nöroanatomi - S.165-177, Nöroanatomi S.117-129
13Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromlarıKlinik Nöroanatomi - S.196-221, Anatomi Cilt-II S.265-285
14Şuur (Bilinç) SistemiKlinik Nöroanatomi - S.305-312, Anatomi Cilt-II S.288, 319-322
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilir.
Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım, Anatomi 2. Cilt Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan Güneş Kitabevi, Gray's Anatomy 42. Edition Susan Standring. Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt-II, Waschke Böckers Paulsen, Güneş Tıp Kitabevleri. Nöroanatomi 5. Baskı, Douglas J. Gould, İstanbul Tıp Kitabevleri.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14228
Okul Dışı Diğer Faaliyetler14456
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14228
Ara Sınav ve Hazırlığı14684
Genel Sınav ve Hazırlığı14684
Performans Görevi, Bakım Planı14342
Toplam İş Yükü (Saat)406
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(406/30)14
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ SANTRAL SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ - I-Bahar Dönemi3+0314
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSantral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenmeyi, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramayı ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantılar kurmayı amaçlar.
Dersin İçeriğiBu ders; Somatosensoriyel Korteks,Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleri,Sinir Sistemi Embriyolojisi,Hücre proliferasyonu ve farklılaşması,Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeri,Kraniospinal ve otonomik ganglionlar,Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemi,Medulla spinalis ve hücreleri,Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonları,Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonları,Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları
,Medulla spinalis lezyonları,Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromları,Şuur (Bilinç) Sistemi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Somatosensöriyel korteksin üç boyutlu yapısını tanımlar. 11, 13, 9A, D
2. Somatik duyusal sistemi tanımlar ve reseptör tiplerini açıklar.11, 13, 9A, D
3. Sinir sisteminin gelişim sürecini embriyolojik dönemden itibaren sıralar.11, 13, 9A, D
4. Merkezi sinir sistemi hücrelerini tanımlayarak proliferasyon ve farklılaşma sürecini açıklar.11, 13, 9A, D
5. Nöron ve glia hücrelerini yapısı ve çeşitleri yönünden tanımlar.11, 9A, D
6. Ganglion tanımlamasını yaparak kraniospinal ve otonomik ganglionları farklılıkları yönünden de ilişkilendirerek detaylıca açıklar.11, 13, 9A, D
7. Duyu tiplerini, otonomik sinir sistemini çıkış merkezlerini, enterik sinir sistemini açıklar.11, 13, 9A, D
8. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu, nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişkileri açıklar.11, 13, 9A, D
9. Tüm inen ve çıkan yolları, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini, klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
10. Beyin sapının motor kontrolünü temsil eden yolları çıkış ve varış merkezlerini, yolların klinik anatomisi ve lezyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
11. Medulla spinalis'ten cerebellum'a giden yolların fonksiyon ve seyirlerini açıklar. 11, 13, 9A, D
12. Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu açıklar.11, 13, 9A, D
13. Beyin sapının anatomik yapısını, beslenmesini ve lezyonlarını açıklar.11, 13, 9A, D
14. Şuur sistemi hakkında ve bunu sağlayan anatomik yapıları sistemle ilişkilendirerek açıklar.11, 13, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Somatosensoriyel KorteksKlinik Nöroanatomi - S.285-288, Anatomi Cilt-II - S.300-304, Sobotta Anatomi Konu Kitabı S. 744-745
2Somatik duyusal sistem; dokunma, ağrı, ısı duyuları; deri, iskelet Kası, eklem ve iç organ reseptörleriKlinik Nöroanatomi - S.86-95, Anatomi Cilt II - S. 216-217, Gray's Anatomy - S.62-66
3Sinir Sistemi EmbriyolojisiGray's Anatomy - S. 233-241, Anatomi Cilt-II S. 212-213, Klinik Nöroanatomi - S.14-17
4Hücre proliferasyonu ve farklılaşmasıKlinik Nöroanatomi - S.230-250
5Nöron çeşitleri, glia hücreleri ve kan beyin bariyeriAnatomi Cilt-II - S. 213-214, Klinik Nöroanatomi - S.34-61
6Kraniospinal ve otonomik ganglionlarKlinik Nöroanatomi - S.400-402
7Duyular, otonom sinir sistemi ve enterik sinir sistemiGray's Anatomy - S.386-397, Anatomi Cilt- II - P. 183-215, Klinik Nöroanatomi - S.397-417
8Medulla spinalis ve hücreleriKlinik Nöroanatomi - S.133-164, Anatomi Cilt-II S. 220-227
9Tractus corticospinalis, fasciculus gracilis ve cuneatus ve lezyonlarıAnatomi Cilt-II - S.228-237, Klinik Nöroanatomi - S.143-155, Nöroanatomi S.104-114
10Beyin sapı motor kontrolü, tr. reticulospinalis, tr. tectospinalis, tr. vestibulospinalis, tr. rubrospinalis ve lezyonlarıKlinik Nöroanatomi - S.157-160, Anatomi Cilt-II - S.256-285, Gray's Anatomy S.433-438, Nöroanatomi S.129-143, 172-179
11Medulla spinalis'ten cerebellum'a gelen yollar: tr. spinocerebellaris anterior, tr. spinocerebellaris posterior, tr. cuneocerebellaris ve lezyonları
Klinik Nöroanatomi - S.236-240, Gray's Anatomy S.430-433
12Medulla spinalis lezyonlarıKlinik Nöroanatomi - S.165-177, Nöroanatomi S.117-129
13Beyin sapı, çekirdekleri, kanlanması ve sendromlarıKlinik Nöroanatomi - S.196-221, Anatomi Cilt-II S.265-285
14Şuur (Bilinç) SistemiKlinik Nöroanatomi - S.305-312, Anatomi Cilt-II S.288, 319-322
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilir.
Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım, Anatomi 2. Cilt Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan Güneş Kitabevi, Gray's Anatomy 42. Edition Susan Standring. Sobotta Anatomi Konu Kitabı Cilt-II, Waschke Böckers Paulsen, Güneş Tıp Kitabevleri. Nöroanatomi 5. Baskı, Douglas J. Gould, İstanbul Tıp Kitabevleri.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35