Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARIN VE PELVİSİN TOPOGRAFİK ANATOMİSİ-Bahar Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAbdomen ve pelvisin topografik anatomisini ve bununla ilgili cerrahi prosedürleri, insizyon yerlerini açıklar.
Dersin İçeriğiBu ders; Pelvis iskeletini oluşturan kemikler, Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklar,Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleri, Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasya,Pelvis tabanı kasları, Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusu,Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların otonomik inervasyonu,Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların damarları,Dalak, pancreas,Karaciğer,Safra kesesi ve safra yolları,Vena porta,Karın arka duvarı,Gastrointestinal sistemin kliniği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.Abdomenin kadavrada ne şekilde disseke edileceğini tanımlar.11, 5, 9A, D
1. Pelvisi oluşturan yapıları tanımlar.11, 5, 9A, D
1.1 Pelvis iskeletini oluşturan kemikleri belirler.11, 5, 9A, D
1.2 Pelvisi oluşturan kemiklerin eklem yapılarını değerlendirir.11, 9A, D
1.3 Pelvis duvarlarındaki yapıları açıklar.11, 5, 9A, D
2. Karın ön duvarının anatomisini açıklar.11, 5, 9A, D
3. Pelvis tabanını oluşturan kasları belirler.11, 5, 9A, D
4. Pelvis içi organları, damarları, sinirleri ve anatomik ilişkilerini değerlendirir.11, 5, 9A, D
4.1 Excavatio rectouterina ve excavatio vesicouterina’yı tanımlar.11, 5, 9A, D
4.2. Pelvik organ prolapsusunu değerlendirir. 11, 5, 9A, D
4.3 Kadın ve erkek pelvis içi yapıların farklarını belirler.11, 5, 9A, D
5.1. Gastrointestinal sistem organlarını ve karın duvarı oluşumlarını kadavra üzerinde gösterir.11, 5, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Pelvis iskeletini oluşturan kemiklerAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S: 20
2 Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklarAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:21
3Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleriAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:21
4 Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasyaAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:176
5Pelvis tabanı kaslarıAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S: 174
6 Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusuAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:180,
7Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların otonomik inervasyonuAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:201-204
8Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların damarlarıAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:52-67
9Dalak, pancreasAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:261
10KaraciğerAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S: 265
11Safra kesesi ve safra yollarıAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:273-275
12Vena portaAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S: 102-104
13Karın arka duvarıAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S: 173
14Gastrointestinal sistemin kliniğiMehmet Yıldırım-İnsan Anatomisi S.202-205
Kaynak
Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Mehmet Yıldırım-İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elha. Ders notu öğrencilere verilir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12224
Okul Dışı Diğer Faaliyetler12224
Proje Sunumu / Seminer14228
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14114
Ara Sınav ve Hazırlığı7214
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı14342
Toplam İş Yükü (Saat)244
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(244/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KARIN VE PELVİSİN TOPOGRAFİK ANATOMİSİ-Bahar Dönemi2+028
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıAbdomen ve pelvisin topografik anatomisini ve bununla ilgili cerrahi prosedürleri, insizyon yerlerini açıklar.
Dersin İçeriğiBu ders; Pelvis iskeletini oluşturan kemikler, Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklar,Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleri, Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasya,Pelvis tabanı kasları, Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusu,Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların otonomik inervasyonu,Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların damarları,Dalak, pancreas,Karaciğer,Safra kesesi ve safra yolları,Vena porta,Karın arka duvarı,Gastrointestinal sistemin kliniği; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
5.Abdomenin kadavrada ne şekilde disseke edileceğini tanımlar.11, 5, 9A, D
1. Pelvisi oluşturan yapıları tanımlar.11, 5, 9A, D
1.1 Pelvis iskeletini oluşturan kemikleri belirler.11, 5, 9A, D
1.2 Pelvisi oluşturan kemiklerin eklem yapılarını değerlendirir.11, 9A, D
1.3 Pelvis duvarlarındaki yapıları açıklar.11, 5, 9A, D
2. Karın ön duvarının anatomisini açıklar.11, 5, 9A, D
3. Pelvis tabanını oluşturan kasları belirler.11, 5, 9A, D
4. Pelvis içi organları, damarları, sinirleri ve anatomik ilişkilerini değerlendirir.11, 5, 9A, D
4.1 Excavatio rectouterina ve excavatio vesicouterina’yı tanımlar.11, 5, 9A, D
4.2. Pelvik organ prolapsusunu değerlendirir. 11, 5, 9A, D
4.3 Kadın ve erkek pelvis içi yapıların farklarını belirler.11, 5, 9A, D
5.1. Gastrointestinal sistem organlarını ve karın duvarı oluşumlarını kadavra üzerinde gösterir.11, 5, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Pelvis iskeletini oluşturan kemiklerAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S: 20
2 Pelvis’in çapları, pelvis iskeletinin pozisyonu, kadın ve erkek pelvisi arasında anatomik farklarAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:21
3Pelvis’in eklemleri, ligamentleri, pelvis’in denge ve hareket mekanizması, pelvis ekseni ve segmentleriAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:21
4 Pelvik taban, pelvis ve perine fonksiyonları, pelvik fasyaAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:176
5Pelvis tabanı kaslarıAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S: 174
6 Pelvis içi organlar, damarlar ve sinirlerinin topografik ilişkisi, pudendal pleksus, onuf nucleusuAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:180,
7Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların otonomik inervasyonuAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:201-204
8Abdomen ve pelvis’teki sindirim sistemine ait organların damarlarıAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:52-67
9Dalak, pancreasAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S:261
10KaraciğerAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S: 265
11Safra kesesi ve safra yollarıAnatomi 1.cilt, Kaplan Arıcı S:273-275
12Vena portaAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S: 102-104
13Karın arka duvarıAnatomi 2.cilt, Kaplan Arıcı S: 173
14Gastrointestinal sistemin kliniğiMehmet Yıldırım-İnsan Anatomisi S.202-205
Kaynak
Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Mehmet Yıldırım-İnsan Anatomisi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elha. Ders notu öğrencilere verilir.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35