Santral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenip, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramak ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantı kurmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sinir sistemine giriş ve organizasyon,Medulla spinalis ve çıkan-inen yollar ,Beyin sapı,Cerebellumun bağlantıları ,Cerebrum,Formatio reticularis ve limbik sistem,Bazal çekirdeklerin bağlantıları,Kranial sinir çekirdekleri, merkezi bağlantıları ve dağılımları,Thalamusun bağlantıları,Hypothalamusun bağlantıları,Otonom sinir sistemi,Beyin ve medulla spinalis zarları,Ventriküller, BOS ve kan-beyin bariyeri,Beyin ve omuriliğin kanlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
11, 13, 9
A, D
1.Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu yapılandırabilir.
11, 13, 9
A, D
1.1. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu öğrenir ve radyolojik kanıt ile nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişki kurar.
11, 13, 9
A, D
1.2. Omuriliğin narin yapısı ile değişik inen ve çıkan yolların pozisyonunu ve fonksiyonunu gözden geçirir.
11, 13, 9
A, D
1.3. Tüm inen ve çıkan yolları basitçe çizebilir, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini gösterebilir
11, 13, 9
A, D
2. İleri derecede kompleks serebral korteksin temel yapısını ve buradaki fonksiyonların lokalizasyonunu tanımlayacaktır.
11, 13, 9
A, D
2.1. Serebral korteksin üç boyutlu yapısını anlatır.
11, 13, 9
A, D
2.2. Bir hastadaki belirti ve semptomlar ile yapısal lezyonlar arasında ilişki kurar
11, 13, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sinir sistemine giriş ve organizasyon
Klinik Nöroanatomi - S.2-32
2
Medulla spinalis ve çıkan-inen yollar
Klinik Nöroanatomi - S.133-183
3
Beyin sapı
Klinik Nöroanatomi - S.186-229
4
Cerebellumun bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.230-250
5
Cerebrum
Klinik Nöroanatomi - S.251-283
6
Formatio reticularis ve limbik sistem
Klinik Nöroanatomi - S.304-315
7
Bazal çekirdeklerin bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.316-329
8
Kranial sinir çekirdekleri, merkezi bağlantıları ve dağılımları
Klinik Nöroanatomi - S.331-369
9
Thalamusun bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.371-381
10
Hypothalamusun bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.382-395
11
Otonom sinir sistemi
Klinik Nöroanatomi - S.397-426
12
Beyin ve medulla spinalis zarları
Klinik Nöroanatomi - S.427-444
13
Ventriküller, BOS ve kan-beyin bariyeri
Klinik Nöroanatomi - S.445-473
14
Beyin ve omuriliğin kanlanması
Klinik Nöroanatomi - S.474-500
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilir.
Fonksiyonel Nöroanatomi Doğan Taner ODTÜ Geliştirme Vakfı !. Baskı 1998 Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım,
Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
İLERİ SANTRAL SİNİR SİSTEMİ ANATOMİSİ - I
-
Güz Dönemi
3+4
5
14
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi Verenler
Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Arş. Gör. Bahar Tekin
Dersin Amacı
Santral sinir sistemini oluşturan yapıları ve fonksiyonlarını ileri derecede öğrenip, sinir sisteminin karmaşık işlevini kavramak ve santral sinir sistemi hastalıklarının bulguları ile lokalizasyonları arasında bağlantı kurmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Sinir sistemine giriş ve organizasyon,Medulla spinalis ve çıkan-inen yollar ,Beyin sapı,Cerebellumun bağlantıları ,Cerebrum,Formatio reticularis ve limbik sistem,Bazal çekirdeklerin bağlantıları,Kranial sinir çekirdekleri, merkezi bağlantıları ve dağılımları,Thalamusun bağlantıları,Hypothalamusun bağlantıları,Otonom sinir sistemi,Beyin ve medulla spinalis zarları,Ventriküller, BOS ve kan-beyin bariyeri,Beyin ve omuriliğin kanlanması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
11, 13, 9
A, D
1.Omurilik yaralanma mekanizmalarının nasıl olduğunu yapılandırabilir.
11, 13, 9
A, D
1.1. Omurilik içindeki ana sinir yollarının ve hücre gruplarının pozisyonunu öğrenir ve radyolojik kanıt ile nörolojik defisit ve medulla spinalisin segmental seviyeleri arasında ilişki kurar.
11, 13, 9
A, D
1.2. Omuriliğin narin yapısı ile değişik inen ve çıkan yolların pozisyonunu ve fonksiyonunu gözden geçirir.
11, 13, 9
A, D
1.3. Tüm inen ve çıkan yolları basitçe çizebilir, hücrelerinin orijinini, sinir sistemi boyunca izledikleri yolları ve varış yerlerini gösterebilir
11, 13, 9
A, D
2. İleri derecede kompleks serebral korteksin temel yapısını ve buradaki fonksiyonların lokalizasyonunu tanımlayacaktır.
11, 13, 9
A, D
2.1. Serebral korteksin üç boyutlu yapısını anlatır.
11, 13, 9
A, D
2.2. Bir hastadaki belirti ve semptomlar ile yapısal lezyonlar arasında ilişki kurar
11, 13, 9
A, D
Öğretim Yöntemleri:
11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Sinir sistemine giriş ve organizasyon
Klinik Nöroanatomi - S.2-32
2
Medulla spinalis ve çıkan-inen yollar
Klinik Nöroanatomi - S.133-183
3
Beyin sapı
Klinik Nöroanatomi - S.186-229
4
Cerebellumun bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.230-250
5
Cerebrum
Klinik Nöroanatomi - S.251-283
6
Formatio reticularis ve limbik sistem
Klinik Nöroanatomi - S.304-315
7
Bazal çekirdeklerin bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.316-329
8
Kranial sinir çekirdekleri, merkezi bağlantıları ve dağılımları
Klinik Nöroanatomi - S.331-369
9
Thalamusun bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.371-381
10
Hypothalamusun bağlantıları
Klinik Nöroanatomi - S.382-395
11
Otonom sinir sistemi
Klinik Nöroanatomi - S.397-426
12
Beyin ve medulla spinalis zarları
Klinik Nöroanatomi - S.427-444
13
Ventriküller, BOS ve kan-beyin bariyeri
Klinik Nöroanatomi - S.445-473
14
Beyin ve omuriliğin kanlanması
Klinik Nöroanatomi - S.474-500
Kaynak
Ders notu öğrenciye verilir.
Fonksiyonel Nöroanatomi Doğan Taner ODTÜ Geliştirme Vakfı !. Baskı 1998 Klinik Nöroanatomi Richard S Snell Yüce Yayım,
Nöroanatomi Fonksiyonel Nöroanatomi Prof Dr Fahri Dere Nobel Kitabevi Adana 2000
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
X
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
X
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.