Ana içeriğe atla

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİM YOLLARI-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersi VerenlerProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMerkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri),Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini açıklar11, 13, 5, 9A, D
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlar11, 13, 5, 9A, D
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar.11, 13, 5, 9A, D
3. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlar11, 13, 5, 9A, D
3.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar.11, 13, 5, 9A, D
4. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklar11, 13, 5, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir Hücrelerinin İşlevsel OrganizasyonuKlinik nöroanatomi, s. 1-57; Gray's anatomi 42. baskı, s. 386-397 Anatomi-Kaplan ARICI S.212
2Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal iletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.28-35
3Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87
4Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörlerTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.35
5Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
6Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
7Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
8Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
9Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına girişBasitleştirilmiş klinik patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
10Motor HastalıklarOzan Anatomi S.539,510
11Davranışsal BozukluklarOzan Anatomi S.518-520
12Nörodejeneratif HastalıklarTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.82-83
13Klinik değerlendirmelerBasitleştirilmiş klinik patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
14Sunumlar ve genel değerlendirmelerBasitleştirilmiş klinik patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
Kaynak
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Afifi AK, Bergman RA: Functional Neuroanatomy, 2nd edition, The McGraw-Hill Companies, 2005 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14228
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı14228
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MERKEZİ SİNİR SİSTEMİNDEKİ İLETİM YOLLARI-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersi VerenlerProf.Dr. Alper ATASEVER
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMerkezi sinir sisteminin iletim mekanizmalarını ve bunda görevli yapıları makro ve mikro düzeyde ayırt edebilme yeterliliği kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sinir Hücrelerinin İşlevsel Organizasyonu,Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal ileti,Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İleti,Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörler,Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri),Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri),Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına giriş,Motor Hastalıklar,Davranışsal Bozukluklar,Nörodejeneratif Hastalıklar,Klinik değerlendirmeler,Sunumlar ve genel değerlendirmeler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Merkezi sinir sistemine ait fonksiyonel mekanizmayı, işleyişi ve önemini açıklar11, 13, 5, 9A, D
2. Sinir hücrelerinden iletinin elektriksel ve kimyasal sinapslarla nasıl gerçekleştiğini tanımlar11, 13, 5, 9A, D
2.1. Nöron morfolojisi, nöron çeşitleri, aksonik akım ve aksonal transport, sinaps yapısı, sinaptik ileti, beyin korteksini açıklar.11, 13, 5, 9A, D
3. İlgili dokularda meydana gelecek hasarların oluşturacağı patolojileri tanımlar11, 13, 5, 9A, D
3.1. Nörodejeneratif hastalıkları açıklar.11, 13, 5, 9A, D
4. Sinir hücrelerinin organizasyonunun nasıl gerçekleştiğini açıklar11, 13, 5, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sinir Hücrelerinin İşlevsel OrganizasyonuKlinik nöroanatomi, s. 1-57; Gray's anatomi 42. baskı, s. 386-397 Anatomi-Kaplan ARICI S.212
2Merkezi sinir sisteminde nörokimyasal iletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87 Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.28-35
3Nörotransmitter ve Nöromodulatörler, Sinaptik İletiSnell Richard S. Clinical Neuroanatomy S.84-87
4Nöromediyatörler ve nörotrofik faktörlerTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.35
5Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-I (Aminoasitler, GABA ve reseptörleri, Glysine ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
6Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-II (Glutamat, Aspartat ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
7Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-III (Asetilkolin (Ach), Dopamin ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
8Merkezi sinir sisteminin nörotransmitter ve onların reseptörleri-IV (5-hydroxytryptamine (5-HT) Histamin ve reseptörleri)Tıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.36-43
9Merkezi Sinir Sistemi Hastalıklarına girişBasitleştirilmiş klinik patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
10Motor HastalıklarOzan Anatomi S.539,510
11Davranışsal BozukluklarOzan Anatomi S.518-520
12Nörodejeneratif HastalıklarTıbbi Fizyoloji-Halis KÖYLÜ S.82-83
13Klinik değerlendirmelerBasitleştirilmiş klinik patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
14Sunumlar ve genel değerlendirmelerBasitleştirilmiş klinik patofizyoloji-Aaron Berkowitz S.133-162
Kaynak
Snell Richard S. Clinical Neuroanatomy. Lippincott Williams & Wilkins, 2009 Haines Duane E. Neuroanatomy. An atlas of structures, sections and systems. Lippincott Williams & Wilkins, 2008 Afifi AK, Bergman RA: Functional Neuroanatomy, 2nd edition, The McGraw-Hill Companies, 2005 Tıbbi Fizyoloji Guyton & Hall

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Organ ve sistemlerin temel fonksiyonlarını ve çalışma mekanizmalarını bilir ve her bir sistemi ders konusu olarak anlatabilir
X
2
Tek başına kadavraların farklı bölgelerine disseksiyon yapabilir, üzerinde organları ve diğer yapıları tanımlayabilir, üzerinde ders anlatabilir
3
Bireysel olarak bir konu üzerine proje tasarlayabilir, o projede aktif olarak yer alabilir, bilimsel araştırma sonuçlarını makale haline getirebilir, yayın yapabilir.
X
4
Alanı ile ilgili multidisipliner çalışmalarda aktif olarak rol alabilir.
X
5
Radyogram, MR ve CT görüntülerindeki normal anatomik yapıları tanımlayabilir ve patolojik durumlara anatomik açıklama getirebilir
X
6
Anatomi disiplininin diğer temel tıp ve klinik dallar ile ilişkisini kavrar ve bu ilişki çerçevesinde ortak çalışmalar yürütür.
X
7
En az bir yabancı dili etkin olarak kullanarak kendi alanında ve çalışma konusunu ilgilendiren diğer alanlarda uluslararası yayınları takip edebilir.
X
8
Organların ve yapıların topografik düzenlemesini, yüzey projeksiyonlarını ve seyirlerini bilir
X
9
Kendi alanındaki konuların ve değerlendirdiği bilimsel verileri ve diğer araştırmacıların bilimsel verilerini sunu halinde aktarabilir.
X
10
Güncel araştırma konularını takip ederek, yeni verileri analiz eder.
X
11
Multidisipliner çalışmalarda takım içerisinde verilen sorumluluğu etkin olarak yerine getirir.
12
Klinik problemleri sentezleyebilir ve ona anatomik bir açıklama yapabilir.
X
13
İnsan vücudundaki, doku, organ ve sistemlerdeki temel mikroanatomik yapıları tanımlayabilir.
X
14
Öğrencilerle güven temelli ilişki kurabilir ve derse ilgilerini teşvik edebilir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 30/12/2022 - 09:35