Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİ HİST., EMBRİYOLOJİSİ VE ANOMALİLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi ve periferik sinir sistemi dokularının normal histolojik görünümünü anlamak. Sinir dokularının mikroskobik özelliklerini incelemek. Sinir hücrelerinin gelişimsel kökenlerini ve sinir dokularını oluşturmak için geçirdikleri morfogenetik süreci öğrenmek. Serebral iskemi, nörodejeneratif hastalıklar ve gelişimsel anormallikler gibi sinir sistemi anomalileri ile ilişkili histoloji ve nöropatolojiyi tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörolojiye giriş: Sinir sisteminin organizasyonu ve işlevi.,Nöronların histolojisi ve sinir sisteminin destek hücreleri,Serebrum, serebellumun , omurilik ve periferik sinir sisteminin histolojisi,Duyu organlarının histolojisi,Sinir sisteminin erken gelişimi,Merkezi sinir sisteminin ve periferik sinir sisteminin gelişimi,Ara sınav,Duyu organlarının gelişimi,Merkezi sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri,Periferik sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri,Duyu organlarının gelişimsel anormallikleri,Merkezi sinir sistemi hastalıkları,Periferik sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinir sisteminin genel özelliklerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Nöron hücrelerinin ve sinir sisteminin destekleyici hücrelerinin morfolojisini ve işlevlerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Farklı nöronal hücre tiplerini tanımlar. | 14, 9 | A |
İnsan sinir sistemi bileşenlerinin yapılarını tanımlar. | 14, 9 | A |
Nöronal dokunun çeşitli bileşimlerinin mikro yapısını ve işlevini açıklar. | 14, 9 | A |
Nöronal hücre tipleri arasındaki ultra yapıyı ve farklılıkları açıklar. | 14, 9 | A |
İnsan sinir sistemi bileşenlerinin oluşum süreçlerini ve yeniden şekillenmelerini tanımlar. | 14, 9 | A |
İnsan sinir dokusu kusurlarının ve yaralanmasının histopatolojisini tanımlar. | 14, 9 | A, E |
Sinir sistemi malformasyonlarını açıklar. | 14, 9 | A |
Çeşitli nöronal hücre tiplerini ve sinir dokusunu belirlemek için mikroskop fiziğinin ilkelerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Nöronal hücre tipleri ve sinir dokusunun elektron mikrograflarını değerlendirir. | 14, 9 | A |
Sinir dokusu kesitini görselleştirmek için boyama yöntemlerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Sinir sisteminin farklı tipteki histolojik slaytlarını değerlendirir. | 14, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörolojiye giriş: Sinir sisteminin organizasyonu ve işlevi. | İlgili ders sunumunun okunması |
2 | Nöronların histolojisi ve sinir sisteminin destek hücreleri | İlgili ders sunumunun okunması |
3 | Serebrum, serebellumun , omurilik ve periferik sinir sisteminin histolojisi | İlgili ders sunumunun okunması. |
4 | Duyu organlarının histolojisi | İlgili ders sunumunun okunması |
5 | Sinir sisteminin erken gelişimi | İlgili ders sunumunun okunması |
6 | Merkezi sinir sisteminin ve periferik sinir sisteminin gelişimi | İlgili ders notunun okunması |
7 | Ara sınav | - |
8 | Duyu organlarının gelişimi | İlgili ders notunun okunması |
9 | Merkezi sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri | İlgili ders sunumunun okunması |
10 | Periferik sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri | İlgili ders sunumunun okunması |
11 | Duyu organlarının gelişimsel anormallikleri | İlgili ders notunun okunması. |
12 | Merkezi sinir sistemi hastalıkları | İlgili ders sunumunun okunması. |
13 | Periferik sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları | İlgili ders sunumunun okunması |
14 | Final sınavı | - |
Kaynak |
Ders notları, Neuroscience: Exploring the Brain by Mark F. Bear and Barry W. Connors, Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology by Michael H. Ross and Wojciech Pawlina, The Developing Human: Clinically Oriented Embryology by Keith L. Moore and T. V. N. Persaud |
A Textbook of Neuroanatomy by Maria A. Patestas and Leslie P. Gartner Basic Histology: Text & Atlas (Junqueira's Basic Histology by Junqueira, Luiz and Carneiro, Jose Human Embryology by William J. Larsen, Lawrence S. Sherman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Histoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Hücre ve dokuyu ileri düzeyde (ultrastrakturel) tanımlar. | ||||||
3 | Sistemlerin gelişimi ile ilgili embriyolojik detayları ileri düzeyde bilir. | X | |||||
4 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | ||||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | ||||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | ||||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | Histoloji alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
10 | Histoloji ve embriyoloji alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 10 | 20 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 166 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(166/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SİNİR SİSTEMİ HİST., EMBRİYOLOJİSİ VE ANOMALİLERİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. İlknur KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Merkezi ve periferik sinir sistemi dokularının normal histolojik görünümünü anlamak. Sinir dokularının mikroskobik özelliklerini incelemek. Sinir hücrelerinin gelişimsel kökenlerini ve sinir dokularını oluşturmak için geçirdikleri morfogenetik süreci öğrenmek. Serebral iskemi, nörodejeneratif hastalıklar ve gelişimsel anormallikler gibi sinir sistemi anomalileri ile ilişkili histoloji ve nöropatolojiyi tanıtmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Nörolojiye giriş: Sinir sisteminin organizasyonu ve işlevi.,Nöronların histolojisi ve sinir sisteminin destek hücreleri,Serebrum, serebellumun , omurilik ve periferik sinir sisteminin histolojisi,Duyu organlarının histolojisi,Sinir sisteminin erken gelişimi,Merkezi sinir sisteminin ve periferik sinir sisteminin gelişimi,Ara sınav,Duyu organlarının gelişimi,Merkezi sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri,Periferik sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri,Duyu organlarının gelişimsel anormallikleri,Merkezi sinir sistemi hastalıkları,Periferik sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları,Final sınavı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sinir sisteminin genel özelliklerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Nöron hücrelerinin ve sinir sisteminin destekleyici hücrelerinin morfolojisini ve işlevlerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Farklı nöronal hücre tiplerini tanımlar. | 14, 9 | A |
İnsan sinir sistemi bileşenlerinin yapılarını tanımlar. | 14, 9 | A |
Nöronal dokunun çeşitli bileşimlerinin mikro yapısını ve işlevini açıklar. | 14, 9 | A |
Nöronal hücre tipleri arasındaki ultra yapıyı ve farklılıkları açıklar. | 14, 9 | A |
İnsan sinir sistemi bileşenlerinin oluşum süreçlerini ve yeniden şekillenmelerini tanımlar. | 14, 9 | A |
İnsan sinir dokusu kusurlarının ve yaralanmasının histopatolojisini tanımlar. | 14, 9 | A, E |
Sinir sistemi malformasyonlarını açıklar. | 14, 9 | A |
Çeşitli nöronal hücre tiplerini ve sinir dokusunu belirlemek için mikroskop fiziğinin ilkelerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Nöronal hücre tipleri ve sinir dokusunun elektron mikrograflarını değerlendirir. | 14, 9 | A |
Sinir dokusu kesitini görselleştirmek için boyama yöntemlerini tanımlar. | 14, 9 | A |
Sinir sisteminin farklı tipteki histolojik slaytlarını değerlendirir. | 14, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Nörolojiye giriş: Sinir sisteminin organizasyonu ve işlevi. | İlgili ders sunumunun okunması |
2 | Nöronların histolojisi ve sinir sisteminin destek hücreleri | İlgili ders sunumunun okunması |
3 | Serebrum, serebellumun , omurilik ve periferik sinir sisteminin histolojisi | İlgili ders sunumunun okunması. |
4 | Duyu organlarının histolojisi | İlgili ders sunumunun okunması |
5 | Sinir sisteminin erken gelişimi | İlgili ders sunumunun okunması |
6 | Merkezi sinir sisteminin ve periferik sinir sisteminin gelişimi | İlgili ders notunun okunması |
7 | Ara sınav | - |
8 | Duyu organlarının gelişimi | İlgili ders notunun okunması |
9 | Merkezi sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri | İlgili ders sunumunun okunması |
10 | Periferik sinir sisteminin gelişimsel anormallikleri | İlgili ders sunumunun okunması |
11 | Duyu organlarının gelişimsel anormallikleri | İlgili ders notunun okunması. |
12 | Merkezi sinir sistemi hastalıkları | İlgili ders sunumunun okunması. |
13 | Periferik sinir sistemi ve duyu organları hastalıkları | İlgili ders sunumunun okunması |
14 | Final sınavı | - |
Kaynak |
Ders notları, Neuroscience: Exploring the Brain by Mark F. Bear and Barry W. Connors, Histology: A Text and Atlas: With Correlated Cell and Molecular Biology by Michael H. Ross and Wojciech Pawlina, The Developing Human: Clinically Oriented Embryology by Keith L. Moore and T. V. N. Persaud |
A Textbook of Neuroanatomy by Maria A. Patestas and Leslie P. Gartner Basic Histology: Text & Atlas (Junqueira's Basic Histology by Junqueira, Luiz and Carneiro, Jose Human Embryology by William J. Larsen, Lawrence S. Sherman |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Histoloji alanındaki güncel ve ileri düzeydeki bilgileri özgün düşünce ve araştırma ile uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir ve alanına yenilik getirecek özgün tanımlara ulaşır. | X | |||||
2 | Hücre ve dokuyu ileri düzeyde (ultrastrakturel) tanımlar. | ||||||
3 | Sistemlerin gelişimi ile ilgili embriyolojik detayları ileri düzeyde bilir. | X | |||||
4 | Alanının ilişkili olduğu disiplinler arası etkileşimi kavrar; yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşır. | ||||||
5 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştirir ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygular, özgün bir konuyu araştırır, kavrar, tasarlar, uyarlar ve uygular. | ||||||
6 | Yaptığı/katıldığı araştırmanın raporunu yazar. Ulusal/uluslar arası kabul görmüş hakemli bir dergide yayınlar, bilimsel toplantılarda sunar. | ||||||
7 | Alanına yenilik getiren, yeni bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulama geliştiren ya da bilinen bir düşünce, yöntem, tasarım veya uygulamayı farklı bir alana uygulayan özgün bir çalışmayı bağımsız olarak gerçekleştirerek alanındaki ilerlemeye katkıda bulunur. | ||||||
8 | Yaratıcı ve eleştirel düşünme, sorun çözme ve karar verme gibi üst düzey zihinsel süreçleri kullanarak alanı ile ilgili yeni düşünce ve yöntemler geliştirir. | X | |||||
9 | Histoloji alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar | ||||||
10 | Histoloji ve embriyoloji alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |