Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İLERİ FONKSİYONEL ANATOMİ | 3+0 | 3 | 9 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 Cuma 11:00-11:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hareketin gerçekleştirilmesini sağlayan kas iskelet sistemi ve sinir sistemi yapılarının gross anatomik özellikleri ve bu yapılar arasındaki temel ilişkilerin yapısal ve fonksiyonel bağlantıları hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.,Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar,Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis,Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus,Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum,Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği,Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları,Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler,BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş,Cranial sinirler, denge ve kulak yolları,Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları,Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları,Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları,Pelvik taban; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
3.Merkezi sinir sistemini ve ilgili hastalıkları tanımlayabilecektir. | 12, 15, 5 | A, B |
1. Kemiklerin, eklemlerin ve kasların temel yapısal özelliklerini tanımlayabilecektir. | 12, 15, 5 | A, B |
2. Vücuttaki kasların temel fonksiyonlarını ve innervasyonlarını tanımlayabilecektir. | 12, 15, 5 | A, B |
2.1. Kasları origo-insertio seviyesinde bilir. | 12, 15, 5 | A, B |
2.2. Sık görülen sinir hasarlarında ortaya çıkması beklenen bulguları tanımlar. | 12, 15, 5 | A, B |
2.3. Belirli bir bölgenin kadavra üzerinde ne şekilde diseke edileceğini tanımlar. | 12, 15, 5 | A, B |
2.4. Hareket sistemi ile ilgili yapıları kadavra ve modeller üzerinde öğrencilere gösterir. | 12, 15, 5 | A, B |
3.1. Medulla Spinalis morfolojisini ve iç yapılarını tanımlar. | 12, 15, 5 | A, B |
3.2. İnen ve çıkan yolları tanımlar. | 12, 15, 5 | A, B |
3.3. Medulla spinalis sendromlarını bilir. | 12, 15, 5 | A, B |
4. Kranial sinirleri ve lezyonlarını tanımlayabilecektir. | 12, 15, 5 | A, B |
5. Cerebellumun iç yapısını ve yollarını anlatabilecektir. | 12, 15, 5 | A, B |
6. Cortex cerebrinin gri ve beyaz cevherini tanımlayabilecektir. | 12, 15, 5 | A, B |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Örnek Olay, 15: Problem Çözme, 5: Gösteri |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, B: Sözlü Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş. | Anatomi cilt 1, S. 81-221 ve Klinik Nöroanatomi, 1. bölüm |
2 | Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar | Klinik nöroanatomi, S. 138-161 |
3 | Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis | Klinik anatomi, S:132-138, 219-220 |
4 | Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus | Klinik anatomi, S. 77-81, 177-182 |
5 | Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum | Klinik nöroanatomi, S. 187-246 |
6 | Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği | Klinik nöroanatomi, S. 316-327 ve S. 371-392 |
7 | Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları | Klinik nöroanatomi, S. 316-329 |
8 | Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler | Klinik nöroanatomi, S. 251-278, 304-313 ve 427-442 |
9 | BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş | Klinik nöroanatomi, S. 458-462 |
10 | Cranial sinirler, denge ve kulak yolları | Klinik nöroanatomi, S.331-364 |
11 | Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları | Klinik anatomi, S. 33-41, 113-122, 258-259 Anatomi 1. cilt, S. 153-165 |
12 | Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları | Anatomi 1. cilt, S. 186-199, 201-203 |
13 | Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları | Anatomi cilt 1, S. 203-221 |
14 | Pelvik taban | Klinik anatomi, S.73-98 |
Kaynak |
Ders notu öğrencilere verilir. |
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan, Klinik nöroanatomi- S. Snell, Klinik anatomi- S. Snell |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir. | X | |||||
0 | Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır. | X | |||||
0 | Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır. | X | |||||
0 | Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular. | ||||||
0 | Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır. | ||||||
0 | Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |