Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ FONKSİYONEL ANATOMİ-Bahar Dönemi3+039
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHareketin gerçekleştirilmesini sağlayan kas iskelet sistemi ve sinir sistemi yapılarının gross anatomik özellikleri ve bu yapılar arasındaki temel ilişkilerin yapısal ve fonksiyonel bağlantıları hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.,Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar,Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis,Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus,Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum,Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği,Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları,Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler,BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş,Cranial sinirler, denge ve kulak yolları,Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları,Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları,Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları,Pelvik taban; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
3.Merkezi sinir sistemini ve ilgili hastalıkları tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
1. Kemiklerin, eklemlerin ve kasların temel yapısal özelliklerini tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2. Vücuttaki kasların temel fonksiyonlarını ve innervasyonlarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2.1. Kasları origo-insertio seviyesinde bilir.11, 12, 13A, D
2.2. Sık görülen sinir hasarlarında ortaya çıkması beklenen bulguları tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2.3. Belirli bir bölgenin kadavra üzerinde ne şekilde diseke edileceğini tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2.4. Hareket sistemi ile ilgili yapıları kadavra ve modeller üzerinde öğrencilere gösterir.11, 12, 13A, D
3.1. Medulla Spinalis morfolojisini ve iç yapılarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
3.2. İnen ve çıkan yolları tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
3.3. Medulla spinalis sendromlarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
4. Kranial sinirleri ve lezyonlarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
5. Cerebellumun iç yapısını ve yollarını öğrenir.11, 12, 13A, D
6. Cortex cerebrinin gri ve beyaz cevherini tanımlar. 11, 12, 13, 16, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.Anatomi cilt 1, S. 81-221 ve Klinik Nöroanatomi, 1. bölüm
2Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollarKlinik nöroanatomi, S. 138-161
3Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialisKlinik anatomi, S:132-138, 219-220
4Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticusKlinik anatomi, S. 77-81, 177-182
5Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellumKlinik nöroanatomi, S. 187-246
6Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiğiKlinik nöroanatomi, S. 316-327 ve S. 371-392
7Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıklarıKlinik nöroanatomi, S. 316-329
8Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüslerKlinik nöroanatomi, S. 251-278, 304-313 ve 427-442
9BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere girişKlinik nöroanatomi, S. 458-462
10Cranial sinirler, denge ve kulak yollarıKlinik nöroanatomi, S.331-364
11Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kaslarıKlinik anatomi, S. 33-41, 113-122, 258-259 Anatomi 1. cilt, S. 153-165
12Ön kol, el kasları, gluteal bölge kaslarıAnatomi 1. cilt, S. 186-199, 201-203
13Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazlarıAnatomi cilt 1, S. 203-221
14Pelvik tabanKlinik anatomi, S.73-98
Kaynak
Mebis notu öğrencilere verilir.
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan, Klinik nöroanatomi- S. Snell, Klinik anatomi- S. Snell

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14228
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi51260
Okul Dışı Diğer Faaliyetler51050
Proje Sunumu / Seminer5525
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12525
Genel Sınav ve Hazırlığı15050
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)266
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(266/30)9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
İLERİ FONKSİYONEL ANATOMİ-Bahar Dönemi3+039
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersi VerenlerProf.Dr. Bayram Ufuk ŞAKUL
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıHareketin gerçekleştirilmesini sağlayan kas iskelet sistemi ve sinir sistemi yapılarının gross anatomik özellikleri ve bu yapılar arasındaki temel ilişkilerin yapısal ve fonksiyonel bağlantıları hakkında ileri düzeyde bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.,Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollar,Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialis,Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticus,Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellum,Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiği,Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıkları,Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüsler,BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere giriş,Cranial sinirler, denge ve kulak yolları,Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kasları,Ön kol, el kasları, gluteal bölge kasları,Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazları,Pelvik taban; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
3.Merkezi sinir sistemini ve ilgili hastalıkları tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
1. Kemiklerin, eklemlerin ve kasların temel yapısal özelliklerini tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2. Vücuttaki kasların temel fonksiyonlarını ve innervasyonlarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2.1. Kasları origo-insertio seviyesinde bilir.11, 12, 13A, D
2.2. Sık görülen sinir hasarlarında ortaya çıkması beklenen bulguları tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2.3. Belirli bir bölgenin kadavra üzerinde ne şekilde diseke edileceğini tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
2.4. Hareket sistemi ile ilgili yapıları kadavra ve modeller üzerinde öğrencilere gösterir.11, 12, 13A, D
3.1. Medulla Spinalis morfolojisini ve iç yapılarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
3.2. İnen ve çıkan yolları tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
3.3. Medulla spinalis sendromlarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
4. Kranial sinirleri ve lezyonlarını tanımlar.11, 12, 13, 16, 9A, D
5. Cerebellumun iç yapısını ve yollarını öğrenir.11, 12, 13A, D
6. Cortex cerebrinin gri ve beyaz cevherini tanımlar. 11, 12, 13, 16, 9A, D
Öğretim Yöntemleri:11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Eksenler, eklemler ve kaslar, reseptörler hakkında genel bilgiler ve sinir sistemine giriş.Anatomi cilt 1, S. 81-221 ve Klinik Nöroanatomi, 1. bölüm
2Medulla spinalisin genel yapısı, inen-çıkan yollarKlinik nöroanatomi, S. 138-161
3Medulla spinalis lezyonları, Plexus cervicalis, Plexus brachialisKlinik anatomi, S:132-138, 219-220
4Plexus lumbalis, Plexus sacralis, Plexus pudendalis, Otonom sinir sistemi ve Truncus symphaticusKlinik anatomi, S. 77-81, 177-182
5Beyin sapı (Truncus encephali), cerebellumKlinik nöroanatomi, S. 187-246
6Diencephalon, Subthalamus, Thalamus, Hypothalamus, Bazal ganglionların sistematiğiKlinik nöroanatomi, S. 316-327 ve S. 371-392
7Bir hareketi nasıl yaparız, bazal ganglion yolları, döngüler ve hastalıklarıKlinik nöroanatomi, S. 316-329
8Capsula interna, beynin yolları, Telencephalon ve cortex, Hipokampüs, Limbik sistem, Formatio reticularis, Beyin zarları, Ventriküller, BOS, Dural-venöz sinüslerKlinik nöroanatomi, S. 251-278, 304-313 ve 427-442
9BOS dolaşımı, sinir sisteminin arterleri, SVO, Cranial sinirlere girişKlinik nöroanatomi, S. 458-462
10Cranial sinirler, denge ve kulak yollarıKlinik nöroanatomi, S.331-364
11Sırt, göğüs, karın, omuz ve kol kaslarıKlinik anatomi, S. 33-41, 113-122, 258-259 Anatomi 1. cilt, S. 153-165
12Ön kol, el kasları, gluteal bölge kaslarıAnatomi 1. cilt, S. 186-199, 201-203
13Uyluk kasları Bacak bölgesi kasları ve kliniği Ayak anatomisi ve kliniği, Yürüme ve fazlarıAnatomi cilt 1, S. 203-221
14Pelvik tabanKlinik anatomi, S.73-98
Kaynak
Mebis notu öğrencilere verilir.
- Gray’s Anatomy, Susan Standring et. al. - Atlas of Human Anatomy, FH Netter - Fonksiyonel Anatomi ekstremiteler ve sırt bölgesi, Prof. Dr. Doğan Taner - Fonksiyonel Nöroanatomi, Prof. Dr. Doğan Taner - Anatomi Cilt: 1-2, Prof. Dr. Kaplan Arıncı, Prof. Dr. Alaittin Elhan, Klinik nöroanatomi- S. Snell, Klinik anatomi- S. Snell

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:05Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:07