Sinir sisteminin hastalık ve travmaları sonrası ortaya çıkan kognitif bozuklukların değerlendirilmesi, rehabilitasyonu yöntemlerinin ve rehabilitasyon sürecinin izlenmesinin koşullarının kavratılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş ve temel yaklaşımlar,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 1,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 2,Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları,Genel tekrar,Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler,Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu,Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu,Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler,Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri,Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi,Genel Tekrar ve literatür tartışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilişsel bozuklukların temel mantığının değerlendirilme ve uygulanma yöntemlerini tartışır.
13, 4, 9
A, G
Nöropsikometrik test ve muayene yöntemlerinin nasıl uygulandığını ve bilişsel işlevler ile ilişkilerini tanımlar
13, 4, 9
A, G
Nörolojik hasar sonrası izlenen nöroplastisite süreçlerini, beyindeki nöroanatomik sistemler ile ilişkilerinin ve reorganizasyonun nasıl olduğunu tartışır.
13, 4, 9
A, G
Rehabilitasyon süreci ile iyileşme süreçlerinin etkileşimlerini izleyip sorunları ve rehabilitasyon sürecinde karşılaşılan problemlere yönelik çözüm önerilerini belirler.
13, 4, 9
A, G
Özel kognitif bozulma alanlarının rehabilitasyonunda kullanılacak yöntemleri ve bu yöntemlerin nasıl uygulanabileceğini tartışır.
13, 4, 9
A, G
Kafa travmalı hastada ortaya çıkan hastaya özgül kognitif bozulma paternini tanıyıp buna uygun rehabilitasyon tekniğini özetler.
13, 4, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş ve temel yaklaşımlar
3. kaynak sayfa 1
2
Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1
3. kaynak sayfa, 1-121
3
Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2
Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları
3. kaynak sayfa, 486-493
7
Genel tekrar
Önceki sunumlara çalışılması
8
Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler
1. kaynakta ilgili bölümün okunması
9
Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu
3. kaynak sayfa, 294-316
10
Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu
1. kaynakta ilgili bölümün okunması
11
Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler
3. kaynak sayfa, 444-461, 493-507
12
Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri
3. kaynak sayfa, 439-444, 469-493
13
Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi
1. kaynakta ilgili bölümün okunması
14
Genel Tekrar ve literatür tartışması
Önceki sunumlara çalışılması ve literatür tarama
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları, bilimsel makaleler.
1- Cognitive Rehabilitation. Sohlberg,& Mateer 2001 The Guilford Press
Cognitive and Behavioral Rehabilitation. Ponsford J. 2004
2- The Guilford Press The Little Black Book of Neuropsychology A Syndrome-Based Approach. Mike R. Schoenberg & James G. Scott. 2011 Springer
3- Mesulam M.M. Principles of Behavioral and Cognitive Neurology. 2th Edition.Oxford 2000
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
10
140
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
2
10
20
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
3
10
30
Proje Sunumu / Seminer
5
2
10
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
15
15
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
20
20
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
263
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(263/30)
9
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
KOGNİTİF REHABİLİTASYON
-
Güz Dönemi
2+0
2
9
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU
Dersi Verenler
Prof.Dr. Lütfü HANOĞLU
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sinir sisteminin hastalık ve travmaları sonrası ortaya çıkan kognitif bozuklukların değerlendirilmesi, rehabilitasyonu yöntemlerinin ve rehabilitasyon sürecinin izlenmesinin koşullarının kavratılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; Giriş ve temel yaklaşımlar,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1,Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 1,Kognitif / Nöropsikometrik değerlendirmenin esasları 2,Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları,Genel tekrar,Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler,Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu,Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu,Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler,Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri,Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi,Genel Tekrar ve literatür tartışması; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bilişsel bozuklukların temel mantığının değerlendirilme ve uygulanma yöntemlerini tartışır.
13, 4, 9
A, G
Nöropsikometrik test ve muayene yöntemlerinin nasıl uygulandığını ve bilişsel işlevler ile ilişkilerini tanımlar
13, 4, 9
A, G
Nörolojik hasar sonrası izlenen nöroplastisite süreçlerini, beyindeki nöroanatomik sistemler ile ilişkilerinin ve reorganizasyonun nasıl olduğunu tartışır.
13, 4, 9
A, G
Rehabilitasyon süreci ile iyileşme süreçlerinin etkileşimlerini izleyip sorunları ve rehabilitasyon sürecinde karşılaşılan problemlere yönelik çözüm önerilerini belirler.
13, 4, 9
A, G
Özel kognitif bozulma alanlarının rehabilitasyonunda kullanılacak yöntemleri ve bu yöntemlerin nasıl uygulanabileceğini tartışır.
13, 4, 9
A, G
Kafa travmalı hastada ortaya çıkan hastaya özgül kognitif bozulma paternini tanıyıp buna uygun rehabilitasyon tekniğini özetler.
13, 4, 9
A, G
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Giriş ve temel yaklaşımlar
3. kaynak sayfa 1
2
Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 1
3. kaynak sayfa, 1-121
3
Kognitif yetersizliğe neden olan nörolojik bozukluklar ve kognitif bozulma biçimleri 2
Nöral hasarlanmadan sonra iyileşmeyi belirleyen faktörler, kortikal plastisite mekanizmaları
3. kaynak sayfa, 486-493
7
Genel tekrar
Önceki sunumlara çalışılması
8
Kognitif rehabilitasyonda etkili olan yöntemler.Restoratif ve Kompensatuvar yöntemler
1. kaynakta ilgili bölümün okunması
9
Afazi değerlendirmesi ve rehabilitasyonu
3. kaynak sayfa, 294-316
10
Kafa travmalı hasta rehabilitasyonu
1. kaynakta ilgili bölümün okunması
11
Demanslı hastalarda ilaç dışı terapiler
3. kaynak sayfa, 444-461, 493-507
12
Diğer kognitif rehabilitasyon uygulanan nörolojik hastalıklar ve rehabilitasyon özellikleri
3. kaynak sayfa, 439-444, 469-493
13
Kognitif rehabilitasyonun temel ilkeleri; rehabilitasyon planı oluşturma, rehabilitasyonun takibi
1. kaynakta ilgili bölümün okunması
14
Genel Tekrar ve literatür tartışması
Önceki sunumlara çalışılması ve literatür tarama
Kaynak
Powerpoint sunum dosyaları, bilimsel makaleler.
1- Cognitive Rehabilitation. Sohlberg,& Mateer 2001 The Guilford Press
Cognitive and Behavioral Rehabilitation. Ponsford J. 2004
2- The Guilford Press The Little Black Book of Neuropsychology A Syndrome-Based Approach. Mike R. Schoenberg & James G. Scott. 2011 Springer
3- Mesulam M.M. Principles of Behavioral and Cognitive Neurology. 2th Edition.Oxford 2000
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.