Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VESTİBÜLER SİSTEM VE REHABİLİTASYONU-Güz Dönemi2+0212
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDenge bozukluğu hastalarında hastalığın iyileşme süreçlerine yakından bakarak tedaviyi sürdürülmesi hakkında temel mekanizmaları kavrayarak hastalara uygun egzersiz programının düzenlenmesini kavranmasını sağlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve dersin işleyişinin tanıtımı,Vestibüler sisteme giriş ve dengenin sağlanmasında sorumlu yapılar,Periferik ve santral vestibüler sistem anatomisi ve fizyolojik temelleri,Periferik ve santral vestibuler hastalıklı hastanın değerlendirmesi,Baş dönmesi ve denge bozuklukları ve genel olarak sınıflandırılması,Baş dönmesi ve denge bozukluklarına yol açan hastalıklar,Periferik ve santral vestibüler sistem hastalıkları,Baş dönmesine yol açan psikojenik problemler,Diğer baş dönmesi denge bozuklukları grupları (Servikojenik, dahili vb),Baş dönmesi ve denge problemi olan hastaların fiziksel sorunları,Denge bozukluklarında santral kompensasyonun mekanizması,Çeşitli patolojilere yönelik vestibuler rehabilitasyon yöntemleri,Ödev sunumları,Bppv hastalığında vestibular tedavi protokolu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dengeyi sağlayan sistemlerin, periferik ve santral vestibüler sistemin nasıl çalıştığını ve sağlıklı organizmadaki işlevlerin neler olduğunu tanımlayabilmesi10, 37, 9A, E
Unilateral ve bilateral periferik vestibuler hastalıklarda vestibuler sistemde bozulan mekanizmaları ve klinik sonuçlarını betimleyebilmesi10, 37, 9A, E
Denge bozukluğu olan hastalarda yatak başı ve tanısal testlerin neler olduğunu tanımlayabilmesi ve tartışabilmesi10, 37, 9A, E
Göz hareketleriyle ilgili olan periferik ve santral sistemdeki yapıların ve işleyişlerinin neler olduğunu tanımlayabilmesi ve tartışabilmesi10, 37, 9A, E
Çeşitli vestibüler patolojilerde hangi tipteki vestibuler rehabilitasyon protokollarının ve terapi programlarının etkili olacağını bilmesi ve uygulayabilmesi10, 37, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve dersin işleyişinin tanıtımıÖn hazırlık yok
2Vestibüler sisteme giriş ve dengenin sağlanmasında sorumlu yapılarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Periferik ve santral vestibüler sistem anatomisi ve fizyolojik temelleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Periferik ve santral vestibuler hastalıklı hastanın değerlendirmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Baş dönmesi ve denge bozuklukları ve genel olarak sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Baş dönmesi ve denge bozukluklarına yol açan hastalıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Periferik ve santral vestibüler sistem hastalıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Baş dönmesine yol açan psikojenik problemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Diğer baş dönmesi denge bozuklukları grupları (Servikojenik, dahili vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Baş dönmesi ve denge problemi olan hastaların fiziksel sorunlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Denge bozukluklarında santral kompensasyonun mekanizmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Çeşitli patolojilere yönelik vestibuler rehabilitasyon yöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ödev sunumlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Bppv hastalığında vestibular tedavi protokoluÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
POWERPOİNT DOSYASI
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 9) Scott-Brown’s Adult Audiology, Sixth Edition

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati148112
Rehberli Problem Çözme1416224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11616
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)368
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(368/30)12
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
VESTİBÜLER SİSTEM VE REHABİLİTASYONU-Güz Dönemi2+0212
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersi VerenlerProf.Dr. Zeliha Candan ALGUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıDenge bozukluğu hastalarında hastalığın iyileşme süreçlerine yakından bakarak tedaviyi sürdürülmesi hakkında temel mekanizmaları kavrayarak hastalara uygun egzersiz programının düzenlenmesini kavranmasını sağlamak
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş ve dersin işleyişinin tanıtımı,Vestibüler sisteme giriş ve dengenin sağlanmasında sorumlu yapılar,Periferik ve santral vestibüler sistem anatomisi ve fizyolojik temelleri,Periferik ve santral vestibuler hastalıklı hastanın değerlendirmesi,Baş dönmesi ve denge bozuklukları ve genel olarak sınıflandırılması,Baş dönmesi ve denge bozukluklarına yol açan hastalıklar,Periferik ve santral vestibüler sistem hastalıkları,Baş dönmesine yol açan psikojenik problemler,Diğer baş dönmesi denge bozuklukları grupları (Servikojenik, dahili vb),Baş dönmesi ve denge problemi olan hastaların fiziksel sorunları,Denge bozukluklarında santral kompensasyonun mekanizması,Çeşitli patolojilere yönelik vestibuler rehabilitasyon yöntemleri,Ödev sunumları,Bppv hastalığında vestibular tedavi protokolu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Dengeyi sağlayan sistemlerin, periferik ve santral vestibüler sistemin nasıl çalıştığını ve sağlıklı organizmadaki işlevlerin neler olduğunu tanımlayabilmesi10, 37, 9A, E
Unilateral ve bilateral periferik vestibuler hastalıklarda vestibuler sistemde bozulan mekanizmaları ve klinik sonuçlarını betimleyebilmesi10, 37, 9A, E
Denge bozukluğu olan hastalarda yatak başı ve tanısal testlerin neler olduğunu tanımlayabilmesi ve tartışabilmesi10, 37, 9A, E
Göz hareketleriyle ilgili olan periferik ve santral sistemdeki yapıların ve işleyişlerinin neler olduğunu tanımlayabilmesi ve tartışabilmesi10, 37, 9A, E
Çeşitli vestibüler patolojilerde hangi tipteki vestibuler rehabilitasyon protokollarının ve terapi programlarının etkili olacağını bilmesi ve uygulayabilmesi10, 37, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş ve dersin işleyişinin tanıtımıÖn hazırlık yok
2Vestibüler sisteme giriş ve dengenin sağlanmasında sorumlu yapılarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
3Periferik ve santral vestibüler sistem anatomisi ve fizyolojik temelleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
4Periferik ve santral vestibuler hastalıklı hastanın değerlendirmesiÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
5Baş dönmesi ve denge bozuklukları ve genel olarak sınıflandırılmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
6Baş dönmesi ve denge bozukluklarına yol açan hastalıklarÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
7Periferik ve santral vestibüler sistem hastalıklarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
8Baş dönmesine yol açan psikojenik problemlerÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
9Diğer baş dönmesi denge bozuklukları grupları (Servikojenik, dahili vb)Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
10Baş dönmesi ve denge problemi olan hastaların fiziksel sorunlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
11Denge bozukluklarında santral kompensasyonun mekanizmasıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
12Çeşitli patolojilere yönelik vestibuler rehabilitasyon yöntemleriÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
13Ödev sunumlarıÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
14Bppv hastalığında vestibular tedavi protokoluÖnerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması
Kaynak
POWERPOİNT DOSYASI
1) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş ve Boyun Cerrahisi, Onur Çelik, 2. Baskı, 2007 2) Essential Otolaryngology, K.J. Lee (Türkçe çevirisi) 2004. 3) Kulak Hastalıkları A. Necmettin Akyıldız, I - 1998 ve II – 2002 4) Vertigo, Fazıl Necdet Ardıç. İzmir Güven Kitabevleri, 2005. 5) Otolaringoloji Temel Bilgiler. Seiden AM et al. (Çeviri editörü: Çetin Kaleli), Nobel Tıp Kitabevleri, 2003. 6) Kulak Burun Boğaz Hastalıkları ve Baş-Boyun Cerrahisi. Koç C. Güneş Kitabevi, 2004 7) Audiology Treatment, Valente-Hosford-Dunn-Valente, 8) Vestibular Rehabilitation, Susan Herdman, 2015 9) Scott-Brown’s Adult Audiology, Sixth Edition

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:05Son Güncelleme Tarihi: 31/01/2023 - 13:07