Sporcularda görülen yaralanmaları ve tedavilerini güncel literatür çerçevesinde değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Spor yaralanmalarına giriş,Performans ve fiziksel uygunluk testleri,Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar,Spora bağlı inflamatuar hastalıklar,Omuz yaralanmaları ve cerrahisi,Omuz rehabilitasyonu,Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Dirsek ve el-el bileği,Kalça yaralanmaları ve cerrahisi,Kalça rehabilitasyonu,Diz yaralanmaları ve cerrahisi,Diz rehabilitasyonu,Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Spor yaralanmaları ve tedavi yöntemlerini değerlendirebilmesi
13, 9
A
Genel rehabilitasyon ilkelerini özetleyebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen üst ekstremite yaralanmalarını değerlendirebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen üst ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetleyebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen alt ekstremite yaralanmalarını değerlendirebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen alt ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetleyebilmesi
13, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Spor yaralanmalarına giriş
3. kaynak sayfa, 127-148
2
Performans ve fiziksel uygunluk testleri
2. kaynak sayfa, 247-271
3
Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar
2. kaynak sayfa, 505-525
4
Spora bağlı inflamatuar hastalıklar
3. kaynak sayfa, 129-148
5
Omuz yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 140-148
6
Omuz rehabilitasyonu
4. kaynak sayfa, 345-378
7
Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 148-168
8
Dirsek ve el-el bileği
3. kaynak sayfa, 148-168
9
Kalça yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 137-140
10
Kalça rehabilitasyonu
5. kaynak sayfa, 333-343
11
Diz yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa 129-137
12
Diz rehabilitasyonu
5. kaynak sayfa 327-331
13
Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 171-179
14
Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu
5. kaynak sayfa 319-325
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1-Brotzman SB, Manske RC (2011). Clinical Orthopaedic Rehabilitation, Expert Consult.
2- Weinberg RS, Gould Daniel. Foundations of Sports Exercise Psychology,2015
3- Bülbül A.M, Erdil M. Ortopedi ve Travmatoloji, İstanbul Tıp Kitapevleri,2017
4- Algun C. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Nobel Tıp Kitapevi, 2015
5- Yüksel İ, Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi, Hipokrat Kitapevi, 2017
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
8
112
Rehberli Problem Çözme
14
16
224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
16
16
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
16
16
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
368
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(368/30)
12
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SPOR YARALANMALARI
-
Güz Dönemi
2+0
2
12
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Doç.Dr. Devrim TARAKCI
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Sporcularda görülen yaralanmaları ve tedavilerini güncel literatür çerçevesinde değerlendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Spor yaralanmalarına giriş,Performans ve fiziksel uygunluk testleri,Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar,Spora bağlı inflamatuar hastalıklar,Omuz yaralanmaları ve cerrahisi,Omuz rehabilitasyonu,Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Dirsek ve el-el bileği,Kalça yaralanmaları ve cerrahisi,Kalça rehabilitasyonu,Diz yaralanmaları ve cerrahisi,Diz rehabilitasyonu,Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi,Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Spor yaralanmaları ve tedavi yöntemlerini değerlendirebilmesi
13, 9
A
Genel rehabilitasyon ilkelerini özetleyebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen üst ekstremite yaralanmalarını değerlendirebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen üst ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetleyebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen alt ekstremite yaralanmalarını değerlendirebilmesi
13, 9
A
Sporcularda görülen alt ekstremite cerrahisini ve rehabilitasyonunu özetleyebilmesi
13, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Spor yaralanmalarına giriş
3. kaynak sayfa, 127-148
2
Performans ve fiziksel uygunluk testleri
2. kaynak sayfa, 247-271
3
Aşırı kullanıma bağlı yaralanmalar
2. kaynak sayfa, 505-525
4
Spora bağlı inflamatuar hastalıklar
3. kaynak sayfa, 129-148
5
Omuz yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 140-148
6
Omuz rehabilitasyonu
4. kaynak sayfa, 345-378
7
Dirsek ve el-el bileği yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 148-168
8
Dirsek ve el-el bileği
3. kaynak sayfa, 148-168
9
Kalça yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 137-140
10
Kalça rehabilitasyonu
5. kaynak sayfa, 333-343
11
Diz yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa 129-137
12
Diz rehabilitasyonu
5. kaynak sayfa 327-331
13
Ayak-ayak bileği yaralanmaları ve cerrahisi
3. kaynak sayfa, 171-179
14
Ayak-ayak bileği rehabilitasyonu
5. kaynak sayfa 319-325
Kaynak
Ders notu verilecektir.
1-Brotzman SB, Manske RC (2011). Clinical Orthopaedic Rehabilitation, Expert Consult.
2- Weinberg RS, Gould Daniel. Foundations of Sports Exercise Psychology,2015
3- Bülbül A.M, Erdil M. Ortopedi ve Travmatoloji, İstanbul Tıp Kitapevleri,2017
4- Algun C. Fizyoterapi ve Rehabilitasyon, Nobel Tıp Kitapevi, 2015
5- Yüksel İ, Ortopedik Problemlerde Manuel Terapi, Hipokrat Kitapevi, 2017
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Fizyoterapi ve Rehabilitasyonun özelleştiği alanında bilimsel ve kanıta dayalı temel bilgiye sahiptir.
X
2
Özelleştiği fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında değerlendirme, tedavi planlama, uygulama bilgisine ve bilimsel bakışa sahiptir.
X
3
Özelleştiği alanda kuramsal bilgisini kullanarak uygulamaya yönelik sorunları çözer.
X
4
Uzmanlaştığı alanda Fizyoterapi gerektiren hastaları değerlendirip koruyucu, önleyici ve rehabilite edici tedavileri uygulayabilir.
X
5
Uzmanlaştığı alanda kazandığı bilgi ve beceri kapsamında bağımsız olarak çalışır ve sorumluluk alır.
X
6
Uzmanlaştığı alanda evrensel düzeyde mesleki bilgi ve becerilerini değerlendirip etkin kullanır.
X
7
Özelleştiği Fizyoterapi ve Rehabilitasyon alanında çalışma performansını iletişim teknolojilerini kullanarak uygular.
X
8
Kuramsal mesleki bilgilerini disiplinler arası iletişime önem vererek ve ulusal politikalar doğrultusunda kullanır.
X
9
Uzmanlaştığı alanda sağlığın korunması açısından toplumu bilgilendirme ve bilinçlendirme sorumluluğunu mesleki etik ilkelere göre uygular.