Bu ders; Bilimsel araştırma etiğine giriş,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2,Helsinki Bildirgesi,Klinik araştırmalar yönetmeliği 1,Klinik araştırmalar yönetmeliği 2,Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme),Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1,Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2,Ödev; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara rehberlik eden temel etik ilkeleri ve normları, tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara ilişkin temel uluslararası yönergeleri ve beyanları, insanları bir araştırmaya dahil ederken bir araştırmacının sorumluluğunu ve hassas verilerin güvenli bir şekilde saklanmasının neleri gerektirdiğini bilir.
10, 13, 9
E, H
Araştırmalardaki etik ilke ve normları yorumlar
10, 13, 9
D, E
Araştırmalarda etik ilkeleri ve normları uygular
10, 13, 9
D, E
Bir çalışmanın uygulanması sırasında katılımcıları korur
10, 13, 9
D, E
Bilimsel suiistimallerin tuzakları ve bu tür davranışlardan kaçınmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur
10, 13, 9
D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilimsel araştırma etiğine giriş
2
Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1
3
Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2
4
Helsinki Bildirgesi
5
Klinik araştırmalar yönetmeliği 1
6
Klinik araştırmalar yönetmeliği 2
7
Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme)
8
Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1
9
Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2
10
Ödev
Kaynak
1- Beauchamp, T.L., Childress, J.F.; “Biyomedikal Etik Prensipleri”, (Yedinci Edisyon, Çev: M.Kemal Temel), BETİM, İstanbul, 2017. 2- Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul.
3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.Konu ile ilgili makaleler
4- SD Sağlık Düşünce ve Kültürü Dergisi. Konu ile ilgili makaleler
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
6
İstatistiksel verileri açıklar
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
10
3
30
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
3
8
24
Genel Sınav ve Hazırlığı
3
8
24
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİ
EPDD1213144
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Doktora
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi Verenler
Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin İçeriği
Bu ders; Bilimsel araştırma etiğine giriş,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2,Helsinki Bildirgesi,Klinik araştırmalar yönetmeliği 1,Klinik araştırmalar yönetmeliği 2,Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme),Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1,Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2,Ödev; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara rehberlik eden temel etik ilkeleri ve normları, tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara ilişkin temel uluslararası yönergeleri ve beyanları, insanları bir araştırmaya dahil ederken bir araştırmacının sorumluluğunu ve hassas verilerin güvenli bir şekilde saklanmasının neleri gerektirdiğini bilir.
10, 13, 9
E, H
Araştırmalardaki etik ilke ve normları yorumlar
10, 13, 9
D, E
Araştırmalarda etik ilkeleri ve normları uygular
10, 13, 9
D, E
Bir çalışmanın uygulanması sırasında katılımcıları korur
10, 13, 9
D, E
Bilimsel suiistimallerin tuzakları ve bu tür davranışlardan kaçınmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur
10, 13, 9
D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Bilimsel araştırma etiğine giriş
2
Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1
3
Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2
4
Helsinki Bildirgesi
5
Klinik araştırmalar yönetmeliği 1
6
Klinik araştırmalar yönetmeliği 2
7
Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme)
8
Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1
9
Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2
10
Ödev
Kaynak
1- Beauchamp, T.L., Childress, J.F.; “Biyomedikal Etik Prensipleri”, (Yedinci Edisyon, Çev: M.Kemal Temel), BETİM, İstanbul, 2017. 2- Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul.
3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.Konu ile ilgili makaleler
4- SD Sağlık Düşünce ve Kültürü Dergisi. Konu ile ilgili makaleler
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
6
İstatistiksel verileri açıklar
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir