Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİEPDD1213144Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel araştırma etiğine giriş,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2,Helsinki Bildirgesi,Klinik araştırmalar yönetmeliği 1,Klinik araştırmalar yönetmeliği 2,Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme),Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1,Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2,Ödev; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara rehberlik eden temel etik ilkeleri ve normları, tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara ilişkin temel uluslararası yönergeleri ve beyanları, insanları bir araştırmaya dahil ederken bir araştırmacının sorumluluğunu ve hassas verilerin güvenli bir şekilde saklanmasının neleri gerektirdiğini bilir.10, 13, 9E, H
Araştırmalardaki etik ilke ve normları yorumlar10, 13, 9D, E
Araştırmalarda etik ilkeleri ve normları uygular10, 13, 9D, E
Bir çalışmanın uygulanması sırasında katılımcıları korur10, 13, 9D, E
Bilimsel suiistimallerin tuzakları ve bu tür davranışlardan kaçınmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur10, 13, 9D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel araştırma etiğine giriş
2Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1
3Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2
4Helsinki Bildirgesi
5Klinik araştırmalar yönetmeliği 1
6Klinik araştırmalar yönetmeliği 2
7Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme)
8Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1
9Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2
10Ödev
Kaynak
1- Beauchamp, T.L., Childress, J.F.; “Biyomedikal Etik Prensipleri”, (Yedinci Edisyon, Çev: M.Kemal Temel), BETİM, İstanbul, 2017. 2- Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul. 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.Konu ile ilgili makaleler 4- SD Sağlık Düşünce ve Kültürü Dergisi. Konu ile ilgili makaleler

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
6
İstatistiksel verileri açıklar
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer10330
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı3824
Genel Sınav ve Hazırlığı3824
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)106
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(106/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BİLİMSEL ARAŞTIRMA ETİĞİEPDD1213144Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Dersin İçeriğiBu ders; Bilimsel araştırma etiğine giriş,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1,Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2,Helsinki Bildirgesi,Klinik araştırmalar yönetmeliği 1,Klinik araştırmalar yönetmeliği 2,Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme),Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1,Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2,Ödev; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara rehberlik eden temel etik ilkeleri ve normları, tıp ve sağlıkla ilgili araştırmalara ilişkin temel uluslararası yönergeleri ve beyanları, insanları bir araştırmaya dahil ederken bir araştırmacının sorumluluğunu ve hassas verilerin güvenli bir şekilde saklanmasının neleri gerektirdiğini bilir.10, 13, 9E, H
Araştırmalardaki etik ilke ve normları yorumlar10, 13, 9D, E
Araştırmalarda etik ilkeleri ve normları uygular10, 13, 9D, E
Bir çalışmanın uygulanması sırasında katılımcıları korur10, 13, 9D, E
Bilimsel suiistimallerin tuzakları ve bu tür davranışlardan kaçınmanın yolları hakkında bilgi sahibi olur10, 13, 9D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bilimsel araştırma etiğine giriş
2Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 1
3Bilimsel araştırmalarda karşılaşılan etik sorunlar 2
4Helsinki Bildirgesi
5Klinik araştırmalar yönetmeliği 1
6Klinik araştırmalar yönetmeliği 2
7Makale (Klinik araştırma yazıları inceleme)
8Etik Kurul başvurusu değerlendirme 1
9Etik Kurul başvurusu değerlendirme 2
10Ödev
Kaynak
1- Beauchamp, T.L., Childress, J.F.; “Biyomedikal Etik Prensipleri”, (Yedinci Edisyon, Çev: M.Kemal Temel), BETİM, İstanbul, 2017. 2- Sarı, N. ve ark. (2007); "Tıp Tarihi ve Tıp Etiği Ders Kitabı", Cerrahpaşa Tıp Fak. yayını, İstanbul. 3- Çobanoğlu, N. (2007); “Tıp Etiği”, İlke Yayınevi, Ankara.Konu ile ilgili makaleler 4- SD Sağlık Düşünce ve Kültürü Dergisi. Konu ile ilgili makaleler

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
6
İstatistiksel verileri açıklar
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43