Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL EPİDEMİYOLOJİEPDD1113137Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Perihan TORUN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Doç.Dr. Perihan TORUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal epidemiyoloji, insanların sosyal etkileşimlerinin ve birleşik faaliyetlerinin sağlığı nasıl etkilediğini inceleyen akademik bir çalışmadır. Bir nüfusun sosyal belirleyicilerinin sağlıklarını nasıl etkileyebileceğini inceler. Bir hastalığın ortaya çıkmasına katkıda bulunan biyolojik faktörlerle birlikte ekonomik, sosyolojik ve demografik verilere odaklanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal epidemiyoloji nedir?,Sosyoekonomik değişkenlerin ölçümü,Fakirlik (poverty), mahrumiyet (depriviation) , Sosyal sermaye (Social capital),Sosyal dışlanma (social exclusion),Sağlık eşitsizlikleri (health inequalities),Kontrollü toplum deneyleri,Sosyal ağ analizi (social network analysis),propensity skor analizi,Mediatör analizi,Sabit ve rastgele etki modeli,Difference-in-difference analizi,Nitel araştırmalar,Boylamsal yaklaşımlar, çok basamaklı analizler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıkta eşitsizlikler ve adaletsizlikler bağlamında sosyal epidemiyolojinin rolünü değerlendirir.10, 14, 19, 36, 4, 9E, H, J
Sosyal epidemiyoloji ile bağlantılı değişkenlerin ölçümlerini eleştirel analiz eder.10, 14, 19, 36, 4, 9E, H, J
Sosyal epidemiyolojide kullanılan analiz yaklaşımlarını anlar.10, 13, 16, 19, 36, 4, 9E, H, J
Sosyal epidemiyoloji araştırmalarında neden-sonuç ilişkisi kurulmasıyla ilgili sorunları tartışır10, 13, 19, 36, 4, 9E, H, J
Eleştirel makale analizi yapar10, 13, 16, 19, 36, 4, 9E, H
Bir sosyal epidemiyoloji araştırma planı geliştirir10, 13, 16, 19, 36, 4, 9E, H, J
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji alanında çalışmalar yapılmasının önemini tartışır10, 13, 14, 19, 36, 9E, F, H
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji değişkenlerinin ölçümü konusunda öneriler geliştirir10, 13, 14, 19, 2, 36, 4, 9E, H, J
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal epidemiyoloji nedir?
2Sosyoekonomik değişkenlerin ölçümü
3Fakirlik (poverty), mahrumiyet (depriviation)
4 Sosyal sermaye (Social capital)
5Sosyal dışlanma (social exclusion)
6Sağlık eşitsizlikleri (health inequalities)
7Kontrollü toplum deneyleri
8Sosyal ağ analizi (social network analysis)
9propensity skor analizi
10Mediatör analizi
11Sabit ve rastgele etki modeli
12Difference-in-difference analizi
13Nitel araştırmalar
14Boylamsal yaklaşımlar, çok basamaklı analizler
Kaynak
Oakes JM, Kaufman JS. Metods in Social Epidemiology. Berkman LF, Kawachi I, Glymour MM. Socail Epidemiology

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4312
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Proje Sunumu / Seminer8324
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı8864
Genel Sınav ve Hazırlığı4832
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)174
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(174/30)6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL EPİDEMİYOLOJİEPDD1113137Güz Dönemi2+026
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Perihan TORUN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Doç.Dr. Perihan TORUN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSosyal epidemiyoloji, insanların sosyal etkileşimlerinin ve birleşik faaliyetlerinin sağlığı nasıl etkilediğini inceleyen akademik bir çalışmadır. Bir nüfusun sosyal belirleyicilerinin sağlıklarını nasıl etkileyebileceğini inceler. Bir hastalığın ortaya çıkmasına katkıda bulunan biyolojik faktörlerle birlikte ekonomik, sosyolojik ve demografik verilere odaklanır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sosyal epidemiyoloji nedir?,Sosyoekonomik değişkenlerin ölçümü,Fakirlik (poverty), mahrumiyet (depriviation) , Sosyal sermaye (Social capital),Sosyal dışlanma (social exclusion),Sağlık eşitsizlikleri (health inequalities),Kontrollü toplum deneyleri,Sosyal ağ analizi (social network analysis),propensity skor analizi,Mediatör analizi,Sabit ve rastgele etki modeli,Difference-in-difference analizi,Nitel araştırmalar,Boylamsal yaklaşımlar, çok basamaklı analizler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlıkta eşitsizlikler ve adaletsizlikler bağlamında sosyal epidemiyolojinin rolünü değerlendirir.10, 14, 19, 36, 4, 9E, H, J
Sosyal epidemiyoloji ile bağlantılı değişkenlerin ölçümlerini eleştirel analiz eder.10, 14, 19, 36, 4, 9E, H, J
Sosyal epidemiyolojide kullanılan analiz yaklaşımlarını anlar.10, 13, 16, 19, 36, 4, 9E, H, J
Sosyal epidemiyoloji araştırmalarında neden-sonuç ilişkisi kurulmasıyla ilgili sorunları tartışır10, 13, 19, 36, 4, 9E, H, J
Eleştirel makale analizi yapar10, 13, 16, 19, 36, 4, 9E, H
Bir sosyal epidemiyoloji araştırma planı geliştirir10, 13, 16, 19, 36, 4, 9E, H, J
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji alanında çalışmalar yapılmasının önemini tartışır10, 13, 14, 19, 36, 9E, F, H
Türkiye’de sosyal epidemiyoloji değişkenlerinin ölçümü konusunda öneriler geliştirir10, 13, 14, 19, 2, 36, 4, 9E, H, J
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 36: Akranla Öğretim Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sosyal epidemiyoloji nedir?
2Sosyoekonomik değişkenlerin ölçümü
3Fakirlik (poverty), mahrumiyet (depriviation)
4 Sosyal sermaye (Social capital)
5Sosyal dışlanma (social exclusion)
6Sağlık eşitsizlikleri (health inequalities)
7Kontrollü toplum deneyleri
8Sosyal ağ analizi (social network analysis)
9propensity skor analizi
10Mediatör analizi
11Sabit ve rastgele etki modeli
12Difference-in-difference analizi
13Nitel araştırmalar
14Boylamsal yaklaşımlar, çok basamaklı analizler
Kaynak
Oakes JM, Kaufman JS. Metods in Social Epidemiology. Berkman LF, Kawachi I, Glymour MM. Socail Epidemiology

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
X
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43