Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞ. TASARIMI VE YÖNTEMLERİ | 3+0 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyolojik araştırma yöntemleri ve tasarımları konusunda bilgi ve beceri kazanılmasını sağlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyolojik araştırmaların ortaya çıkışı ve gelişimi,Nedensellik kavramı ve tasarımla ilişkisi,Araştırma planlama ve aşamaları,Tasarım seçenekleri ve araştırmaların sınıflandırılması,Gözlemsel araştırmalar I: Örnek Olay, Ekolojik Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Gözlemsel araştırmalar II: Vaka-Kontrol Araştırmaları,Gözlemsel araştırmalar III: Kohort Araştırmaları,Deneysel araştırmalar I: Randomize Kontrollü Deneysel Araştırmalar,Deneysel araştırmalar II: Doğal Deneyler, Yarı-deneysel Araştırmalar,Dijital Epidemiyoloji ve Büyük Veriden Yararlanma,Araştırma sonuçlarının raporlanması,Araştırma tasarım hataları ve yanlılıklar,Karıştırıcı değişkenler ve kontrolü,Sindemik ilişkiler ve karmaşıklık teorisi; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Gözlemsel ve deneysel araştırma türlerini sayarak her birinin tasarımını açıklayabilmek; Araştırmalarda kullanılan kavram ve terimleri açıklayarak yorumlayabilmek | 1, 15, 18, 2, 4 | A, C, D |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 15: Problem Çözme, 18: Vaka Çalışması, 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev, D: Proje / Tasarım |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Epidemiyolojik araştırmaların ortaya çıkışı ve gelişimi | |
2 | Nedensellik kavramı ve tasarımla ilişkisi | |
3 | Araştırma planlama ve aşamaları | |
4 | Tasarım seçenekleri ve araştırmaların sınıflandırılması | |
5 | Gözlemsel araştırmalar I: Örnek Olay, Ekolojik Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar | |
6 | Gözlemsel araştırmalar II: Vaka-Kontrol Araştırmaları | |
7 | Gözlemsel araştırmalar III: Kohort Araştırmaları | |
8 | Deneysel araştırmalar I: Randomize Kontrollü Deneysel Araştırmalar | |
9 | Deneysel araştırmalar II: Doğal Deneyler, Yarı-deneysel Araştırmalar | |
10 | Dijital Epidemiyoloji ve Büyük Veriden Yararlanma | |
11 | Araştırma sonuçlarının raporlanması | |
12 | Araştırma tasarım hataları ve yanlılıklar | |
13 | Karıştırıcı değişkenler ve kontrolü | |
14 | Sindemik ilişkiler ve karmaşıklık teorisi |
Kaynak |
1-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 2-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 3-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 4-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 5-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 6-Kim D. New Horizons in Modeling and Simulation for Social Epidemiology and Public Health. John Wiley and Sons Inc., NJ, 2021. 7-Fow MP, Edwards JK, Platt R, Balzer RB. The Critical Importance of Asking Good Questions: The Role of Epidemiology Doctoral Training Programs. Am J Epidemiol. 2020;189(4):261–264. 8- Abraham A, Gille D, Puhan MA, Ter Riet G, von Wyl V; the International Consortium on Teaching Epidemiology. Defining Core Competencies for Epidemiologists in Academic Settings to Tackle Tomorrow's Health Research Challenges: A Structured, Multinational Effort. Am J Epidemiol. 2021 Feb 1;190(3):343-352. doi: 10.1093/aje/kwaa209. PMID: 33106866; PMCID: PMC7935742. 9-WayWay M. Hlaing, Competencies acquired in epidemiology doctoral programs. Annals of Epidemiology, 2019; 36:1-4. 10-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002. 11- U.S. Department Of Health And Human Services, Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Principles of Epidemiology in Public Health Practice, 3rd Edition. An Introduction to Applied Epidemiology and Biostatistics. Self-Study Course SS1978, October 2006, Updated May 2012. 12-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 13-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 14-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. 15- Knapp RG, Miller III MC. Clinical Epidemiology and Biostatistics. Williams and Wilkins, Baltimore, 1992. 16-Friis RH, Sellers TA. Epidemiology for Public Health Practice. 6th edition, Jones & Bartlett Learning, 2020. |
Ders notları, sunumlar |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |