Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞ. TASARIMI VE YÖNTEMLERİEPDD1113135Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıEpidemiyolojik araştırma yöntemleri ve tasarımları konusunda bilgi ve beceri kazanılmasını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Epidemiyolojik araştırmaların ortaya çıkışı ve gelişimi,Nedensellik kavramı ve tasarımla ilişkisi,Araştırma planlama ve aşamaları,Tasarım seçenekleri ve araştırmaların sınıflandırılması,Gözlemsel araştırmalar I: Örnek Olay, Ekolojik Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Gözlemsel araştırmalar II: Vaka-Kontrol Araştırmaları,Gözlemsel araştırmalar III: Kohort Araştırmaları,Deneysel araştırmalar I: Randomize Kontrollü Deneysel Araştırmalar,Deneysel araştırmalar II: Doğal Deneyler, Yarı-deneysel Araştırmalar,Dijital Epidemiyoloji ve Büyük Veriden Yararlanma,Araştırma sonuçlarının raporlanması,Araştırma tasarım hataları ve yanlılıklar,Karıştırıcı değişkenler ve kontrolü,Sindemik ilişkiler ve karmaşıklık teorisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Araştırmalarda kullanılan kavram ve terimleri yorumlar 12, 16, 4, 6, 9A, E, F
Gözlemsel ve deneysel araştırmaları tasarlar10, 12, 13, 14, 3, 4, 9E, J
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini açıklar13, 14, 9E, J
Araştırma türüne uygun hız ve risk hesaplamalarını yapar11, 12, 13, 14, 16, 3, 9B, E, H
Araştırmayı, aşamalarına uygun olarak tasarlar10, 13, 3, 9E
Araştırmaya etki eden hata ve yanlılıkları yorumlar10, 13, 3, 9D, E
Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemlerini uygun yerde kullanır11, 12, 3, 5, 6E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Epidemiyolojik araştırmaların ortaya çıkışı ve gelişimi
2Nedensellik kavramı ve tasarımla ilişkisi
3Araştırma planlama ve aşamaları
4Tasarım seçenekleri ve araştırmaların sınıflandırılması
5Gözlemsel araştırmalar I: Örnek Olay, Ekolojik Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar
6Gözlemsel araştırmalar II: Vaka-Kontrol Araştırmaları
7Gözlemsel araştırmalar III: Kohort Araştırmaları
8Deneysel araştırmalar I: Randomize Kontrollü Deneysel Araştırmalar
9Deneysel araştırmalar II: Doğal Deneyler, Yarı-deneysel Araştırmalar
10Dijital Epidemiyoloji ve Büyük Veriden Yararlanma
11Araştırma sonuçlarının raporlanması
12Araştırma tasarım hataları ve yanlılıklar
13Karıştırıcı değişkenler ve kontrolü
14Sindemik ilişkiler ve karmaşıklık teorisi
Kaynak
1- Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 5-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 6-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 7-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. 8-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 9-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 10-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021.
Ders notları, sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
X
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme4624
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4832
Okul Dışı Diğer Faaliyetler6954
Proje Sunumu / Seminer5840
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)208
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(208/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
EPİDEMİYOLOJİK ARAŞ. TASARIMI VE YÖNTEMLERİEPDD1113135Güz Dönemi3+037
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerProf.Dr. Osman Erol HAYRAN, Dr.Öğr.Üye. Ömer ATAÇ
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıEpidemiyolojik araştırma yöntemleri ve tasarımları konusunda bilgi ve beceri kazanılmasını sağlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; Epidemiyolojik araştırmaların ortaya çıkışı ve gelişimi,Nedensellik kavramı ve tasarımla ilişkisi,Araştırma planlama ve aşamaları,Tasarım seçenekleri ve araştırmaların sınıflandırılması,Gözlemsel araştırmalar I: Örnek Olay, Ekolojik Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar,Gözlemsel araştırmalar II: Vaka-Kontrol Araştırmaları,Gözlemsel araştırmalar III: Kohort Araştırmaları,Deneysel araştırmalar I: Randomize Kontrollü Deneysel Araştırmalar,Deneysel araştırmalar II: Doğal Deneyler, Yarı-deneysel Araştırmalar,Dijital Epidemiyoloji ve Büyük Veriden Yararlanma,Araştırma sonuçlarının raporlanması,Araştırma tasarım hataları ve yanlılıklar,Karıştırıcı değişkenler ve kontrolü,Sindemik ilişkiler ve karmaşıklık teorisi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Araştırmalarda kullanılan kavram ve terimleri yorumlar 12, 16, 4, 6, 9A, E, F
Gözlemsel ve deneysel araştırmaları tasarlar10, 12, 13, 14, 3, 4, 9E, J
Nicel ve nitel araştırma yöntemlerini açıklar13, 14, 9E, J
Araştırma türüne uygun hız ve risk hesaplamalarını yapar11, 12, 13, 14, 16, 3, 9B, E, H
Araştırmayı, aşamalarına uygun olarak tasarlar10, 13, 3, 9E
Araştırmaya etki eden hata ve yanlılıkları yorumlar10, 13, 3, 9D, E
Olasılıklı ve olasılıksız örnekleme yöntemlerini uygun yerde kullanır11, 12, 3, 5, 6E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi, J: Akran değerlendirmesi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Epidemiyolojik araştırmaların ortaya çıkışı ve gelişimi
2Nedensellik kavramı ve tasarımla ilişkisi
3Araştırma planlama ve aşamaları
4Tasarım seçenekleri ve araştırmaların sınıflandırılması
5Gözlemsel araştırmalar I: Örnek Olay, Ekolojik Araştırmalar, Kesitsel Araştırmalar
6Gözlemsel araştırmalar II: Vaka-Kontrol Araştırmaları
7Gözlemsel araştırmalar III: Kohort Araştırmaları
8Deneysel araştırmalar I: Randomize Kontrollü Deneysel Araştırmalar
9Deneysel araştırmalar II: Doğal Deneyler, Yarı-deneysel Araştırmalar
10Dijital Epidemiyoloji ve Büyük Veriden Yararlanma
11Araştırma sonuçlarının raporlanması
12Araştırma tasarım hataları ve yanlılıklar
13Karıştırıcı değişkenler ve kontrolü
14Sindemik ilişkiler ve karmaşıklık teorisi
Kaynak
1- Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 5-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 6-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 7-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. 8-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 9-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 10-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021.
Ders notları, sunumlar

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
X
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
X
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
X
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
X
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
X
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
X
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43