Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OLASILIK KAV. VE EPİDEMİYOLOJİ İÇİN İSTATİSTİK | EPDD1113099 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz |
Dersin Amacı | Epidemiyoloji için gerekli olan temel istatistik kavramları ve hesapları ile olasılık hesapları, kuralları ve dağılımları konusunda bilgi ve beceri kazanmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları,Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları,Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı,Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları,İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi,Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı,Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,Veri türleri, verilerin özetlenmesi,Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II,Önemlilik testlerine giriş,Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramları açıklar | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E |
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramlarına yönelik hesaplamaları yapar | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E |
Sağlık ölçütlerini hesaplar | 10, 12, 3, 4, 5, 6, 9 | E, H |
Sağlık ölçütlerini yorumlar | 10, 11, 12, 3, 4, 6, 9 | D, E, H |
Hipoteze uygun istatistiksel testleri kullanır | 11, 12, 14, 16, 19, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları | |
2 | Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları | |
3 | Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı | |
4 | Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları | |
5 | İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi | |
6 | Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı | |
7 | Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri | |
8 | Veri türleri, verilerin özetlenmesi | |
9 | Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri | |
10 | Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I | |
11 | Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II | |
12 | Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I | |
13 | Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II | |
14 | Önemlilik testlerine giriş | |
15 | Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş |
Kaynak |
1- Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 5-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 6-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 7-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. 8-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 9-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 10-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | X | |||||
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | |||||
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | |||||
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | ||||||
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | |||||
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | |||||
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | X | |||||
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | ||||||
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | |||||
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | X | |||||
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | ||||||
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | ||||||
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | X | |||||
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | ||||||
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | ||||||
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | ||||||
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 8 | 56 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 6 | 24 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 4 | 8 | 32 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 4 | 8 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 196 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30) | 7 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OLASILIK KAV. VE EPİDEMİYOLOJİ İÇİN İSTATİSTİK | EPDD1113099 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | Ar. Gör. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz |
Dersin Amacı | Epidemiyoloji için gerekli olan temel istatistik kavramları ve hesapları ile olasılık hesapları, kuralları ve dağılımları konusunda bilgi ve beceri kazanmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları,Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları,Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı,Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları,İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi,Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı,Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,Veri türleri, verilerin özetlenmesi,Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II,Önemlilik testlerine giriş,Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramları açıklar | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E |
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramlarına yönelik hesaplamaları yapar | 12, 14, 16, 6, 9 | A, E |
Sağlık ölçütlerini hesaplar | 10, 12, 3, 4, 5, 6, 9 | E, H |
Sağlık ölçütlerini yorumlar | 10, 11, 12, 3, 4, 6, 9 | D, E, H |
Hipoteze uygun istatistiksel testleri kullanır | 11, 12, 14, 16, 19, 9 | E, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları | |
2 | Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları | |
3 | Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı | |
4 | Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları | |
5 | İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi | |
6 | Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı | |
7 | Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri | |
8 | Veri türleri, verilerin özetlenmesi | |
9 | Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri | |
10 | Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I | |
11 | Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II | |
12 | Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I | |
13 | Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II | |
14 | Önemlilik testlerine giriş | |
15 | Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş |
Kaynak |
1- Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 5-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 6-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 7-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. 8-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 9-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 10-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar | X | |||||
2 | Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir | X | |||||
3 | Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır | X | |||||
4 | Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar. | ||||||
5 | Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular | X | |||||
6 | İstatistiksel verileri açıklar | X | |||||
7 | Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir | X | |||||
8 | Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir | ||||||
9 | Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar | X | |||||
10 | Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir | X | |||||
11 | Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir. | ||||||
12 | İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular. | ||||||
13 | Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır | X | |||||
14 | Hastalıkların gidişatını tahmin eder | ||||||
15 | Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar | ||||||
16 | Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir. | ||||||
17 | Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |