Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OLASILIK KAV. VE EPİDEMİYOLOJİ İÇİN İSTATİSTİKEPDD1113099Güz Dönemi2+237
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıEpidemiyoloji için gerekli olan temel istatistik kavramları ve hesapları ile olasılık hesapları, kuralları ve dağılımları konusunda bilgi ve beceri kazanmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları,Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları,Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı,Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları,İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi,Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı,Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,Veri türleri, verilerin özetlenmesi,Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II,Önemlilik testlerine giriş,Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramları açıklar 12, 14, 16, 6, 9A, E
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramlarına yönelik hesaplamaları yapar12, 14, 16, 6, 9A, E
Sağlık ölçütlerini hesaplar10, 12, 3, 4, 5, 6, 9E, H
Sağlık ölçütlerini yorumlar10, 11, 12, 3, 4, 6, 9D, E, H
Hipoteze uygun istatistiksel testleri kullanır11, 12, 14, 16, 19, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları
2Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları
3Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı
4Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları
5İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi
6Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı
7Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri
8Veri türleri, verilerin özetlenmesi
9Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri
10Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I
11Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II
12Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I
13Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II
14Önemlilik testlerine giriş
15Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş
Kaynak
1- Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 5-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 6-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 7-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. 8-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 9-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 10-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021.
Ders notları, sunumlar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14456
Rehberli Problem Çözme7856
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi4624
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer4832
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı248
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
OLASILIK KAV. VE EPİDEMİYOLOJİ İÇİN İSTATİSTİKEPDD1113099Güz Dönemi2+237
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN
Dersin YardımcılarıAr. Gör. Ayşe Zülal Tokaç Farımaz
Dersin AmacıEpidemiyoloji için gerekli olan temel istatistik kavramları ve hesapları ile olasılık hesapları, kuralları ve dağılımları konusunda bilgi ve beceri kazanmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları,Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları,Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı,Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları,İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi,Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı,Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,Veri türleri, verilerin özetlenmesi,Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II,Önemlilik testlerine giriş,Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramları açıklar 12, 14, 16, 6, 9A, E
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramlarına yönelik hesaplamaları yapar12, 14, 16, 6, 9A, E
Sağlık ölçütlerini hesaplar10, 12, 3, 4, 5, 6, 9E, H
Sağlık ölçütlerini yorumlar10, 11, 12, 3, 4, 6, 9D, E, H
Hipoteze uygun istatistiksel testleri kullanır11, 12, 14, 16, 19, 9E, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları
2Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları
3Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı
4Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları
5İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi
6Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı
7Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri
8Veri türleri, verilerin özetlenmesi
9Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri
10Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I
11Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II
12Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I
13Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II
14Önemlilik testlerine giriş
15Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş
Kaynak
1- Hayran O. Güncel Epidemiyoloji. İstanbul Medipol Üniversitesi Yayınları, 2023 2-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 3-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 4-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 5-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 6-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 7-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002.. 8-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 9-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 10-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021.
Ders notları, sunumlar.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hedef popülasyonun, uygun kaynak ve çalışma popülasyonlarının, yeterli maruziyetin, sonuçların ve ortak değişken değerlendirmelerinin belirlenmesi de dahil olmak üzere bu sorunun yanıtlanmasına yardımcı olacak bir epidemiyolojik araştırma tasarlar
X
2
Epidemiyoloji metodolojisinde kavramsal bir çerçeve geliştirir
X
3
Tasarım ve analiz aşamalarında karıştırıcılar ve bias gibi çalışmanın sonucunu etkileyen faktörleri ele alır
X
4
Bias ve değişkenlik içeren karmaşık mekanizmaların etkilerini yorumlar.
5
Uygun olan temel istatistiksel kavramları ve yöntemleri uygular
X
6
İstatistiksel verileri açıklar
X
7
Klinik araştırma yürütmek için bir plan geliştirir
X
8
Randomize tasarımlarda nedensel etkileri tahmin etmeye yönelik yöntemleri ve randomizasyona alternatif tasarımları değerlendirir
9
Eşitsizliğin ölçülme yollarının ve bu ölçümlerin verilerin yorumlanmasını nasıl etkilediğinin kritiğini yapar
X
10
Hastalık tarama yöntemlerini yorumlama becerisi geliştirir
X
11
Epidemiyoloji metodolojisine ilişkin olanlar da dahil olmak üzere araştırma önerilerinin yeterliliğini ve bilimsel değerini eleştirel bir şekilde değerlendirir.
12
İnsan hastalıklarının fizyolojisi ve patofizyolojisi hakkındaki bilgilerini epidemiyolojik çalışmalara uygular.
13
Belirli sağlık durumlarının nedenlerini araştırır
X
14
Hastalıkların gidişatını tahmin eder
15
Araştırma bulgularını daha geniş bakış açısıyla, politika bağlamında yorumlar
16
Halk sağlığı ve klinik sorunlara yönelik geçerli ve etkili protokoller tasarlamak için bir temel geliştirir.
17
Bulaşıcı ve bulaşıcı olmayan hastalıkların epidemiyolojisi hakkında temel bilgi geliştirir

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:12Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 10:43