Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
OLASILIK KAV. VE EPİDEMİYOLOJİ İÇİN İSTATİSTİK | 2+2 | 3 | 7 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Pakize YİĞİT, Prof.Dr. Osman Erol HAYRAN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Epidemiyoloji için gerekli olan temel istatistik kavramları ve hesapları ile olasılık hesapları, kuralları ve dağılımları konusunda bilgi ve beceri kazanmak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları,Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları,Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı,Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları,İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi,Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı,Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,Veri türleri, verilerin özetlenmesi,Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I,Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I,Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II,Önemlilik testlerine giriş,Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Olasılık, değişkenlik başta olmak üzere temel istatistik kavramları açıklayabilmek; tüm bu kavramlara ilişkin hesaplamaları yapabilmek | 1, 14, 15, 2, 4 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav, C: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Epidemiyoloji, istatistik ve olasılık kavramları | |
2 | Olasılık hesapları, koşullu-koşulsuz olasılıklar, toplama-çarpma kuralları | |
3 | Olasılık dağılımları, normal dağılım kavramı | |
4 | Risk, odds kavramları, risk oranı, odds oranı hesapları | |
5 | İnsidans, prevalans, hız kavramı, hız-risk ilişkisi | |
6 | Evren, örneklem, bireysel ve bireyler arası değişkenlik, güven aralığı | |
7 | Örnek büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri | |
8 | Veri türleri, verilerin özetlenmesi | |
9 | Dağılımların merkez ve yayılım ölçüleri | |
10 | Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi I | |
11 | Karıştırıcı değişken, karıştırıcılığın kontrolü, ayarlama, tabakalandırma, Mantel-Haenszel yöntemi II | |
12 | Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri I | |
13 | Standardizasyon kavramı, dolaylı dolaysız standardizasyon yöntemleri II | |
14 | Önemlilik testlerine giriş | |
15 | Çok değişkenli analiz yöntemlerine giriş |
Kaynak |
1-Ahrens W, Pigeot I (eds.). Handbook of Epidemiology. Second Edition. Springer, New York, Reference, 2014. 2-Porta M (ed.). A Dictionary of Epidemiology. Sixth edition, Edited for the International Epidemiological Association. Oxford University Press, 2014. 3-Merrill RM. Introduction to Epidemiology. Eighth edition, Johns and Bartlett Learning, 2021. 4-Bovbjerg M. Foundations of Epidemiology. Oregon State University, 2020. https://open.oregonstate.education/epidemiology/. 5-Parfrey PS, Barrett BJ (eds.). Clinical Epidemiology Practice and Methods. Third Edition, Humana Press, 2021. https://doi.org/10.1007/978-1-0716-1138-8 6-Kim D. New Horizons in Modeling and Simulation for Social Epidemiology and Public Health. John Wiley and Sons Inc., NJ, 2021. 7-Fow MP, Edwards JK, Platt R, Balzer RB. The Critical Importance of Asking Good Questions: The Role of Epidemiology Doctoral Training Programs. Am J Epidemiol. 2020;189(4):261–264. 8- Abraham A, Gille D, Puhan MA, Ter Riet G, von Wyl V; the International Consortium on Teaching Epidemiology. Defining Core Competencies for Epidemiologists in Academic Settings to Tackle Tomorrow's Health Research Challenges: A Structured, Multinational Effort. Am J Epidemiol. 2021 Feb 1;190(3):343-352. doi: 10.1093/aje/kwaa209. PMID: 33106866; PMCID: PMC7935742. 9-WayWay M. Hlaing, Competencies acquired in epidemiology doctoral programs. Annals of Epidemiology, 2019; 36:1-4. 10-Feinstein AR. Principles of Medical Statistics. Chapman & Hall/CRC, 2002. 11- U.S. Department Of Health And Human Services, Centers for Disease Control and Prevention (CDC). Principles of Epidemiology in Public Health Practice, 3rd Edition. An Introduction to Applied Epidemiology and Biostatistics. Self-Study Course SS1978, October 2006, Updated May 2012. 12-Vogt WP, Johnson RB. Dictionary of Statistics & Methodology: A nontechnical guide for the social sciences. Thousand Oaks, CA: Sage, 2011. 13-Pearl J. Causality: Models, Reasoning, and Inference. Second edition, Cambridge University Press, New York, NY, 2009. 14-Hayran O, Özbek H (eds.). Sağlık Bilimlerinde Araştırma ve İstatistik Yöntemler. 3. Baskı, Nobel Tıp Kitabevleri, İstanbul, 2021. 15- Knapp RG, Miller III MC. Clinical Epidemiology and Biostatistics. Williams and Wilkins, Baltimore, 1992. 16-Friis RH, Sellers TA. Epidemiology for Public Health Practice. 6th edition, Jones & Bartlett Learning, 2020. |
Ders notları, sunumlar. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |