Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZUKLUKLARINDA İLERİ ARAŞTIRMALAR | DKTD1158380 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yutma bozukluklarında kompleks vakalarda güncel değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını öğrenmek ve bu kompleks vakalarda görülen yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve müdahale programlarının oluşturulması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişimsel bozukluğu olan yetişkinlerde kronik yutma bozuklukları,Nöromusküler hastalıklarda yutma bozuklukları,Nörodejeneratif hastalıklarda yutma bozuklukları,Baş boyun kanserlerinde yutma bozukluklar,Baş boyun kanserlerinde kemoradyoterapinin yutma fonksiyonu üzerine uzun dönem etkileri,Yutma apraksisi,Kognitif bozukluklarla ilişkili yutma bozuklukları (Alzheimer, demans),Gastrointestinal sistem bozuklukları ile ilişkili yutma bozuklukları,Geriatrik yutma bozuklukları,Kardiovasküler sistem bozuklukları ve disfaji,Respiratuar sistem bozuklukları ve disfaji,Yoğun bakım ünitelerinde yutma değerlendirmesi ve müdahale yaklaşımları,Vaka sunumu ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Normal yaşlanmaya bağlı ortaya çıkan yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını açıklar. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Gelişimsel bozukluğu olan yetişkinlerde kronik yutma bozukluklarında müdahale yaklaşımlarını açıklar. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Nöromusküler ve nörodejeneratif hastalıklarda yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını listeler. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Baş ve boyun kanserlerinde yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını avataj ve dezavantajlarını karşılaştırır. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Gastrointestinal, kardiyovasküler ve respiratuar sistem bozukluklarında yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını ilişkilendirir. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Yoğun bakım ünitelerindeki hastalarda görülen yutma bozukluklarının değerlendirme ve müdahale prensiplerini açıklar ve uygular. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimsel bozukluğu olan yetişkinlerde kronik yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
2 | Nöromusküler hastalıklarda yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
3 | Nörodejeneratif hastalıklarda yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
4 | Baş boyun kanserlerinde yutma bozukluklar | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
5 | Baş boyun kanserlerinde kemoradyoterapinin yutma fonksiyonu üzerine uzun dönem etkileri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
6 | Yutma apraksisi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
7 | Kognitif bozukluklarla ilişkili yutma bozuklukları (Alzheimer, demans) | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
8 | Gastrointestinal sistem bozuklukları ile ilişkili yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
9 | Geriatrik yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
10 | Kardiovasküler sistem bozuklukları ve disfaji | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
11 | Respiratuar sistem bozuklukları ve disfaji | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
12 | Yoğun bakım ünitelerinde yutma değerlendirmesi ve müdahale yaklaşımları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
13 | Vaka sunumu ve tartışma | Klinikte değerlendirilen bir vakanın değerlendirme sonuçlarının sunulması |
Kaynak |
1- Groher, M. E., & Crary, M. A. Dysphagia-E-Book: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences; 2020. 2- Homer, E. M. Management of Swallowing and Feeding disorders in Schools. Plural Publishing; 2015 3- Crary, M. A., & Groher, M. E. Dysphagia: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences; 2016. 4- US Department of Health and Human Services. Archived EPC Evidence Reports. Agency for Healthcare Research and Quality. Diagnosis and treatment of swallowing disorders (dysphagia) in acute-care stroke patients. Evidence report/technology assessment (Sum- mary) pp. Assessment: No. 8. Rockville, MD: Agency for Health Care Policy and Research; 1999: AHCPR Publication 99-EO24.1–6. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir. | X | |||||
2 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | |||||
3 | Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. | X | |||||
4 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir. | X | |||||
7 | Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur . | X | |||||
8 | Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. | X | |||||
9 | Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır. | X | |||||
9 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 2 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 10 | 140 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 2 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 2 | 10 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 230 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(230/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
YUTMA BOZUKLUKLARINDA İLERİ ARAŞTIRMALAR | DKTD1158380 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı | Salı 12:45-13:30 Salı 13:30-14:15 Salı 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Yutma bozukluklarında kompleks vakalarda güncel değerlendirme ve müdahale yaklaşımlarını öğrenmek ve bu kompleks vakalarda görülen yutma bozukluklarının değerlendirilmesi ve müdahale programlarının oluşturulması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Gelişimsel bozukluğu olan yetişkinlerde kronik yutma bozuklukları,Nöromusküler hastalıklarda yutma bozuklukları,Nörodejeneratif hastalıklarda yutma bozuklukları,Baş boyun kanserlerinde yutma bozukluklar,Baş boyun kanserlerinde kemoradyoterapinin yutma fonksiyonu üzerine uzun dönem etkileri,Yutma apraksisi,Kognitif bozukluklarla ilişkili yutma bozuklukları (Alzheimer, demans),Gastrointestinal sistem bozuklukları ile ilişkili yutma bozuklukları,Geriatrik yutma bozuklukları,Kardiovasküler sistem bozuklukları ve disfaji,Respiratuar sistem bozuklukları ve disfaji,Yoğun bakım ünitelerinde yutma değerlendirmesi ve müdahale yaklaşımları,Vaka sunumu ve tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Normal yaşlanmaya bağlı ortaya çıkan yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını açıklar. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Gelişimsel bozukluğu olan yetişkinlerde kronik yutma bozukluklarında müdahale yaklaşımlarını açıklar. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Nöromusküler ve nörodejeneratif hastalıklarda yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını listeler. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Baş ve boyun kanserlerinde yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını avataj ve dezavantajlarını karşılaştırır. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Gastrointestinal, kardiyovasküler ve respiratuar sistem bozukluklarında yutma bozukluklarına müdahale yaklaşımlarını ilişkilendirir. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Yoğun bakım ünitelerindeki hastalarda görülen yutma bozukluklarının değerlendirme ve müdahale prensiplerini açıklar ve uygular. | 10, 12, 13, 9 | B, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Gelişimsel bozukluğu olan yetişkinlerde kronik yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
2 | Nöromusküler hastalıklarda yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
3 | Nörodejeneratif hastalıklarda yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
4 | Baş boyun kanserlerinde yutma bozukluklar | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
5 | Baş boyun kanserlerinde kemoradyoterapinin yutma fonksiyonu üzerine uzun dönem etkileri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
6 | Yutma apraksisi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
7 | Kognitif bozukluklarla ilişkili yutma bozuklukları (Alzheimer, demans) | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
8 | Gastrointestinal sistem bozuklukları ile ilişkili yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
9 | Geriatrik yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
10 | Kardiovasküler sistem bozuklukları ve disfaji | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
11 | Respiratuar sistem bozuklukları ve disfaji | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
12 | Yoğun bakım ünitelerinde yutma değerlendirmesi ve müdahale yaklaşımları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması |
13 | Vaka sunumu ve tartışma | Klinikte değerlendirilen bir vakanın değerlendirme sonuçlarının sunulması |
Kaynak |
1- Groher, M. E., & Crary, M. A. Dysphagia-E-Book: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences; 2020. 2- Homer, E. M. Management of Swallowing and Feeding disorders in Schools. Plural Publishing; 2015 3- Crary, M. A., & Groher, M. E. Dysphagia: clinical management in adults and children. Elsevier Health Sciences; 2016. 4- US Department of Health and Human Services. Archived EPC Evidence Reports. Agency for Healthcare Research and Quality. Diagnosis and treatment of swallowing disorders (dysphagia) in acute-care stroke patients. Evidence report/technology assessment (Sum- mary) pp. Assessment: No. 8. Rockville, MD: Agency for Health Care Policy and Research; 1999: AHCPR Publication 99-EO24.1–6. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir. | X | |||||
2 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | |||||
3 | Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. | X | |||||
4 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir. | X | |||||
7 | Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur . | X | |||||
8 | Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. | X | |||||
9 | Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır. | X | |||||
9 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |