Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAŞ BOYUN KANSERLİ OLGULARIN YÖNETİMİ : İLERİ MULTIDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farklı baş-boyun cerrahisi türlerinde gözlenen fonksiyon kaybına bağlı olarak uygun konuşma,ses ve/veya yutma değerlendirilmesinin ve ardından rehabilitasyon programının oluşturulması ve Öğrencilerin, baş-boyun kanserlerine bağlı oluşan konuşma,ses ve yutma bozukluklarını öğrenmesi ve vakaya uygun değerlendirme araçlarını kullanıp, uygun rehabilitasyon programını çizebilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleri,Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozuklukları,Total larinjektomi, parsiyel larinjektomi,Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Yutma bozukluklarında değerlendirme,Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılması,Vaka sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Baş-boyun bölgesinde gözlenen kanser türlerini, yayılım noktalarını ve uygulanan tedavileri avataj ve deavantajlarını karşılaştırır. | 10, 11, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Baş-boyun kanserinin orijin bölgesine göre alt türlerini ve ses,konuşma,yutma ve respirasyon fonksiyon veya fonksiyonları üzerine olası etkilerini örneklendirir. | 10, 11, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Parsiyel larinjektomi türlerini ve total larinjektomi gibi cerrahi yöntemleri ve alınan veya korunan yapıları listeler. | 10, 11, 13, 9 | B, E, F, H |
Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma değerlendirmesinde önemli noktaları ve nedenlerini açıklar. | 10, 12, 14, 9 | B, E, F, H |
Parsiyel larinjektomi cerrahisi korunan veya alınan yapılar sonrası ses ve yutma fonksiyonlarını arasındaki ilişkiyi kurar. | 10, 11, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimini ve terapi yöntemini birbirinden farklarını açıklayarak ilişkilendirir. | 10, 12, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Cerrahilerden sonra yutma için uygulanabilecek kompansatuar tedavileri ve rehabilitatif tedavi yöntemlerini kendi üstünde gösterir ve açıklar. | 10, 12, 13, 14, 9 | B, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
2 | Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
3 | Total larinjektomi, parsiyel larinjektomi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
4 | Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
5 | Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
6 | Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
7 | Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
8 | Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
9 | Yutma bozukluklarında değerlendirme | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
10 | Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
11 | Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
12 | Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
13 | Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılması | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
14 | Vaka sunumu | Klinikte değerlendirilen bir vakanın değerlendirme sonuçlarının sunulması |
Kaynak |
1- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016). 2-J. Scott McMurray, Matthew R. Hoffman, Maia N. Braden - Multidisciplinary Management of Pediatric Voice and Swallowing Disorders-Springer International Publishing (2020).pdf 3- Gauri Mankekar (eds.) - Swallowing – Physiology, Disorders, Diagnosis and Therapy-Springer India (2015).pdf 4- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016).pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir. | X | |||||
2 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | |||||
3 | Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. | X | |||||
4 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir. | X | |||||
7 | Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur . | X | |||||
8 | Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. | X | |||||
9 | Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır. | X | |||||
9 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 10 | 140 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 4 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 3 | 15 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 228 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30) | 8 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
BAŞ BOYUN KANSERLİ OLGULARIN YÖNETİMİ : İLERİ MULTIDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Farklı baş-boyun cerrahisi türlerinde gözlenen fonksiyon kaybına bağlı olarak uygun konuşma,ses ve/veya yutma değerlendirilmesinin ve ardından rehabilitasyon programının oluşturulması ve Öğrencilerin, baş-boyun kanserlerine bağlı oluşan konuşma,ses ve yutma bozukluklarını öğrenmesi ve vakaya uygun değerlendirme araçlarını kullanıp, uygun rehabilitasyon programını çizebilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleri,Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozuklukları,Total larinjektomi, parsiyel larinjektomi,Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Yutma bozukluklarında değerlendirme,Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılması,Vaka sunumu; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Baş-boyun bölgesinde gözlenen kanser türlerini, yayılım noktalarını ve uygulanan tedavileri avataj ve deavantajlarını karşılaştırır. | 10, 11, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Baş-boyun kanserinin orijin bölgesine göre alt türlerini ve ses,konuşma,yutma ve respirasyon fonksiyon veya fonksiyonları üzerine olası etkilerini örneklendirir. | 10, 11, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Parsiyel larinjektomi türlerini ve total larinjektomi gibi cerrahi yöntemleri ve alınan veya korunan yapıları listeler. | 10, 11, 13, 9 | B, E, F, H |
Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma değerlendirmesinde önemli noktaları ve nedenlerini açıklar. | 10, 12, 14, 9 | B, E, F, H |
Parsiyel larinjektomi cerrahisi korunan veya alınan yapılar sonrası ses ve yutma fonksiyonlarını arasındaki ilişkiyi kurar. | 10, 11, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimini ve terapi yöntemini birbirinden farklarını açıklayarak ilişkilendirir. | 10, 12, 13, 14, 9 | B, E, F, H |
Cerrahilerden sonra yutma için uygulanabilecek kompansatuar tedavileri ve rehabilitatif tedavi yöntemlerini kendi üstünde gösterir ve açıklar. | 10, 12, 13, 14, 9 | B, D, E, F, H |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
2 | Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozuklukları | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
3 | Total larinjektomi, parsiyel larinjektomi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
4 | Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
5 | Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
6 | Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimi | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
7 | Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
8 | Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
9 | Yutma bozukluklarında değerlendirme | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
10 | Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
11 | Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
12 | Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
13 | Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılması | Kaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması. |
14 | Vaka sunumu | Klinikte değerlendirilen bir vakanın değerlendirme sonuçlarının sunulması |
Kaynak |
1- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016). 2-J. Scott McMurray, Matthew R. Hoffman, Maia N. Braden - Multidisciplinary Management of Pediatric Voice and Swallowing Disorders-Springer International Publishing (2020).pdf 3- Gauri Mankekar (eds.) - Swallowing – Physiology, Disorders, Diagnosis and Therapy-Springer India (2015).pdf 4- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016).pdf |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir. | X | |||||
2 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | |||||
3 | Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. | X | |||||
4 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir. | X | |||||
7 | Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur . | X | |||||
8 | Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. | X | |||||
9 | Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır. | X | |||||
9 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |