Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BAŞ BOYUN KANSERLİ OLGULARIN YÖNETİMİ : İLERİ MULTIDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarklı baş-boyun cerrahisi türlerinde gözlenen fonksiyon kaybına bağlı olarak uygun konuşma,ses ve/veya yutma değerlendirilmesinin ve ardından rehabilitasyon programının oluşturulması ve Öğrencilerin, baş-boyun kanserlerine bağlı oluşan konuşma,ses ve yutma bozukluklarını öğrenmesi ve vakaya uygun değerlendirme araçlarını kullanıp, uygun rehabilitasyon programını çizebilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleri,Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozuklukları,Total larinjektomi, parsiyel larinjektomi,Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Yutma bozukluklarında değerlendirme,Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılması,Vaka sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Baş-boyun bölgesinde gözlenen kanser türlerini, yayılım noktalarını ve uygulanan tedavileri avataj ve deavantajlarını karşılaştırır. 10, 11, 13, 14, 9B, E, F, H
Baş-boyun kanserinin orijin bölgesine göre alt türlerini ve ses,konuşma,yutma ve respirasyon fonksiyon veya fonksiyonları üzerine olası etkilerini örneklendirir.10, 11, 13, 14, 9B, E, F, H
Parsiyel larinjektomi türlerini ve total larinjektomi gibi cerrahi yöntemleri ve alınan veya korunan yapıları listeler. 10, 11, 13, 9B, E, F, H
Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma değerlendirmesinde önemli noktaları ve nedenlerini açıklar.10, 12, 14, 9B, E, F, H
Parsiyel larinjektomi cerrahisi korunan veya alınan yapılar sonrası ses ve yutma fonksiyonlarını arasındaki ilişkiyi kurar.10, 11, 13, 14, 9B, E, F, H
Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimini ve terapi yöntemini birbirinden farklarını açıklayarak ilişkilendirir.10, 12, 13, 14, 9B, E, F, H
Cerrahilerden sonra yutma için uygulanabilecek kompansatuar tedavileri ve rehabilitatif tedavi yöntemlerini kendi üstünde gösterir ve açıklar.10, 12, 13, 14, 9B, D, E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
2Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozukluklarıKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
3Total larinjektomi, parsiyel larinjektomiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
4Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
5Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
6Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
7Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
8Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
9Yutma bozukluklarında değerlendirmeKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
10Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
11Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
12Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
13Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılmasıKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
14Vaka sunumuKlinikte değerlendirilen bir vakanın değerlendirme sonuçlarının sunulması
Kaynak
1- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016). 2-J. Scott McMurray, Matthew R. Hoffman, Maia N. Braden - Multidisciplinary Management of Pediatric Voice and Swallowing Disorders-Springer International Publishing (2020).pdf 3- Gauri Mankekar (eds.) - Swallowing – Physiology, Disorders, Diagnosis and Therapy-Springer India (2015).pdf 4- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016).pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir.
X
2
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
X
3
Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
X
4
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.
X
5
Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir.
X
7
Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur .
X
8
Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar.
X
9
Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır.
X
9
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme5210
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi5315
Okul Dışı Diğer Faaliyetler1410140
Proje Sunumu / Seminer5420
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı5315
Toplam İş Yükü (Saat)228
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(228/30)8
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BAŞ BOYUN KANSERLİ OLGULARIN YÖNETİMİ : İLERİ MULTIDİSİPLİNER ARAŞTIRMALAR-Bahar Dönemi3+038
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersi VerenlerProf.Dr. Saime Seyhun TOPBAŞ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıFarklı baş-boyun cerrahisi türlerinde gözlenen fonksiyon kaybına bağlı olarak uygun konuşma,ses ve/veya yutma değerlendirilmesinin ve ardından rehabilitasyon programının oluşturulması ve Öğrencilerin, baş-boyun kanserlerine bağlı oluşan konuşma,ses ve yutma bozukluklarını öğrenmesi ve vakaya uygun değerlendirme araçlarını kullanıp, uygun rehabilitasyon programını çizebilmesidir.
Dersin İçeriğiBu ders; Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleri,Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozuklukları,Total larinjektomi, parsiyel larinjektomi,Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimi,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleri,Yutma bozukluklarında değerlendirme,Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleri,Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılması,Vaka sunumu; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Baş-boyun bölgesinde gözlenen kanser türlerini, yayılım noktalarını ve uygulanan tedavileri avataj ve deavantajlarını karşılaştırır. 10, 11, 13, 14, 9B, E, F, H
Baş-boyun kanserinin orijin bölgesine göre alt türlerini ve ses,konuşma,yutma ve respirasyon fonksiyon veya fonksiyonları üzerine olası etkilerini örneklendirir.10, 11, 13, 14, 9B, E, F, H
Parsiyel larinjektomi türlerini ve total larinjektomi gibi cerrahi yöntemleri ve alınan veya korunan yapıları listeler. 10, 11, 13, 9B, E, F, H
Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma değerlendirmesinde önemli noktaları ve nedenlerini açıklar.10, 12, 14, 9B, E, F, H
Parsiyel larinjektomi cerrahisi korunan veya alınan yapılar sonrası ses ve yutma fonksiyonlarını arasındaki ilişkiyi kurar.10, 11, 13, 14, 9B, E, F, H
Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimini ve terapi yöntemini birbirinden farklarını açıklayarak ilişkilendirir.10, 12, 13, 14, 9B, E, F, H
Cerrahilerden sonra yutma için uygulanabilecek kompansatuar tedavileri ve rehabilitatif tedavi yöntemlerini kendi üstünde gösterir ve açıklar.10, 12, 13, 14, 9B, D, E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:B: Kısa Cevaplı Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kanser tanımı, baş-boyun kanserlerinin genel tedavi prensipleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
2Baş-boyun kanserinin alt türleri, gözlenen konuşma,ses ve yutma bozukluklarıKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
3Total larinjektomi, parsiyel larinjektomiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
4Total larinjektomi ve parsiyel larinjektomide konuşma, ses ve yutma değerlendirmesiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
5Mandibulektomi, glossektomi,damak cerrahisi sonrası konuşma, ses ve yutma değerlendirmesiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
6Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan yöntemler için uygun hasta seçimiKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
7Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
8Total larinjektomi sonrası ses ve konuşmanın tekrar kazanılması için uygulanan terapi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
9Yutma bozukluklarında değerlendirmeKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
10Yutma bozukluklarında uygulanan kompansatuar tedavi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
11Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
12Yutma bozukluklarında uygulanan rehabilitatif tedavi yöntemleriKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
13Baş-boyun kanserinde güncel tedavi yöntemlerinin tartışılmasıKaynak olarak verilen kitaptan ilgili chapterin okunması.
14Vaka sunumuKlinikte değerlendirilen bir vakanın değerlendirme sonuçlarının sunulması
Kaynak
1- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016). 2-J. Scott McMurray, Matthew R. Hoffman, Maia N. Braden - Multidisciplinary Management of Pediatric Voice and Swallowing Disorders-Springer International Publishing (2020).pdf 3- Gauri Mankekar (eds.) - Swallowing – Physiology, Disorders, Diagnosis and Therapy-Springer India (2015).pdf 4- Jesus E. Medina, Nilesh R. Vasan (eds.) - Cancer of the Oral Cavity, Pharynx and Larynx_ Evidence-Based Decision Making-Springer International Publishing (2016).pdf

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir.
X
2
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir.
X
3
Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır.
X
4
Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır.
X
5
Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür.
X
6
Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir.
X
7
Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur .
X
8
Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar.
X
9
Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır.
X
9
Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:41Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:43