Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL VE KONUŞMA BOZUK. İLERİ ARAŞ. | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı 0-3 yaş döneminde görülen bebeklik- çocukluk çağı dil bozukluklarında değerlendirme, tanılama ve müdahaleye ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesi ve geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken çocukluk döneminde görülen gelişim süreçleri,Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi,Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi,Söz öncesii dönemde ve erken çocuklukta dil değerlendirmesi ,Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta ayırıcı tanı,Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta iletişim ve dil gelişimi ile ilgili temel araştırmalar,Söz öncesi dönemdeki dil ve iletişim gelişimi ile ilgili güncel makaleler,Söz öncesi dönemde için geliştirilmiş dil değerlendirme testleri ve araçları,Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırmalar,Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırma önerilerinin sunulması,Erken çocukluk döneminde dil gelişimi üzerine araştırma önerisi tasarlama ve sunma,Erken müdahale ekibinin bir parçası olarak konuşma ve dil gelişimini destekleyecek müdahaleler modelleri ,Erken çocuklukta dil gelişimiyle ilişkili veri toplama yöntemleri,Araştırma tasarıları üzerine tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocukluk çağında görülebilen iletişim bozukluklarını tanır ve erken müdahalenin önemini tanımlar. | 10, 16 | E |
Söz öncesi dönemdeki dil ve iletişim becerilerinin gelişim süreciyle ilgili literatürü inceleyip analiz eder. | 10, 16 | E |
Söz öncesi dönem iletişim ve dil gelişiminde temel kavramların tanımlar | 10, 16 | E |
Erken müdahale sürecinde çok disiplinli ekibin yürüteceği çalışmalardaki rolünü tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken çocukluk döneminde görülen gelişim süreçleri | İlgili makalenin okunması |
2 | Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi | İlgili makalenin okunması |
3 | Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi | İlgili makalelerin okunması |
4 | Söz öncesii dönemde ve erken çocuklukta dil değerlendirmesi | İlgili makalenin okunması |
5 | Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta ayırıcı tanı | İlgili makalelerin okunması |
6 | Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta iletişim ve dil gelişimi ile ilgili temel araştırmalar | İlgili makalelerin okunması |
7 | Söz öncesi dönemdeki dil ve iletişim gelişimi ile ilgili güncel makaleler | İlgili makalelerin okunması |
8 | Söz öncesi dönemde için geliştirilmiş dil değerlendirme testleri ve araçları | İlgili makaleleri okumak |
9 | Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırmalar | İlgili makalelerin okunması |
10 | Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırma önerilerinin sunulması | İlgili makalenin okunması; Sunum hazırlanması |
11 | Erken çocukluk döneminde dil gelişimi üzerine araştırma önerisi tasarlama ve sunma | İlgili makalelerin okunması, sunum hazırlanması |
12 | Erken müdahale ekibinin bir parçası olarak konuşma ve dil gelişimini destekleyecek müdahaleler modelleri | İlgili makalelerin okunması |
13 | Erken çocuklukta dil gelişimiyle ilişkili veri toplama yöntemleri | İlgili makalelerin okunması |
14 | Araştırma tasarıları üzerine tartışma | İlgili sunumların gözden geçirilmesi |
Kaynak |
Paul, Rhea and Courtenay Norbury. Language Disorders From Infancy Through Adolescence. St. Louis, Mo.: Elsevier, 2012. Print. |
Fein, D., Helt, M., Brennan, L., & Barton, M. (2015). The activity kit for babies and toddlers at risk: How to use everyday routines to build social and communication skills. Guilford Publications. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir. | X | |||||
2 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | |||||
3 | Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. | X | |||||
4 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir. | X | |||||
7 | Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur . | X | |||||
8 | Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. | X | |||||
9 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır. | X | |||||
9 | Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUKLUK ÇAĞI DİL VE KONUŞMA BOZUK. İLERİ ARAŞ. | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 8 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Nazmiye Evra GÜNHAN ŞENOL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Dersin amacı 0-3 yaş döneminde görülen bebeklik- çocukluk çağı dil bozukluklarında değerlendirme, tanılama ve müdahaleye ilişkin bilgi ve becerilerin edinilmesi ve geliştirilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Erken çocukluk döneminde görülen gelişim süreçleri,Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi,Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi,Söz öncesii dönemde ve erken çocuklukta dil değerlendirmesi ,Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta ayırıcı tanı,Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta iletişim ve dil gelişimi ile ilgili temel araştırmalar,Söz öncesi dönemdeki dil ve iletişim gelişimi ile ilgili güncel makaleler,Söz öncesi dönemde için geliştirilmiş dil değerlendirme testleri ve araçları,Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırmalar,Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırma önerilerinin sunulması,Erken çocukluk döneminde dil gelişimi üzerine araştırma önerisi tasarlama ve sunma,Erken müdahale ekibinin bir parçası olarak konuşma ve dil gelişimini destekleyecek müdahaleler modelleri ,Erken çocuklukta dil gelişimiyle ilişkili veri toplama yöntemleri,Araştırma tasarıları üzerine tartışma; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Erken çocukluk çağında görülebilen iletişim bozukluklarını tanır ve erken müdahalenin önemini tanımlar. | 10, 16 | E |
Söz öncesi dönemdeki dil ve iletişim becerilerinin gelişim süreciyle ilgili literatürü inceleyip analiz eder. | 10, 16 | E |
Söz öncesi dönem iletişim ve dil gelişiminde temel kavramların tanımlar | 10, 16 | E |
Erken müdahale sürecinde çok disiplinli ekibin yürüteceği çalışmalardaki rolünü tanımlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği |
Ölçme Yöntemleri: | E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Erken çocukluk döneminde görülen gelişim süreçleri | İlgili makalenin okunması |
2 | Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi | İlgili makalenin okunması |
3 | Söz öncesi dönemde iletişim ve dil becerilerinin gelişimi | İlgili makalelerin okunması |
4 | Söz öncesii dönemde ve erken çocuklukta dil değerlendirmesi | İlgili makalenin okunması |
5 | Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta ayırıcı tanı | İlgili makalelerin okunması |
6 | Söz öncesi dönem ve erken çocuklukta iletişim ve dil gelişimi ile ilgili temel araştırmalar | İlgili makalelerin okunması |
7 | Söz öncesi dönemdeki dil ve iletişim gelişimi ile ilgili güncel makaleler | İlgili makalelerin okunması |
8 | Söz öncesi dönemde için geliştirilmiş dil değerlendirme testleri ve araçları | İlgili makaleleri okumak |
9 | Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırmalar | İlgili makalelerin okunması |
10 | Erken çocukluk döneminde dil gelişimine ilişkin araştırma önerilerinin sunulması | İlgili makalenin okunması; Sunum hazırlanması |
11 | Erken çocukluk döneminde dil gelişimi üzerine araştırma önerisi tasarlama ve sunma | İlgili makalelerin okunması, sunum hazırlanması |
12 | Erken müdahale ekibinin bir parçası olarak konuşma ve dil gelişimini destekleyecek müdahaleler modelleri | İlgili makalelerin okunması |
13 | Erken çocuklukta dil gelişimiyle ilişkili veri toplama yöntemleri | İlgili makalelerin okunması |
14 | Araştırma tasarıları üzerine tartışma | İlgili sunumların gözden geçirilmesi |
Kaynak |
Paul, Rhea and Courtenay Norbury. Language Disorders From Infancy Through Adolescence. St. Louis, Mo.: Elsevier, 2012. Print. |
Fein, D., Helt, M., Brennan, L., & Barton, M. (2015). The activity kit for babies and toddlers at risk: How to use everyday routines to build social and communication skills. Guilford Publications. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Dil ve Konuşma Terapisi alanına özgü değerlendirme ve rehabilitasyon tekniklerine yönelik kuramsal ve klinik bilimsel bilgiye hakimdir. | X | |||||
2 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yeni ve karmaşık fikirleri analiz, sentez ve değerlendirmede uzmanlık gerektiren bilgileri kullanarak özgün sonuçlara ulaşabilir. | X | |||||
3 | Dil ve konuşma terapisi alanının geliştirilmesi ve tanıtılmasında aktif rol alır. | X | |||||
4 | Dil ve konuşma terapisi alanına özgü bilimsel gelişmeleri izleyebilir, dil ve konuşma terapisi ile ilgili değişik alanlarda kazandığı sistematik ve kapsamlı bilgiyi mesleki ve akademik çalışmalarında kullanır. | X | |||||
5 | Dil ve konuşma terapisi alanına yenilik getirecek özgün bir konuyu araştırır, kavrar, ve konuyla ilgili araştırmalar tasarlar ve yürütür. | X | |||||
6 | Dil ve konuşma terapisi alanının ilişkili olduğu disiplinler ile olan etkileşimini kavrayabilmek ve diğer disiplinlerden uzmanlarla işbirliği içerisinde çalışmak yürütebilir. | X | |||||
7 | Eğitim, önleyici ve terapötik yaklaşımlar hakkında bireyleri, aileleri ve toplumu bilinçlendirirek kamu sağlığına ve sağlık politikalarının şekillenmesine katkıda bulunur . | X | |||||
8 | Araştırma planlayıp yürütür, çalışma sonuçlarını uygun istatistik yöntemleri seçerek yorumlar, raporlaştırır ve bilimsel toplantılarda sunar veya yayınlar. | X | |||||
9 | Dil ve konuşma terapisi alanına dair yürüttüğü araştırmalarda ve klinik uygulamalarda mesleğe özgü evrensel etik ilkelere uygun davranır. | X | |||||
9 | Uzmanlaştığı dil ve konuşma terapisi alt alanında güncel mesleki bilgi ve beceri elde eder ve etkin biçimde kullanır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 50 | |
Toplam | 100 |