Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜRLERARASI HEMŞ.:KAVRAM,TEORİ,ARAŞ. VE UYG.-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersin YardımcılarıDr.Öğr.Üye. Esra Eren
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere, içinde yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde kültürel farklılıkların ve etkilerinin bakımda önemini anlamasını ve hemşirelik bakımında kültürlerarası yaklaşımlar hakkında bilgi ve beceri kazandırarak araştırma ve uygulamada bu becerileri kullanabilmeyi sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı ve genel bilgilendirme,kültürlerarası hemşirelik felsefesi,Hemşirelikte kültürel yeterlilik; teoriler ve araçlar,Leininger'in Gündoğumu Modeli,Purnell ın kültürel Yeterlilik Modeli,Etik karar verme ve kültürel değerler, ve değer çatışmaları,Kültüre uygun hemşirelik bakım stratejileri,Kültürel Yeterliliğin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamasına Entegrasyonu,Kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar,Dünya kültürleri ve ilişkili sağlık inanç, tutum ve uygulamaları,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi ve Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
10, 12, 13, 16, 19, 2, 20, 23, 3, 38, 4, 5D, E, F, H
Kültürlerarası hemşirelik modellerini analiz edebilme ve kullanabilme10, 12, 13, 16, 19, 2, 20, 23, 4, 9A, D, F, H
Kültür sağlık ilişkisini araştırma sonuçlarına dayalı açıklayabilme.10, 13, 16, 20, 23, 4F, H
Kültürel yetkinlikte bakım vermek için stratejileri tanımlayabilme10, 12, 14, 16, 19, 2, 4, 9E, F, H
Hemşirelik eğitiminde kültürel çeşitliliğin rolünü açıklayabilme10, 12, 14, 16, 2F, H
Toplumun sağlığını ve eşit bakım almasını sağlamak için kullanılan stratejileri deneyimleyebilme12, 13, 19, 2, 20, 21, 23, 4E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı ve genel bilgilendirmeGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
2kültürlerarası hemşirelik felsefesiBacote JC. The Process of Cultural Competence in The Delivery of Healthcare Services. 2002
3Hemşirelikte kültürel yeterlilik; teoriler ve araçlarSeviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi
4Leininger'in Gündoğumu ModeliLeininger, M., McFarland, MR. Culture Care Diversity and Universality: A Worldwide Nursing Theory. Jones & Bartlett Learning, 2006.
5Purnell ın kültürel Yeterlilik ModeliPurnell, L. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F.A. Davis Company; 4 edition, 2012.
6Etik karar verme ve kültürel değerler, ve değer çatışmalarıRahman F. İslam Geleneğinde Sağlık ve Tıp Değişim ve Kimlik, Ankara Okulu Yayınları, 1997.
7Kültüre uygun hemşirelik bakım stratejileriOnarati MG & Bednarz F. Building Intercultural Competences. A Handbook for Professionals in Education, Social Work and Health Care, 2010, Leuven
8Kültürel Yeterliliğin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamasına EntegrasyonuCultural Competency Education. American Association of Colleges of Nursing Bachelor level-Master/Doctorate level
9Kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlarSeviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi
10Dünya kültürleri ve ilişkili sağlık inanç, tutum ve uygulamalarıFromkin D, Hawass, Halevi YK, Mackey S et al. Başlangıçtan Bugüne Ortadoğu da Tarih ve İnanç, 2003.
11Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
12Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
13Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
14Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
15Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi ve Dersin DeğerlendirilmesiSeviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi
Kaynak
Seviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi · Leininger, M., McFarland, MR. Culture Care Diversity and Universality: A Worldwide Nursing Theory. Jones & Bartlett Learning, 2006. · Purnell, L. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F.A. Davis Company; 4 edition, 2012. · Galanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008. · Weinstein, S., Brooks, AMT. Nursing Without Borders: Values, Wisdom, Success Markers. Sigma Theta Tau, 2007. · Rahman F. İslam Geleneğinde Sağlık ve Tıp Değişim ve Kimlik, Ankara Okulu Yayınları, 1997. · Bacote JC. The Process of Cultural Competence in The Delivery of Healthcare Services. 2002 · Cultural Competency Education. American Association of Colleges of Nursing Bachelor level-Master/Doctorate level · Onarati MG & Bednarz F. Building Intercultural Competences. A Handbook for Professionals in Education, Social Work and Health Care, 2010, Leuven · Fromkin D, Hawass, Halevi YK, Mackey S et al. Başlangıçtan Bugüne Ortadoğu da Tarih ve İnanç, 2003.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme
X
2
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme
X
3
Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme
X
4
Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme.
X
5
Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme
X
6
Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme
X
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
X
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
X
8
Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme.
X
9
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme
X
10
Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme
X
11
Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme
X
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme
X
13
Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme
X
14
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme
X
15
Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati15230
Rehberli Problem Çözme21020
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi21020
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer21020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11010
Performans Görevi, Bakım Planı11010
Toplam İş Yükü (Saat)120
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KÜLTÜRLERARASI HEMŞ.:KAVRAM,TEORİ,ARAŞ. VE UYG.-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU
Dersi VerenlerProf.Dr. Sema KUĞUOĞLU, Dr.Öğr.Üye. Esra EREN
Dersin YardımcılarıDr.Öğr.Üye. Esra Eren
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere, içinde yaşadığı toplumun kültürel özelliklerini ve kültürel değişimlerini tanımasını sağlayarak; primer olarak kadın, yenidoğan ve çocuğun, sekonder olarak aile ve toplum sağlığının korunması ve geliştirilmesinde kültürel farklılıkların ve etkilerinin bakımda önemini anlamasını ve hemşirelik bakımında kültürlerarası yaklaşımlar hakkında bilgi ve beceri kazandırarak araştırma ve uygulamada bu becerileri kullanabilmeyi sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanıtımı ve genel bilgilendirme,kültürlerarası hemşirelik felsefesi,Hemşirelikte kültürel yeterlilik; teoriler ve araçlar,Leininger'in Gündoğumu Modeli,Purnell ın kültürel Yeterlilik Modeli,Etik karar verme ve kültürel değerler, ve değer çatışmaları,Kültüre uygun hemşirelik bakım stratejileri,Kültürel Yeterliliğin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamasına Entegrasyonu,Kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlar,Dünya kültürleri ve ilişkili sağlık inanç, tutum ve uygulamaları,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumu,Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi ve Dersin Değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
10, 12, 13, 16, 19, 2, 20, 23, 3, 38, 4, 5D, E, F, H
Kültürlerarası hemşirelik modellerini analiz edebilme ve kullanabilme10, 12, 13, 16, 19, 2, 20, 23, 4, 9A, D, F, H
Kültür sağlık ilişkisini araştırma sonuçlarına dayalı açıklayabilme.10, 13, 16, 20, 23, 4F, H
Kültürel yetkinlikte bakım vermek için stratejileri tanımlayabilme10, 12, 14, 16, 19, 2, 4, 9E, F, H
Hemşirelik eğitiminde kültürel çeşitliliğin rolünü açıklayabilme10, 12, 14, 16, 2F, H
Toplumun sağlığını ve eşit bakım almasını sağlamak için kullanılan stratejileri deneyimleyebilme12, 13, 19, 2, 20, 21, 23, 4E, F, H
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 23: Kavram Haritası Tekniği, 3: Probleme Dayalı Öğrenme Modeli, 38: Bakım Planı, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi, H: Performans Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanıtımı ve genel bilgilendirmeGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
2kültürlerarası hemşirelik felsefesiBacote JC. The Process of Cultural Competence in The Delivery of Healthcare Services. 2002
3Hemşirelikte kültürel yeterlilik; teoriler ve araçlarSeviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi
4Leininger'in Gündoğumu ModeliLeininger, M., McFarland, MR. Culture Care Diversity and Universality: A Worldwide Nursing Theory. Jones & Bartlett Learning, 2006.
5Purnell ın kültürel Yeterlilik ModeliPurnell, L. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F.A. Davis Company; 4 edition, 2012.
6Etik karar verme ve kültürel değerler, ve değer çatışmalarıRahman F. İslam Geleneğinde Sağlık ve Tıp Değişim ve Kimlik, Ankara Okulu Yayınları, 1997.
7Kültüre uygun hemşirelik bakım stratejileriOnarati MG & Bednarz F. Building Intercultural Competences. A Handbook for Professionals in Education, Social Work and Health Care, 2010, Leuven
8Kültürel Yeterliliğin Hemşirelik Eğitimi ve Uygulamasına EntegrasyonuCultural Competency Education. American Association of Colleges of Nursing Bachelor level-Master/Doctorate level
9Kültürlerarası hemşirelik kavramı ve eğitimde transkültürel yaklaşımlarSeviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi
10Dünya kültürleri ve ilişkili sağlık inanç, tutum ve uygulamalarıFromkin D, Hawass, Halevi YK, Mackey S et al. Başlangıçtan Bugüne Ortadoğu da Tarih ve İnanç, 2003.
11Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
12Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
13Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
14Kültürel yetkinlikte bakım örnekleri proje sunumuGalanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008.
15Hemşirelik Bakımında Kültürel Özellikleri Tanılama Rehberi ve Dersin DeğerlendirilmesiSeviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi
Kaynak
Seviğ, Ü., Tanrıverdi, G. (2014). Kültürlerarası Hemşirelik ,İstanbul: İstanbul Kitabevi · Leininger, M., McFarland, MR. Culture Care Diversity and Universality: A Worldwide Nursing Theory. Jones & Bartlett Learning, 2006. · Purnell, L. Transcultural Health Care: A Culturally Competent Approach. F.A. Davis Company; 4 edition, 2012. · Galanti, GA. Caring for Patients from Different Cultures. University of Pennsylvania Press, 2008. · Weinstein, S., Brooks, AMT. Nursing Without Borders: Values, Wisdom, Success Markers. Sigma Theta Tau, 2007. · Rahman F. İslam Geleneğinde Sağlık ve Tıp Değişim ve Kimlik, Ankara Okulu Yayınları, 1997. · Bacote JC. The Process of Cultural Competence in The Delivery of Healthcare Services. 2002 · Cultural Competency Education. American Association of Colleges of Nursing Bachelor level-Master/Doctorate level · Onarati MG & Bednarz F. Building Intercultural Competences. A Handbook for Professionals in Education, Social Work and Health Care, 2010, Leuven · Fromkin D, Hawass, Halevi YK, Mackey S et al. Başlangıçtan Bugüne Ortadoğu da Tarih ve İnanç, 2003.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme
X
2
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme
X
3
Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme
X
4
Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme.
X
5
Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme
X
6
Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme
X
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
X
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
X
8
Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme.
X
9
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme
X
10
Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme
X
11
Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme
X
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme
X
13
Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme
X
14
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme
X
15
Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 10:16Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 10:17