Bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun
istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin
kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri,2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi,3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş),10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi,11 Kovaryans analizi,12 Çoklu doğrusal regresyon analizi,13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi,14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
16, 9
A
1. İstatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar.
16, 9
1. 1. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini özetler.
12, 5, 9
E
1.1. İstatistiği tanımlar.
16, 9
A
1.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır.
13, 14, 9
E
1.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.
13, 14, 5, 9
E
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.
12, 13, 5, 9
E
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler.
13, 14, 5, 9
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.
14, 4, 5, 9
E
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.
13, 14, 5, 9
E
3. Çok değişkenli analiz yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.
13, 5, 9
E
3.2. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.
5, 6, 9
E
3.3. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini uygular.
13, 14, 16, 9
E
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri
10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi
10
11 Kovaryans analizi
11
12 Çoklu doğrusal regresyon analizi
12
13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi
13
14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Doktora Ders Kitapları
Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage, 2013.
Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015.
Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir.
Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme
2
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme
3
Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme
4
Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme.
5
Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme
6
Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
8
Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme.
9
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme
10
Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme
11
Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme
13
Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme
14
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme
15
Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
50
Genel Sınavın Başarıya Oranı
50
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
14
6
84
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
5
70
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
10
20
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
2
4
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
31
31
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
37
37
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
288
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(288/30)
10
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Bilimsel araştırmaların dizaynı, araştırma verilerinin toplanması, araştırmaya uygun
istatistiksel analizlerin yapılması ve elde edilen sonuçların yorumlanması pratiğinin
kazandırılması.
Dersin İçeriği
Bu ders; 1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri,2 Tanımsal İstatistikler: Verilerin Özetlenmesi,3 Evren, örneklem, örneklem büyüklüğü hesabı, örnekleme yöntemleri,4 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,5 Önemlilik testleri: Bağımsız gruplar için,7 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,8 Önemlilik testleri: Bağımlı gruplar için,9 Korelasyon ve regresyon (genel giriş),10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi,11 Kovaryans analizi,12 Çoklu doğrusal regresyon analizi,13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi,14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Bu dersin sonunda öğrenci;
16, 9
A
1. İstatistik hakkında bilgi sahibi olur, bilimsel araştırmalar ile ilişkisini kurar.
16, 9
1. 1. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini özetler.
12, 5, 9
E
1.1. İstatistiği tanımlar.
16, 9
A
1.2. Bilimsel bir araştırmayı kurgularken istatistik bilgisinden yararlanır.
13, 14, 9
E
1.3. Bilimsel bir makaleyi değerlendirirken istatistik bilgisinden yararlanır.
13, 14, 5, 9
E
2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.
12, 13, 5, 9
E
2.1. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini özetler.
13, 14, 5, 9
2.2. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.
14, 4, 5, 9
E
2.3. Tanımlayıcı ve analitik istatistik yöntemlerini uygular.
13, 14, 5, 9
E
3. Çok değişkenli analiz yöntemlerini öğrenir ve bunları uygular.
13, 5, 9
E
3.2. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerinin bilimsel araştırmalarla ilişkisini kurar.
5, 6, 9
E
3.3. İki yönlü varyans analizi, kovaryans analizi ve regresyon analizi yöntemlerini uygular.
13, 14, 16, 9
E
Öğretim Yöntemleri:
12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
1 Veri, enformasyon, bilgi kavramları,Değişken kavramı ve türleri
10 Çok değişkenli analizlere giriş: İki Yönlü Varyans Analizi
10
11 Kovaryans analizi
11
12 Çoklu doğrusal regresyon analizi
12
13 Lojistik regresyon analizi ve Roc Analizi
13
14 Sağkalım Analizleri ve Cox regresyon analizi
Kaynak
Öğretim üyesinin ders notları
Doktora Ders Kitapları
Field, Andy. Discovering statistics using IBM SPSS statistics. Sage, 2013.
Rosner, Bernard. Fundamentals of biostatistics. Nelson Education, 2015.
Bilgisayar istatistik ve tıp Dr. Murat Hayran, Dr. Oktay Özdemir.
Tıbbi araştırmalarda istatistiksel analiz teknikleri “SPSS uygulamaları” Aziz Akgül.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları Hemşireliğine ilişkin eğitim araştırma ve uygulama alanında kritik düşünme becerilerini kullanabilme
2
Çocuklara yönelik bilimsel araştırma verilerini klinik ortamda hemşirelik bakımına aktarabilme
3
Araştırmaların bilimsel niteliğini ve kanıt düzeylerini değerlendirebilme
4
Kendi alanında bağımsız olarak özgün araştırmalar yapabilme.
5
Gelişim kuramlarına göre çocuğun gelişimini değerlendirebilme
6
Hemşirelik kuramlarına göre çocuk ve ailenin hemşirelik bakımını tasarlama ve yönetebilme
7
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanında hemşirelik bilgisi üretmek ve geliştirmek için araştırmalar tasarlayabilme
8
Alanı ile ilgili geliştirdiği en az bir bilimsel makaleyi uluslararası hakemli dergilerde yayınlayarak alanına bilimsel katkı sağlayabilme.
9
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliği alanına yönelik bilimsel gelişmeleri takip edebilme ve çocuk hemşireliğine uygulayabilme
10
Multidisipliner ekip içerisinde, çocuk ve ailenin bakımına yönelik uzmanlık bilgi ve becerilerini kullanabilme
11
Çocuk sağlığına ilişkin bakım, politika ve kanıta dayalı uygulamalara katkı sağlayacak proje ve araştırmalar yapabilme
12
Çocuk sağlığı ve hastalıkları hemşireliğine yönelik bir alandaki bilimsel yayın ve uygulamaları değerlendirerek kanıta dayalı uygulama rehberleri/kılavuzları/protokolleri geliştirebilme
13
Çocuk hemşireliği alanına yeni, bilimsel, uygulamaya yönelik teorik ve analitik bilgiler üretebilme
14
Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları alanı ile ilgili güncel gelişmeleri ve bilgileri çocuk, aile, ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda toplum yararına kullanabilme
15
Çocuk, aile ve tolumun bilimsel, kültürel ve etik sorunların çözümüne katkıda bulunarak bu değerlerin gelişimini destekleyebilme