Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK ENZİMOLOJİ-Bahar Dönemi2+238
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEnzimleri ve enzim reaksiyonlarının mekanizmasını anlamak, sorgulamak ve yeni ilaç keşfi ile ilgili fikirler ortaya atmak
Dersin İçeriğiBu ders; 1-Enzimlerin genel özellikleri,2-Enzimlerin sınıflandırılması,3-Enzim izozimleri,4-Enzimler ve kofatörleri,5-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler,6-Enzim Kinetiği,7-Enzim inhibitörleri,8-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri,9-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi,10-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1),11-ACE (3.4.15.1),12-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27),13-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5),14-Diğer enzimlere genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Enzimlerin genel özelliklerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Katalizör olarak enzimin özelliklerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Enzimlerin spesifikliğini substratına özgünlüğünü açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Katalizör özelliğin moleküler temelini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.İzoenzimleri ve ilgili patolojik durumları açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.5.Koenzim ve kofaktörleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.6.Kandaki enzimlerin yaşam ömürlerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Enzim sınıflandırılmalarını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Sınıflandırmada karbon bağlarının spesifikliğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Kanda, hücrede ve diğer vücut sıvılarında enzimlerin nasıl saflaştırılacağını ve aktivitelerenin nasıl ölçüleceğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Enzim reaksiyonlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Enzim reaksiyonlarına etki eden faktörleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Michaelis-Menten sabitini ve enzimler için önemini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Lineweaver-Burk doğrusalının nasıl çizildiğini ve ne anlama geldiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Km’i sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Enzim aktivatör ve inhibitörleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Kompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Unkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Bu bilgilerden yararlanarak yeni fikirler ortaya atar, enzim reaksiyonlarına bağlı olarak nasıl ilaç üretildiğini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Besinlerin enerjiye dönüşümü ile ilgili bazı enzimleri sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Birinci ana gruptaki enzimlere örnek verir etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.İkinci ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Üçüncü ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.4.Dördüncü, Beşinci ve Altıncı ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1. Enzimlerin ana ve alt grupların nasıl oluşturulduğunu açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3. Nonkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11-Enzimlerin genel özellikleri1, 2, 3, 4, 5
22-Enzimlerin sınıflandırılması1, 2, 3, 4, 5
33-Enzim izozimleri1, 2, 3, 4, 5
44-Enzimler ve kofatörleri1, 2, 3, 4, 5
55-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler1, 2, 3, 4, 5
66-Enzim Kinetiği1, 2, 3, 4, 5
77-Enzim inhibitörleri1, 2, 3, 4, 5
88-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri1, 2, 3, 4, 5
99-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi1, 2, 3, 4, 5
1010-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1)1, 2, 3, 4, 5
1111-ACE (3.4.15.1)1, 2, 3, 4, 5
1212-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27)1, 2, 3, 4, 5
1313-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5)1, 2, 3, 4, 5
1414-Diğer enzimlere genel bakış1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar
Henry's Klinical diagnosis and Managemen by laboratory methods Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Kaplan & Pesce Clinical Biochemistry ve ilgili diğer biyokimya kitapları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme1412168
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)196
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(196/30)7
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KLİNİK ENZİMOLOJİ-Bahar Dönemi2+238
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiDoktora
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER
Dersi VerenlerProf.Dr. Neslin EMEKLİ, Prof.Dr. Türkan YİĞİTBAŞI, Doç.Dr. Sultan Sibel ERDEM, Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Çağrı ÇAKICI, Dr.Öğr.Üye. Derya CANSIZ
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıEnzimleri ve enzim reaksiyonlarının mekanizmasını anlamak, sorgulamak ve yeni ilaç keşfi ile ilgili fikirler ortaya atmak
Dersin İçeriğiBu ders; 1-Enzimlerin genel özellikleri,2-Enzimlerin sınıflandırılması,3-Enzim izozimleri,4-Enzimler ve kofatörleri,5-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler,6-Enzim Kinetiği,7-Enzim inhibitörleri,8-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri,9-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi,10-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1),11-ACE (3.4.15.1),12-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27),13-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5),14-Diğer enzimlere genel bakış; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Enzimlerin genel özelliklerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.1.Katalizör olarak enzimin özelliklerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.2.Enzimlerin spesifikliğini substratına özgünlüğünü açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.3.Katalizör özelliğin moleküler temelini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.4.İzoenzimleri ve ilgili patolojik durumları açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.5.Koenzim ve kofaktörleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
1.6.Kandaki enzimlerin yaşam ömürlerini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2-Enzim sınıflandırılmalarını açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.2.Sınıflandırmada karbon bağlarının spesifikliğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.3.Kanda, hücrede ve diğer vücut sıvılarında enzimlerin nasıl saflaştırılacağını ve aktivitelerenin nasıl ölçüleceğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3-Enzim reaksiyonlarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.1.Enzim reaksiyonlarına etki eden faktörleri açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.2.Michaelis-Menten sabitini ve enzimler için önemini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.3.Lineweaver-Burk doğrusalının nasıl çizildiğini ve ne anlama geldiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
3.4.Km’i sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4-Enzim aktivatör ve inhibitörleri sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.1.Kompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.2.Unkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.4.Bu bilgilerden yararlanarak yeni fikirler ortaya atar, enzim reaksiyonlarına bağlı olarak nasıl ilaç üretildiğini sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5-Besinlerin enerjiye dönüşümü ile ilgili bazı enzimleri sorgulayabilir10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.1.Birinci ana gruptaki enzimlere örnek verir etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.2.İkinci ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.3.Üçüncü ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
5.4.Dördüncü, Beşinci ve Altıncı ana gruptaki enzimlere örnek verir ve etki mekanizmalarını sorgular10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
2.1. Enzimlerin ana ve alt grupların nasıl oluşturulduğunu açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
4.3. Nonkompotetif inhibisyonu tartışır burada Km’in nasıl değiştiğini açıklar10, 11, 16, 19, 6, 9A, D, E
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11-Enzimlerin genel özellikleri1, 2, 3, 4, 5
22-Enzimlerin sınıflandırılması1, 2, 3, 4, 5
33-Enzim izozimleri1, 2, 3, 4, 5
44-Enzimler ve kofatörleri1, 2, 3, 4, 5
55-Enzim reaksiyonlara etki eden faktörler1, 2, 3, 4, 5
66-Enzim Kinetiği1, 2, 3, 4, 5
77-Enzim inhibitörleri1, 2, 3, 4, 5
88-Enzimlerin katalitik aktivitesi ve ilaç üretimleri1, 2, 3, 4, 5
99-Enzim aktivitelerinin ölçülmesi1, 2, 3, 4, 5
1010-Asid ve alkali fosfatazlar (3.1.3.2 ve 3.1.3.1)1, 2, 3, 4, 5
1111-ACE (3.4.15.1)1, 2, 3, 4, 5
1212-Laktat dehidrogenaz (EC 1.1.1.27)1, 2, 3, 4, 5
1313-5’Nükleotidazlar (EC 3.1.3.5)1, 2, 3, 4, 5
1414-Diğer enzimlere genel bakış1, 2, 3, 4, 5
Kaynak
Öğrencilerin ders anlatım esnasında tutmuş olduğu notlar
Henry's Klinical diagnosis and Managemen by laboratory methods Lehninger Biyokimyanın İlkeleri Kaplan & Pesce Clinical Biochemistry ve ilgili diğer biyokimya kitapları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan makro ve mikromolekülleri ileri düzeyde tanımlar.
2
Analiz edilecek materyalın nasıl saklanacağını, korunacağını bilir.
3
Hücre ve vücut sıvılarında bulunan moleküllerin nasıl tanımlanabileceğini bilir .
4
Rutin ve araştırma amaçlı kullanılacak teknolojilerin prensiplerini bilir.
5
Çalışma sonuçlarını nasıl değerlendireceğini bilir, yorumlar ve sorgular.
6
Alana özgü araç ve gereçlerin nasıl kullanılacağını bilir
7
Alana özgü kaynak ve bilgilere nasıl ulaşacağını ve nasıl yorumlanacağını bilir
8
Alanla ilgili disiplinlerle bilgi paylaşımı yapar
9
Kuramsal ve olgusal bilgilerini, eleştirisel düşünceleri ile birleştirerek bağımsız çalışma yapar, sonuçlarını değerlendirir, literatür bilgileri ile karşılaştırır, yazar ve bilimsel dergilere kabul ettirir.
10
Bilimsel ve teknik bir sorunu çözer, nereden yardım alması gerektiğini bilir.
11
Ortak bilimsel çalışmalarda sorumluluk alır, katkıda bulunur ve uyum içinde çalışır.
12
Biyokimya alanı ile ilgili toplantılara katılır, bildiri sunar, tartışmalara katılır, konferanslar verir, çalışmalarını alan özgü itibarlı dergilerde yayınlar
13
Biyokimya alanı ile ilgili verileri toplar, yorumlar, uygular, duyurur, , toplumsal kültürel çalışmalarda bulunur, bu çalışmaları bilimsel ve sosyal anlamda denetleyebilir.
14
Yönetim aktivitelerinde bulunabilir, elde ettiği sonuçları kaliteyi yükseltmek için değerlendirebilir.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 50
Genel Sınavın Başarıya Oranı 50
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:09Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:10